Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شب تئاتر» در بیست و دومین برنامه از سری دوم خود، شنبه 14 دی ،با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع « تئاتر مقاومت» میزبان حمید نیلی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و کوروش زارعی، مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری بود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزای برنا؛ نیلی در ابتدا مقدمه ای درباره ی انجمن تحت مدیریت خود ارائه داد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از سال 76 آغاز به کار کرد و اساسنامه اش توسط بزرگان عرصه تئاتر نگاشته شد و تا مدتی نقش موثری در این حوزه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به دلایلی در سالهای اخیر کم فروغ تر شده است. امیدوارم با توجه به اینکه اساسنامه سال 76 نوشته شده است و نیاز به ورود نگاه جدید دارد، یک بازنگری در آن توسط اساتید و کارشناسان تئاتر اتفاق بیافتد.

زارعی در مورد تفاوت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با وزارت ارشاد توضیح داد: ساختار حوزه هنری کاملا با وزارت ارشاد متفاوت است. شاید در راستای هم باشند اما قرار است حوزه هنری انقلاب اسلامی در حیطه هنرهایی که ذاتا به انقلاب اسلامی تعلق دارند (در رشته های مختلف) بپردازد. نگاهی که در حوزه هنری هست با تولیدات مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بسیار تفاوت دارد.

نیلی در پاسخ به اینکه آیا بخشی از تئاتر نیاز به متولی ویژه دارد گفت: من فکر می کنم تئاتر کشور نیاز به یک نقشه راه دارد. این جورچین بزرگ تئاتر کشور از اجزای کوچکتری تشکیل شده که هر یک از این اعضا وظیفه و کارکرد خودشان را دارند. اگر ما بتوانیم وظیفه درستی برای هر یک از این اجزا تعریف کنیم همه مکمل هم خواهند شد و نیاز به متولی خواهد بود. به نظر من راهبرد را باید یک مجموعه بدهد و بقیه کمک کنند.

زارعی درباره تفکیک تئاتر مقاومت از دیگر ژانرها و ایجاد دوقطبی بین هنرمندان گفت: هنرمندان ما در تئاتر باور ندارند که تئاتر مقاومت، تئاتر ملی ماست. 

باید در تئاتر مقاومت جسارت به خرج دهیم

وی ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی کاری کرد که جهان اسلام به آن نیاز داشت و آن راه اندازی جبهه مقاومت اسلامی بود. الان زمان آن رسیده که ما تئاتر دفاع مقدس را بسیار بزرگتر ببینیم. الان مفهوم مقاومت جهانی شده است و ما باید جهان شمول تر فکر کنیم و اگر اینگونه فکر نکنیم قطعا تئاتر مقاومت ما در جا خواهد زد و هیچ اتفاقی در آن بوجود نخواهد آمد. ما باید کمی در حوزه تئاتر مقاومت جسارت داشته باشیم. سازمان بسیج هنرمندان و بنیاد روایت فتح وکسانیکه متولی و برگزار کننده تئاتر مقاومت هستند باید به هنرمندان اعتماد کنند. کسی که در حوزه دفاع مقدس کار می کند به این گونه نمایشی علاقمند است پس نمی تواند کار ضد جنگ و ضد دفاع مقدس انجام دهد. ما دروازه ها را بسته ایم و روی موضوع ها دایره کشیده ایم و اگر محتوای ما کمی بخواهد موضوعی یا ارگانی را نقد کند فورا آن ارگان وارد می شود و می گوید چرا مرا نقد می کنی؟ چرا خانواده شهید یا رزمنده را اینگونه نشان می دهی؟ خود ما اجازه نمی دهیم کسی به ساحت مقدس دفاع مقدس و رزمندگانش توهین کند. ما باید گاردهایمان را باز کنیم. اگر این گاردها باز شوند من به شما قول می دهم بخش عمده ای از هنرمندان حرفه ای ما به این عرصه ورود و کار کنند.

نیلی گفت: ما از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک چهارچوب بسیار کوچک داریم در حالی که مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس بسیار گسترده هستند. 

ما در ضلع مخاطب مشکل داریم و مخاطب برای دیدن تئاتر دفاع مقدس مشکل دارد. برای جذب مخاطب باید از این ژانر حمایت های ویژه کرد. حمایت ها باید هم مالی و هم معنوی باشند. 

زارعی در پایان با تاکید بر لزوم حمایت از ژانر دفاع مقدس گفت: تئاتر موضوعی و محتوایی نیاز به بودجه دارد. با 500 میلیون تومان در سال که انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دارد نمی شود کار خاصی انجام داد. تئاتر یک هنر پر هزینه است و باید از این ژانر حمایت شود.

«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 23 به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دفاع مقدس انجمن تئاتر انقلاب تئاتر مقاومت حاج قاسم سلیمانی تئاتر ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۴۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنابر آنچه که فارس روایت کرده است، علاقه حاج قاسم به نوه‌ها باعث شده بود که کسی جرئت نداشته باشد در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید. گاهی که بچه‌ها حسابی شلوغ می‌کردند و زینب دعوایشان می‌کرد، می‌گفتند: «می‌ریم به بابا حاجی می‌گیما!» زینب هاج و واج به بقیه نگاه می‌کرد و می‌گفت: «ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه.» یک بار که در حسینیه امام خمینی(ره) بیت رهبری مراسم روضه بود، آن‌ها هم خانوادگی دعوت شدند. بچه‌ها کوچک بودند. ۵ـ۴ سالشان بیشتر نبود.

هر قدر عروس حاجی اصرار کرد که «بذارین من نیام. می‌ترسم این بچه‌ها خراب کاری کنن زشت بشه!» حاجی قبول نکرد. می‌گفت: «چه خراب کاری‌ای؟ خب بچه برای همین کارهاست دیگه. باید بذاری بچه بازی‌ش رو بکنه.» با اصرارهای حاجی، همگی با هم رفتند. روضه که تمام شد و شام آوردند، شیطنت بچه‌ها گل کرد. قورمه سبزی را با دست برداشته بودند و راه می‌رفتند و همه جا می‌ریختند. دیگر کسی حریف آن‌ها نمی‌شد.

زینب به خانمی که انتظامات آنجا بود، گفت: «لطفاً بچه‌ها رو دعوا کنین بگین بشینن.» خانم به مانیتور که تصویر حاج قاسم را کنار حضرت آقا نشان می‌داد، نگاهی انداخت و گفت: «آخه زینب خانوم! من جرئت نمی‌کنم دعواشون کنم.» زینب گفت: «خب خودم دارم می‌گم بهتون دعواشون کن، بلکه آروم بگیرن.» با اصرارهای زینب خانم، انتظامات به سمت عسل که نوه محبوب حاجی بود، رفت و گفت: «اگه اذیت کنی، دعوات می‌کنم‌ها!» عسل این را که شنید، یکی از ابروهایش را که بین خانواده معروف بود به ابروی سلیمانی، بالا داد و گفت: «اون آقایی که توی تلویزیون داره نشون می‌ده، بابا حاجی منه. می‌گم دعوات کنه‌ها!»زینب خشکش زد. با تعجب به زن داداشش نگاه کرد. هر دو از این حرف عسل هم خنده‌شان گرفته بود و هم متعجب شده بودند.

خانم که سعی می‌کرد جلوی خنده‌اش را بگیرد گفت: «تو رو خدا من رو با حاج قاسم در نندازین.»

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901128

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی