Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@03:30:49 GMT

" برقصید، اما ... "

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۵۳۶۲

قدرت مظاهری؛ اخیرا آقای رئیس‌جمهور با حضور در جمع صنعتگران پتروشیمی به شرح و توصیف عملکرد این صنعت در زمینه‌ی صادرات غیرنفتی پرداخته و ضمن تکریم از کارکنان و دست اندرکاران این حوزه، آنان را سرداران جبهه‌ی اقتصادی نامیده است. آقای روحانی ضمن اعلام تامین بیست درصدی درآمد ارزی و پنجاه درصدی ارز نیمایی از محصولات پتروشیمی – که هنوز شفافیت آن محل تردید است - جهش‌های پیاپی این صنعت را نشانه‌ی بارزی از بلوغ و کارآمدی صنعت پتروشیمی دانسته و از همه‌ی دستگاه‌های اجرایی خواسته اند تا با تمامی توان خود به یاری این صنعت بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دفاع جانانه و تمام قد از صنعتی که هنوز خصوصی، دولتی و یا خصولتی بودن آن محل تردید بوده و سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران دانه درشت آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برند، در مقایسه با حوزه‌های دیگر تولید ملی کمی غیرمنصفانه بنظر می‌رسد. اشارات مکرر آقای رئیس‌جمهور به جهش‌های مداوم و پشت سر هم صنایع پتروشیمی بدون درک واقعی میزان آلایندگی این صنایع، نه تنها ظلمی فاحش در حق محیط زیست به شمار می‌آید بلکه با تعریف و تمجید از عملکرد مدیران این صنایع، آنان را برای رقابت با رقبای خود برای تخریب بی‌ حد و مرز محیط زیست و اکوسیستم مجاورشان مبسوط الید‌تر می‌نماید.
شعف و خشنودی بی‌اندازه‌ی آقای رئیس جمهور از لفظ و عبارت جهش، بمثابه پدری است که فرزندش با روش جهشی، کلاس‌های مدرسه‌ی خود را یک در میان پشت سر می‌گذارد، اما با رسیدن به سطوح بالاتر و عالی‌تر، درمی یابد که با زیر پا گذاشتن بسیاری از قوانین و مقررات تحصیلی که لازمه‌ی آن‌ها حرکت گام به گام تا رسیدن به مدارج بالاتر بوده است، سرمایه‌های فکری و عملی فراوانی را از فرزندش دریغ کرده است.
جهش و پرتاب از سکویی به چندین سکو بالاتر درصورتی توجیه‌پذیر و پذیرفتنی است که تمامی شاخص‌های آن، هم جهت و در راستای اهداف نهایی آن جهش قلمداد شوند، اما اگر یک و حتی یکی از این شاخص‌ها در تضاد و تناقض با نتایج آن باشند، چنین جهشی بیش از آن که تحسین آفرین باشد، مضر و آفت زا است.
سوی دیگر ماجرا نیز کمی خاکستری بنظر می‌رسد. تمجید فراوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از صنعتی که خوراک خود را به ثمن بخس – دلار ۳۸۰۰ تومانی مصوب سال ۹۳ - از سفره‌ی مردمان این آب و خاک می‌گیرد و علی‌رغم این‌که می‌بایست دلار‌های خود را به قیمت ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کند، راه بازار ثانویه را پیش گرفته و با فروش محصولات خود بر اساس بالاترین قیمت جهانی آن – دلار قیمت روز بازار – به همان مردم، به سودی سرشار و چندین برابر دست می‌یابد، کمی ناعادلانه است.
تامین خوراک گازی صنایع پتروشیمی بر اساس ۸ سنت برای هر متر مکعب (بر اساس دلار ۳۸۰۰ تومانی) برای بازه‌ای ده ساله که از سال ۱۳۹۳ مصوب شده است، پتروشیمی را به یکی از سودده‌ترین صنایع داخلی تبدیل کرده که می‌بایست سود خالص آن بیش از آن که در جیب دانه درشت‌ها و یقه سفید‌های سیاسی و اذناب شان ریخته شود، راهی سفره‌های مردم گردیده و آن‌ها را از این سفره منتفع نماید.
مردمی که مواد اولیه و خوراک نخستین این صنعت را با قیمتی بسیار پایین و در حد صفر در اختیار دارندگان این بنگاه‌های اقتصادی می‌گذارند، اما دریافتی‌شان از آن‌ها، قیمت نجومی محصولات ـ اعم از کشاورزی، خانگی، سوخت و ... ـ و آلودگی‌های روزافزونی است که در اثر جهش‌های مکرر این صنایع برای دلارزایی بیشتر صورت می‌گیرد.
پس از جدایی آلمانی‌ها از همدیگر در سال ۱۹۴۹ به دلیل تقسیم شدن به دو بخش شرقی و غربی و تحمل زجر فراوان آلمانی‌های ساکن در برلین، تابلوی زیبایی در یکی از کافه‌های بن به چشم می‌خورد که درون آن نوشته بود: برقصید و خوش باشید، اما کمی به برادران مان در برلین هم فکر کنید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شهادت سردار قاسم سلیمانی ابومهدی المهندس فرودگاه بغداد حشد الشعبی صنعت پتروشیمی قدرت مظاهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۵۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

امتداد - از اول فروردین ماه تا شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 5 میلیارد و 679 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌ علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار،‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار و برای خدمات ۱۴۵ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  یک میلیارد و ۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

   
طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱۶۸ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۶۲۳ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۳۳۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۲۳۷ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۲۰۲ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۹۷، ۴۰، ۲۳۷، ۱۳۱ و ۶ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۹۴ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۵۸۸ تومان، یورو با نرخ ۴۷ هزار و ۹۸۲ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۱۴۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۶۳۲ تومان، یورور با نرخ ۴۴ هزار و ۸۰۱ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۳۳۶ تومان بود.
   

 


 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟