Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-09@10:05:44 GMT

گذشت از قصاص؛ پایان پرونده قتل پس از ۱۶ سال

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۱۶۹۹

گذشت از قصاص؛ پایان پرونده قتل پس از ۱۶ سال

پرونده قتلی که ۱۶ سال پیش در شهرستان مرودشت استان فارس واقع شده بود، با تلاش شورای حل اختلاف و گذشت اولیاء دم از حق قصاص، به صلح و سازش ختم شد. ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸ اجتماعی حقوقی و قضایی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمهدی موسوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس  با اعلام این خبر گفت: پس از 16 سال با پیگیری اعضای  شعبه چهاردهم شورای حل اختلف مرودشت و  گذشت اولیای دم، پرونده قتل  به سازش  منجر شد و قاتل از چوبه‌‌دار نجات یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: 15 خرداد سال 82 در یکی از محله‌های شهرستان مرودشت، فرد محکوم به قصاص در این پرونده، در جریان درگیری، مرحوم «ح .پ» را با شلیک گلوله  از یک قبضه سلاح شکاری به قتل رسانده بود که  با تکمیل پرونده و درخواست قصاص  از سوی اولیاء دم و ختم رسیدگی توسط دادگاه، حکم قصاص نفس صادر شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس گفت: پس از تایید این رأی توسط دیوان عالی کشور پرونده برای اجرای حکم به شعبه هفتم اجرای احکام شیراز ابلاغ و سپس  به منظور ایجاد مصالحه به شورای حل اختلاف مرودشت ارجاع شد؛ خوشبختانه با تلاش اعضا شعبه چهاردهم مرودشت، پیگیری  هسته‌های جهادی تشکیل شده و همچنین تشکیل جلسات مکرر صلح و سازش بین  طرفین، این پرونده به نتیجه رسید و خانواده مقتول با اعلام رضایت و بخشش قاتل، به این جوان نادم و پشیمان زندگی مجدد اهداء کردند و پس از گذشت  16سال پرونده  به صلح و سازش ختم شد.

وی با قدردانی از خانواده اولیاء دم به خاطر این اقدام خداپسندانه افزود: انسان با  عفو وگذشت است که می‌‌تواند ارزش وجایگاه واقعی خویش را به دست آورد و  این مسئله به ویژه در سختی‌ها مانند  بخشش قاتل فرزند و یا گذشت از طلب مال خود در هنگام تنگدستی افراد معسر و ناتوان مالی بیشتر نمود پیدا می‌کند. شخصی که در اوج غضب و انتقام از جرم قاتل می‌گذرد و یا از مال خود در مواقعی که شخص معسر و ناتوان از پرداخت آن است چشم فرو می‌بندد و با مطالبه مال خویش غرور و شخصیت فرد بدهکار مالی را خرد نمی‌کند در حقیقت نه تنها کرامت و بزرگواری خویش را خریده بلکه شرافت و کرامت انسانی را برای همگان حفظ کرده است.

موسوی  از تلاش هسته‌های جهادی صلح و سازش و اعضا شعبه چهاردهم مرودشت نیز قدردانی کرد و اظهار داشت: رویکرد مدیریت در شوراهای حل اختلاف استان این است که با تشکیل هسته‌های جهادی در سطح استان از ظرفیت افراد مورد وثوق و دارای جایگاه اجتماعی بهره گیرد و به لطف خداوند متعال شوراهای حل اختلاف استان فارس در سالهای متمادی توانسته با استفاده از این ظرفیت موفقیت‌های چشمگیری در مختومه کردن پرونده ها و صلح و سازش بدست آورد و چندین سال متوالی در زمنیه سازش پرونده های قتل شوراهای حل اختلاف فارس رتبه نخست در سطح کشور را کسب کرده است.

همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به استان البرز انجام شد؛ گذشت سه خانواده از مجازات قصاص گذشت از قصاص برای دوازدهمین مرتبه در استان لرستانقاتل خواهر شهید لاجوری با گذشت اولیای دم، از قصاص رهایی یافت

انتهای پیام/

R1332/P/S2,20/CT12 واژه های کاربردی مرتبط قوه قضائیه شورای حل اختلاف قصاص

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قوه قضائیه شورای حل اختلاف قصاص قوه قضائیه شورای حل اختلاف قصاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ختم رسیدگی به پرونده تتلو با یک اشتباه کردم ساده | آموزش مناسبی ندیدم!

آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به «تتلو» به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای جلسه قاضی حجت الاسلام والمسلمین افشاری اتهامات را به امیرحسین مقصودلو تفهیم کرد و به متهم گفت در این جلسه آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: بیشتر مخاطبان شما جوانان و نوجوانان بودند و تحت تاثیر موادمخدری که مصرف می‌کردید و آن را ترویج می‌دادید قرار می‌گرفتند.

متهم پاسخ داد: قصدم ترویج موادمخدر نبود، می‌خواستم برای کسانی که آلوده به مشروبات الکی و مواد مخدر هستند جایگزین گیاهی معرفی کنم تا ضرر کمتری داشته باشد که این اشتباه بوده و اشتباهم را می‌پذیرم.

تتلو سپس در پاسخ به سوال نماینده دادستان که چرا صفحه اینستاگرام شما بسته شد، گفت: در یک استوری اینستاگرام از خانم‌های ۱۵ تا ۲۰ سال برای ساخت ویدیوی یکی از آهنگ‌ها دعوت شد که طبق قانون اروپا این موضوع را کودک‌آزاری تلقی کردند و صفحه را بستند.

متهم در دفاعیات خود مجددا اعلام کرد: قطعا اشتباهاتی داشتم و خیلی از رفتار‌های من اشتباه بوده است. به خاطر اشتباهاتی که داشتم معذرت‌خواهی می‌کنم.

قاضی افشاری خطاب به متهم گفت: چه تضمینی است که اشتباهات شما مجددا تکرار نشود؟ شما در گذشته هم ابراز پشیمانی کردید، ولی مجدد به کار خود ادامه دادید.

متهم پاسخ داد: آموزش مناسبی ندیدم و اشتباه کردم!

پس از اخذ دفاعیات متهم، نماینده دادستان اعلام کرد با توجه به کیفرخواست صادره، مستندات موجود در پرونده و اظهارات متهم تقاضای رسیدگی و صدور حکم عادلانه را دارم.

در بخش دیگری از آخرین جلسه برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو، وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: طبق صحبت‌‎هایی که با متهم داشتم تاکید کرده که می‌خواهد به جوان‌ها و نوجوان‌ها بگوید من تا آخر این راه را رفته‌ام، چیزی در پایان راهی که من رفتم نبوده است شما اشتباه من را نکنید.

وکیل متهم ادامه داد: دولت‌های متخاصم برای استفاده ابزاری از امثال امیرحسین مقصودلو فرش قرمز پهن کرده‌اند.

وی افزود: متهم در اظهارات خود بیان کرده است که قصدی جهت تحقق نتیجه و انجام فعالیت تبلیغی یا ایجاد خلل در امنیت داخلی کشور نداشته و عنصر معنوی جرم قابل احراز نیست.

وکیل تتلو درباره تبلیغ سایت‌های شرط بندی از سوی موکل خود بیان کرد: متهم پس از تبلیغ سایت شرط‌بندی وقتی متوجه می‌شود افراد از این مسیر متضرر می‌شوند، بلافاصله موضع خود را تغییر می‌دهد.

وکیل در پایان از قاضی تقاضا کرد حکمی عادلانه و قانونی در خصوص موکلش اتخاذ شود.

پس از اظهارات وکیل و اخذ دفاعیات متهم، قاضی افشاری گفت: با توجه به اخذ آخرین دفاع و پایان رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو پایان رسیدگی را اعلام می‌کنم و در موعد قانونی رای صادر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • لیگ‌یک / یک پنالتی برای لمس صعود و سقوط!
  • شورای حل اختلاف در کدام‌ پرونده‌ قضایی ورود دارد؟
  • بانک‌ها تا پایان اردیبهشت نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام کنند
  • خواست پدرزن برای قصاص دامادش
  • اعلام ختم رسیدگی به پرونده امیرحسین مقصودلو/ تتلو: اشتباهم را می‌پذیرم + عکس
  • ختم رسیدگی به پرونده تتلو با یک اشتباه کردم ساده | آموزش مناسبی ندیدم!
  • آیین تجلیل از معلمان نمونه مرودشت برگزار شد
  • محکوم به قصاص در دزفول از چوبه‌دار رهایی یافت
  • بخشش حکم قصاص پس از ۲۳ سال
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد