Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه در سایه انگلیس ضمن اعتراض به عدم مشورت آمریکا با این کشور پیش از ترور سردار سلیمانی گفت، این اقدام واشنگتن، منافع انگلیس را نیز به خطر انداخته است.

به گزارش گروه مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امیلی تورن‌بری» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس روز یکشنبه گفت، دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، انگلیس را هم به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورن‌بری در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت: «ما باید به این اتفاق اهمیت دهیم. ما باید مسئولیت خود به عنوان یک بازیگر بین‌المللی را در نظر بگیریم ولی نخست‌وزیر در جای دیگری در حال تفریح است».

وی افزود: «این اقدام (ترور سردار سلیمانی) نه‌تنها جهان را به مکان امن‌تری مبدل نکرده است بلکه آن را به سمت جنگ سوق داده است. این اتفاق به این دلیل در حال وقوع است که رئیس‌جمهور [ترامپ] بی‌ملاحظه است و به این‌که چه کاری انجام می‌دهد فکر نمی‌کند».

او در ادامه گفت: «از دید من کاملاً روشن است که ایرانی‌ها حمله متقابلی را انجام خواهند داد و چنین چیزی بدین معنا است که منافع ما، مردم ما و نیروهای ما نیز در خطر هستند. ممکن است حمله‌های بیشتری به نفتکش‌ها صورت گیرد. ما نیروهای مسلحی را نیز در عراق داریم که [در برابر این حمله‌ها] آسیب‌پذیر هستند. همچنین غیرنظامیان و سفارت‌هایی در منطقه داریم که همگی آسیب‌پذیر هستند و او حتی قبل از تأیید دستور ترور به ما خبر نداد».

تورن‌بری در محکومیت این اقدام دولت آمریکا گفت: «آن‌ها حاکمیت عراق را نقض کردند و فرمانده نیروهای دفاعی ایران را به قتل رساندند. اکنون عراقی‌ها چگونه باید به این اقدام پاسخ دهند؟ فشار بزرگی بر روی عراقی‌ها وجود دارد که نیروهای آمریکا و انگلیس و سایر کشورها را که به نابودی داعش کمک کردند بیرون کنند. خروج این نیروها منطقه را بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر می‌کند».

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگی جدید در خاورمیانه وجود دارد گفت: «بله و من معتقدم نکته همین‌جا است. آن‌چه باید اکنون به روشنی اعلام کنیم این است که نمی‌خواهیم در آن نقشی داشته باشیم».

با این حال بر خلاف عقیده تورن‌بری، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه دولت انگلیس امروز در مصاحبه با همین شبکه تلویزیونی گفت موضع لندن و واشنگتن در خصوص ترور سردار سلیمانی یکسان است. وی از تصمیم آمریکا برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی دفاع کرد اما هشدار داد که جنگ تنها به تروریست‌ها کمک می‌کند.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: انگلیس ترامپ وزیر امور خارجه سردار سلیمانی ایران جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

دیوید کامرون با بیان این ادعا که پیشنهاد مطرح شده «سخاوتمندانه» است، گفت: «امیدوارم حماس این پیشنهاد را بپذیرد.»

وی اضافه کرد: «صادقانه بگویم، تمام فشارها و همه چشم ها در جهان امروز باید معطوف به حماس باشد و به آن‌ها بگوید این پیشنهاد را بپذیرید.»

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین ادعا کرد که تحقق راه حل موسوم به دو دولتی تنها راه تضمین امنیت پایدار در منطقه است.

وی با بیان اینکه «حماس طرفدار راه حل دو دولتی نیست و فقط به راه‌حل بدون اسرائیل فکر می‌کند» در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار خروج رهبران حماس و کسانی شد که در عملیات هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) مشارکت داشتند.

وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال از هفت دهه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین چشم‌پوشی و ادعا کرد که پذیرش راه حل دو دولتی در سایه عملیات طوفان الاقصی برای تل‌آویو دشوار است.

وی گفت: این کار سیاستمداران است که استدلال کنند امنیت منطقه با تحقق راه‌حل دو دولتی، بهتر تضمین خواهد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین با تکرار مواضع جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی عنوان کرد تا زمانی که همه گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) آزاد نشوند، درگیری‌ها نیز پایان نخواهد یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر امور خارجه انگلیس درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس
  • اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره توافق آتش بس در غزه
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود