Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@12:46:07 GMT

آثار تاریخی اردستان رایگان ثبت ملی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۱۱۱۱

آثار تاریخی اردستان رایگان ثبت ملی می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان، گفت: با هماهنگی انجام شده هر شهروندی که بخواهد خانه تاریخی و اثر ارزشمند خود را به ثبت آثار ملی برساند این کار به شکل رایگان انجام می شود.

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استقبال گردشگران و توریست‌ها از بناهای تاریخی شهرستان اردستان، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر از آثار تاریخی قابل بازدید شهرستان بازدید کردند که از این میزان ۱۶۸۸ نفر گردشگر خارجی و بیشتر از کشورهای فرانسه و چین بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مسجد جامع اردستان، قنات دوطبقه و مسجد جامع زواره بیشترین استقبال را داشتند.

وی افزود: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران شدت گرفته، آثار تحریم‌ها در صنعت گردشگری نیز مشهود است. تحریم‌ها در زمینه جذب گردشگران خارجی، تأثیر منفی گذاشته و آثار تحریم‌ها در این حوزه، انکارناپذیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان در خصوص ثبت آثار ملی شهرستان، گفت: اداره میراث در این بخش در ۴ حوزه شامل ثبت ابنیه‌ها، ثبت‌های طبیعی، ثبت ناملموس و محوطه‌ها فعالیت دارد. در این بخش بیش از ۲۱ پرونده ثبت ملی آماده دریافت شماره ثبت است. هر شهروندی که بخواهد خانه تاریخی و اثر ارزشمند خود را به ثبت آثار ملی برساند به صورت رایگان انجام می شود.

مشهدی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی اردستان در حال شناسایی حاملان میراث فرهنگی است، گفت: با ثبت هنر، فن و مهارت این افراد، علاوه بر حفاظت و ماندگاری آن هنر، نام و یاد هنرمندان و حاملان آن مهارت نیز برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار و به نسل‌های آینده معرفی می‌شود. از همه کسانی که نسبت به شناخت افراد هنرمند و هنرمندانی که هنر ویژه‌ای دارند دعوت می‌شود جهت ثبت ملی خود به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اردستان آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه