Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@16:23:40 GMT

مجازات مزاحمت برای همسایگان

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۳۵۹۱

حال برای مقابله با همسایه مزاحم چکار می‌توانیم بکنیم؟ چطور می‌توانیم از دست آزار و اذیت او رهایی یابیم؟ آیا قانون به این نوع مزاحمت‌ها رسیدگی می‌کند؟ ما در این مقاله نحوه مقابله با همسایه بد عنق را خدمت شما بیان می‌کنیم، امید است که با مطالعه این مطلب مشکلات شما درباره این موضوع خاتمه پذیرد. ناطقان: همیشه همسایگانی هستند که ما را ناراحت و اذیت می‌کنند و گاهی اوقات این آزار و اذیت‌ آنقدر ادامه می‌یابد که شخص از دست همسایه خود عصبانی می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آزار و اذیت‌ همسایه به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد از سر و صدای بچه همسایه گرفته تا خط کشیدن روی ماشین، مزاحمت‌های حیوان خانگی او برای ما، طوری که دیگر آن آرامش و تمدد اعصاب خود را از دست می‌دهیم و ناچاریم که با همسایه مقابله کنیم.

حال برای مقابله با همسایه مزاحم چکار می‌توانیم بکنیم؟ چطور می‌توانیم از دست آزار و اذیت او رهایی یابیم؟ آیا قانون به این نوع مزاحمت‌ها رسیدگی می‌کند؟ ما در این مقاله نحوه مقابله با همسایه بد عنق را خدمت شما بیان می‌کنیم، امید است که با مطالعه این مطلب مشکلات شما درباره این موضوع خاتمه پذیرد.
ارزیابی وضعیت ناخواسته پیش آمده

سخت گیری اوضاع زندگی باعث می‌شود که همسایه‌ها روابط خوشایندی نسبت به یکدیگر نداشته باشند و با کوچکترین خطایی نسبت به هم جبهه گیری کنند. قبل از این که نسبت به رفتار همسایه خود واکنشی نشان دهید، موقعیت او و خودتان را ارزیابی کنید. توجه کنید که به چه دلایلی آزرده خاطر شده‌اید؟ آیا همسایه ندانسته باعث رنجش شما شده است؟ شاید او ناآگاهانه باعث رنجش شما شده و این رنجش شما موقتی است و دوباره به همان دوران خوش دوستی و همسایگی خود باز خواهید گشت.

به طور مثال، شاید صدای نوزاد در نیمه‌های شب می‌تواند شما را ناراحت کند، ولی توجه کنید که خود همسایه شما هم از وضعیتی که برای او پیش آمده چندان راضی نیست و اصلا نوزاد خود را به عمد به گریه وادار نکرده است. مهمانی‌هایی که همسایه شما برای خودش می‌گیرد هم به طور یقین موقتی است و بعد از تمام شدن مهمانی، همه مهمانان به خانه خود باز می‌گردند و دوباره آرامش و آسایش را تجربه خواهید کرد.

اذیت

با این وجود شما در دل خود می‌گویید که این همه دلایل نمی‌تواند منطقی باشد و همسایه‌تان را سرزنش می‌کنید ولی بخاطر داشته باشید که روزی هم شما مانند او مهمانی خواهید گرفت یا نوزادی خواهید داشت که صدای گریه‌اش همسایه‌ها را عاصی خواهد کرد. به همین دلیل اگر قانع شدید که همسایه در آزار و اذیت پیش آمده مقصر نیست می‌توانید با گشاده رویی مشکل پیش آمده را حل و فصل کنید. قبل از تصمیم یا اقدام علیه همسایه خود، موقعیت را بسنجید و بعد وارد عمل شوید. شاید شما نسبت به قضیه زیاد حساس شده‌اید.
دوستی با همسایه

البته همیشه دوستی با همسایه کار خوبی است و این روزها در کنار انواع و اقسام چالش‌هایی که برای مردم پیش می‌آید دوستی با همسایگان می‌تواند اوضاع دشوار را برای شما سهل و آسان کند. این روزها همه فردگرا شده‌اند و از جمع‌های همسایگی گریزان هستند ولی شما به این قضیه کاری نداشته باشید و با همه همسایگان خود دوست باشید تا بتوانید این چالش ها را پشت سر بگذرانید.

انسان‌ها به طور معمول دوستان خود را بیشتر رعایت می‌کنند حال اگر هرچقدر دایره دوستی و روابط شما گسترده‌تر باشد به همان اندازه مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد. البته برای این منظور گفت و گوهای ساده با همسایگان نیز کفایت می‌کند و موجب خواهد شد تا حدی زندگی بر وفق مراد شما باشد. به هرحال همین که با همسایگان خود وارد جر و بحث نمی‌شوید خود نعمتی بزرگ است. دوستی با همسایه‌ها به طور یقین روزی برای شما مفید خواهد بود و هم این که شما آرامش و آسایش بیشتری را تجربه خواهید کرد.
ارزیابی رفتار خودتان

شما هم بهتر است که رفتار خودتان را بسنجید، شاید ناراحتی پیش آمده ناشی از رفتار شما بوده و همسایه شما چندان در وضعیت پیش آمده مقصر نیست. به هرحال بهتر است که رفتارهای خود را ارزیابی کنید و متوجه خواهید شد که در وضعیت پیش آمده تا چه حد مقصر هستید؟ در صورتی که خودتان را مقصر ناراحتی پیش آمده یافتید، بهتر است که عادات و رفتارهای خودتان را بازبینی کنید تا دفعه بعد مشکل پیش آمده تکرار نشود.
راضی کردن همسایه با گفتار مناسب و درست

در صورتی که متوجه شدید ناراحتی پیش آمده از جانب شما نیست بهتر است که به جای متوسل شدن به قانون، به سراغ همسایه خود بروید و با او سرصحبت را باز کنید، شاید بدین ترتیب کدورت پیش آمده بین شما رفع شود و همسایه هرگز نمی‌دانست که رفتار او تا چه حد برای شما ناراحت کننده بوده است.

اذیت

در اولین قدم بهتر است که با نوشتن یک پیام مانند ایمیل یا اس ام اس با او ارتباط برقرار کنید بخاطر این که شاید او وقت خالی را برای ملاقات حضوری نداشته باشد. بهتر است که در ایمیل کلیه جریان را از اول تا به آخر توضیح دهید و رفتار ناپسند او را گوشزد کنید.

البته فقط بیان کردن مشکل کفایت نمی‌کند، بلکه ارائه راه حل می‌تواند شاهکاری جهت حل مشکل باشد. از جانب خودتان نسبت به مشکل پیش آمده راه حلی ارائه کنید، به طور مثال، جهت رفع صدای نوزاد می‌توانید بگویید که پرستار بچه بهتر می‌تواند نوزاد را نگهداری کند یا در مورد زمان مهمانی‌ها، می‌توانید پیشنهاد دهید که روزهای آخر هفته بهترین زمان جهت برگزاری مهمانی‌هاست. البته هرچقدر صمیمی‌تر بنویسید به همان اندازه تاثیر بیشتری خواهد داشت. بهتر است که قبل از شکایت کردن از طریق قانونی، از روش‌های دوستانه، مشکلات پیش آمده را حل کنید. هرچقدر نامه یا ایمیل شما صمیمانه‌تر باشد به همان اندازه تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
ملاقات حضوری

در صورتی که نوشن نامه یا ایمیل کارساز نشد، فرض را بر این بگذارید که ایمیل شما بدست او نرسیده یا این که منظور شما را به خوبی متوجه نشده ، بنابراین در اولین فرصت با همسایه مشکل ساز خود یک ملاقات حضوری ترتیب بدهید و تاریخچه مشکلات پیش آمده را بازگو کنید تا در نهایت به راه حلی برسید.

بعد از سلام و احوال پرسی و جویاشدن اوضاع زندگی او، مشکل را مطرح کنید. همیشه با لحنی دوستانه و مودبانه مشکلات را مطرح کنید و نظر او را راجع به راه حل پیشنهادی خودتان جویا شوید. البته شاید او هم اصلا متوجه نبوده که رفتارش برای شما ناراحت کننده بوده و البته شاید راه حلی را هم در آخر پیشنهاد کند. البته دیده شده که همسایه خطاکار به شما قول می‌دهد که دیگر شما را ناراحت نکند، یا مشکل را از دید خود بررسی کرده و عنوان کند که اصلا خبر نداشته که با رفتار خود مشکلی را ایجاد کرده است. بنابراین همیشه با این طرز فکر به ملاقات حضوری بروید که مشکل در این مرحله حل خواهد شد.

اذیت

اما ممکن است که همسایه شما خود را مقصر مشکل پیش آمده قلمداد نکند، در این صورت خود را کنترل کنید بخاطر این که ممکن است که بر شدت و گستردگی مشکلات پیش آمده بیفزاید. هرگز با همسایه‌ای که شما را آزار و اذیت می‌کند درگیر نشود. بهتر است ادب را رعایت کرده و صحنه را ترک کنید و از راه قانونی اقدام کنید.
در جستجوی شاکیان بیشتر

حالا مشخص شد که همسایه شما هرگز از ایجاد مشکل دست برنخواهد داشت بنابراین در این مرحله بهتر است که رفتار او را با سایر همسایگان بررسی کنید و ببنید که کدام همسایه از رفتار همسایه مورد نظر شما ناراضی است. به طور یقین همسایه‌های دیگری هم وجود خواهند داشت که از رفتار همسایه مزاحم ناراحت شوند.

بنابراین جمعی از همسایگان به همسایه اذیت کننده نامه‌ای بنویسید و همگی زیر نامه را امضا کنید. یا این که همگی به ملاقات حضوری همسایه بروید و شکایت‌ها و ناراحتی‌های خود را مطرح کنید. سعی کنید که با ادب رفتار کنید و از هر گونه خشونت فیزیکی و بیان کلمات رکیک خودداری کنید. در صورتی که همسایه شما سربراه نشد در این صورت می توانید به مراجع انتظامی و قضایی مراجعه کنید. در صورتی که همسایه‌های بیشتری از دست همسایه مورد نظر شما ناراضی باشند در این صورت همسایه مزاحم عقب نشینی خواهد کرد.
ارائه مستندات و مدارک مبنی بر آزار و اذیت همسایه مزاحم

حتما با مستندات و مدارک به سراغ مراجع انتظامی و قضایی بروید. لیستی از آزار و اذیت‌های همسایه مزاحم فراهم کنید. حتما به نوع مزاحمت و تاریخ آن اشاره کنید. در صورت امکان با مدارک تصویری یا صوتی به مراجع انتظامی مراجعه کنید. مزاحمت‌های همسایه مزاحم را مستندسازی کنید.

آگاه کردن همسایه مزاحم نسبت به مستندات لزومی ندارد ولی اگر فکر می‌کنید که با این کار می‌توانید جلوی مزاحمت‌های بیشتر او را بگیرید دست به کار شوید. شما با مستندسازی مزاحمت‌های همسایه مزاحم می‌توانید مراجع انتظامی و قضایی را به وضعیت خود مجاب کنید.
وساطت صاحب خانه

همسایه مستاجر همیشه از صاحب خانه خود حرف شنوی خواهد داشت. بهتر است که قبل از مراجعه به مراجع انتظامی و قضایی با مستندات و مدارک به سراغ صاحب خانه او بروید و کل جریان را بازگو کنید. البته مدیر ساختمان هم می‌تواند مشکل شما و سایر همسایگان را حل کند. مدیر براساس قوانین زندگی آپارتمانی می‌تواند مشکل شما را تا حد خیلی زیادی حل کند. همسایه‌های مستاجر از صاحب خانه خود حرف شنوی بیشتری دارند بنابراین می‌توانید از وساطت آن‌ها استفاده کنید.

اذیت
مراجع انتظامی و قضایی، آخرین راه حل

راجع انتظامی و قضایی آخرین راه حل شماست. شما به همراه با سایر همسایگان شاکی می‌توانید به مراجع انتظامی مراجعه کرده و شکایت خود را مبنی بر آزار و اذیت همسایه مزاحم به پلیس تسلیم کنید. زمانی که آزار و اذیت همسایه مزاحم به حد اوج خود رسید در این مرحله با پلیس تماس بگیرید.
در صورتی که همسایه مزاحم به شما خسارت مادی وارد کرد در این صورت حتما با پلیس تماس بگیرید. البته مراجع قضایی به شکایت های بسیار مهم رسیدگی می‌کنند.

مراجع قضایی فقط به موارد مهم آزار و اذیت رسیدگی می‌کنند، موارد کوچک را باید خودتان حل و فصل کنید.
تحمل همسایه مزاحم، راه حلی برای ادامه زندگی در آپارتمان

البته برخی اوقات، مدیر ساختمان، صاحب خانه، مراجع قضایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. بنابراین بهتر است که شما با مسالمت با همسایه رفتار کنید و در صورتی که تحمل تان از آزار و اذیت او به سر آمده بهتر است که منزل خود را عوض کنید. این آخرین راه حل شماست.
حق شارژ ساختمان و همسایه‌های مزاحم

کارهای همسایه‌های مزاحم فقط به آزار و اذیت همسایگان ختم نمی‌شود و در برخی مواقع حتی شارژ ساختمان را هم پرداخت نمی‌کنند. براساس قانون زندگی آپارتمان‌ها، همه همسایه‌ها موظف به پرداخت شارژ ماهیانه هستند. اگر همسایه‌ای شارژ ماهانه را پرداخت نکرد، می‌توان از راه قانونی با او مقابله کرد.

اذیت

مدیر ساختمان باید با اظهار نامه‌ای عدم پرداخت شارژ ماهانه را به او گوشزد کند، دادن نامه یا معرفی همسایه ای که شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کند، وجهه قانونی ندارد و قابل دفاع نیست.
بنابراین مدیر ساختمان باید روی فرم مخصوصی اظهارنامه خود را در سه نسخه ثبت کند. مدیر ساختمان باید اظهارنامه را در دادگاه ثبت کند و مامور دادگاه مبلغ بدهکاری را به اطلاع او می‌رساند.

همسایه باید در مدت ۱۰ روز بدهی خود را پرداخت کند. بعد از این مدت، مدیر ساختمان می‌تواند اشتراک تاسیساتی واحد را تا زمان پرداخت بدهی قطع کند.
در صورتی که مدیر ساختمان اظهارنامه را به مالک بدهکار تحویل داده و همچنان او از پرداخت بدهی خود سرباز زده بنابراین مدیر ساختمان می‌تواند علیه او شکایت کند. مدیر ساختمان اجراییه دفترخانه رسمی را به همسایه مزاحم ابلاغ می‌کند. بعد از این کار اموال همسایه توقیف و به حراج گذاشته می‌شود تا درآمد حاصله صرف مخارج ساختمان شود.

همسایه‌هایی که حق شارژ ماهانه خود را پرداخت نمی‌کنند، طبق قانون با آن ها برخورد خواهد شد. حتی می‌توان اموال آن ها را توقیف کرده و به حراج گذاشت تا مخارج ساختمان تامین شود.

منبع:یاسا
برچسب ها: مجازات ، مزاحمت ، همسایه ، قانون ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مجازات مزاحمت همسایه قانون ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۳۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد

به گزارش خبرآنلاین،دقایقی بعد ناگهان صدای زن همسایه خاموش شد اما استشمام بوی شدید سوختگی که کل ساختمان را پر کرده بود همسایه‌ها را از خانه‌هایشان بیرون کشید.

به‌دنبال بوی دود و سوختگی، آنها به طبقه سوم رسیدند و دریافتند این بو از خانه مادر و پسر می‌آید. بلافاصله آنها با آتش‌نشانی و پلیس تماس گرفتند. وقتی همسایه‌ها پشت در خانه رسیدند پسر جوان فریاد می‌زد: «بروید! اگر از اینجا دور نشوید خودم را با اسید می‌سوزانم.»

لحظاتی بعد مأموران کلانتری وردآورد و آتش‌نشانی وارد محل شده و از پسر جوان خواستند تا در را باز کند. اما تهدیدهای او ادامه داشت و فریاد می‌زد: اگر کسی نزدیک شود خودم را با اسید می‌سوزانم.از آنجایی که صدایی از زن صاحبخانه به گوش نمی‌رسید، مأموران احتمال دادند که بلایی سر پیرزن آمده باشد.با این احتمال موضوع به بازپرس کشیک قتل و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد.

با حضور تیم جنایی در محل و پس از دقایقی صحبت با پسر جوان، او تسلیم شد و در را باز کرد. با ورود تیم جنایی به محل آنها با جسد پیرزن جلوی در آپارتمان روبه‌رو شدند که در حال سوختن بود. خانه بهم ریخته و کنار جسد چاقو، پیچ گوشتی و ظرفی افتاده بود که پسر جوان مدعی بود داخل آن اسید است و می‌خواسته با آن، خودش را بسوزاند. امدادگران آتش‌نشانی، بلافاصله جسد را خاموش کردند.

یکی از همسایه‌ها در تحقیقات میدانی کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت گفت: این پسر مشکل روحی و روانی دارد و حتی مدتی هم در مرکز درمانی بستری بود. شب حادثه صدای مشاجره او و مادرش را شنیدم که مادرش می‌خواست او قرص‌هایش را بخورد اما وی امتناع می‌کرد.

اعتراف به قتل
پسر جوان که وضعیت روحی خوبی نداشت در رابطه با جنایتی که مرتکب شده بود، گفت: مادرم مدام می‌گفت تو دیوانه‌ای و باید قرص‌هایت را بخوری. این کلمات مرا تحریک کرد. حس بدی به من دست داده بود و صداهایی می‌شنیدم که از من می‌خواست از مادرم انتقام بگیرم. وقتی داخل آشپزخانه بود به سمتش رفتم و چاقو و پیچ گوشتی را از آشپزخانه برداشتم و به او حمله کردم. مادرم فرار کرد و من دنبالش دویدم و او را زدم بعد روی جسد بنزین ریختم و آن را به آتش کشیدم. با دیدن شعله‌های آتش تازه متوجه شدم که چه‌کار کرده‌ام. پشیمان شدم و تصمیم گرفتم با اسید خودم را بکشم. به سراغ ظرفی رفتم که داخل آن اسید بود. من نمی‌توانستم بدون مادرم زندگی کنم.
در بررسی محتویات بطری، مشخص شد که داخل بطری جوهر نمک بوده اما متهم تصور می‌کرده که داخل آن اسید است. پسر جوان که وضعیت روحی مناسبی نداشت به دستور بازپرس جنایی بازداشت و برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی منتقل شد.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903295

دیگر خبرها

  • متلک ۳ شرور در نازی‌آباد حادثه‌آفرین شد
  • گرد و خاک از استان‌های همسایه به یزد می‌رسد
  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • پسر جوان مادرش را در خانه آتش زد
  • بیمار روانی مادرش را در خانه آتش زد
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • مزاحمت ناموسی موجب قتل در شهرستان مهاباد شد
  • گل‌گهر- شمس آذر؛ دوئل همسایه‌ها در سیرجان
  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد