Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@02:09:22 GMT

تصمیمات مهم درباره گام پنجم؛ امشب

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۵۸۰۹

سخنگوی وزارت خارجه: با توجه به شرایط، قرار است امشب جلسه مهمی درباره گام پنجم برجامی ایران برگزار شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، آقای موسوی عصر امروز (یکشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران افزود: تا پیش از این تحولات، اقداماتی برای گام پنجم آماده شده بود، اما با توجه به شرایط، قرار است امشب جلسه مهمی درباره گام پنجم برگزار شود که گام‌هایی را که تاکنون طراحی شده بود تا حدودی تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در عالم سیاست همه تهدید‌ها به هم ربط پیدا می‌کند، گفت: فکر می‌کنم اتفاقی که امشب رخ خواهد داد مشخص خواهد کرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای برجام و گام پیش رو چه خواهد کرد.

برای سفر وزیر خارجه به نیویورک هنوز روادید صادر نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر آقای ظریف به نیویورک گفت: هنوز برای ایشان روادید صادر نشده، چون از سوی دولت آمریکا تحریم شده است.

آقای موسوی افزود: آقای ظریف از سوی رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد دعوت شده است و اگر روادید صادر شود و وزیر امور خارجه به نیویورک برود، برای ما فرصت خوبی خواهد بود.

وی در خصوص تلاش برخی کشور‌ها برای وساطت میان ایران و آمریکا پس از تحولات اخیر و جنایت آمریکایی‌ها گفت: تصمیم و تشخیص هرگونه واکنشی در قبال جنایت صورت گرفته از سوی آمریکا با دولت و ملت ایران است، تماس‌های ما با طرف‌های خارجی بیشتر حول تبیین و تشریح ماهیت موضوع برای طرف‌های خارجی است که آن‌ها را متوجه کنیم که چه اتفاق بزرگی رخ داده و ممکن است چه اتفاقات بزرگتری هم رخ دهد.

با تعیین جانشین سردار سلیمانی، همان سیاست‌ها پیگیری می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاثیر ترور شهید سردار سلیمانی در همکاری ایران و روسیه در سوریه گفت: نقش برجسته سردار سلیمانی در منطقه و هماهنگی میان ایران، ترکیه و روسیه، نقش بارز و بی‌بدیلی بود.

آقای موسوی افزود: با تعیین جانشین سردار سلیمانی، ما احساس نمی‌کنیم خلایی در این زمینه رخ دهد و همان سیاست‌ها پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: با درایت و شجاعتی که از سردار قاآنی سراغ داریم، می‌دانیم این مسئولیت مهم در سوریه را پیش خواهند برد و ان‌شاءالله مشکلی پیش نمی‌آید.

آقای موسوی در پایان در خصوص سفر لاوروف به ایران گفت: آقای لاوروف به ایران دعوت شده اند، ولی تاریخ این سفر نهایی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحولات اخیر، پیش شرط ایران در خصوص مذاکره با آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها را تغییر می‌دهد؟ افزود: پیش شرط ما در خصوص مناسبات ما با آمریکا سر جای خودش هست. البته این یک شرط منطقی برای طرفی است که خودخواهانه از برجام خارج شده و باید به تعهدات خود باز گردد. در واقع پس از آنکه ما حساب خود را با آن‌ها صاف کردیم امکان مذاکره با آمریکا ذیل آنچه که قبلا تشریح کردیم وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص واکنش برخی کشور‌های اروپایی به ترور شهید سلیمانی گفت: مواضع اتخاذ شده از سوی کشور‌های اروپایی در موضوع ترور شهید سلیمانی خوب و سازنده نبود و بیشتر یک نوع فرافکنی آشکار و فرار رو به جلو به حساب می‌آمد. آن‌ها می‌دانند که فداکاری‌های امثال سردار سلیمانی موجبات شکست تروریسم و امن کردن شهر‌های آن‌ها را فراهم کرد. اروپایی‌ها هنوز خاطرشان هست که تروریست‌ها چگونه شهر‌های آن‌ها را ناامن می‌کردند.

وی افزود: بنابراین آن‌ها خودشان می‌دانند که برای خوشایند آمریکایی‌ها حرف‌های غیر واقعی را مطرح می‌کنند. ما حمایت اروپایی‌ها از گروهکی تروریستی را که دستش به خون هزاران ایرانی آلوده است فراموش نمی‌کنیم. امیدواریم اروپایی‌ها واقعیت‌ها را نادیده نگیرند و برای دلخوشی آمریکایی‌ها موضع گیری نکنند.

به نامه ترامپ، پاسخی شایسته مقامات آمریکایی دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص پیام طرف سوئیسی به ایران در قالب نامه‌ای از طرف رئیس جمهور آمریکا، گفت: از بیان جزئیات نامه معذور هستم، اما پس از بررسی، پاسخی که شایسته مقامات آمریکایی بود به آن‌ها دادیم.

آقای موسوی افزود: نامه‌ای که از سوی رئیس جمهور آمریکا نوشته بود، بی ادبانه و خارج از تشریفات دیپلماتیک بود که پس از بررسی و در نهایت پاسخ را با لحنی که شایسته مقامات آمریکایی بود به آن‌ها دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تهدید آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن ۵۲ نقطه از مراکز فرهنگی ایران، گفت: متاسفم که در جهانی زندگی‌می کنیم که رئیس جمهور یک کشور پر ادعا نمی‌داند که هدف قرار دادن مراکز فرهنگی یک کشور جنایت جنگی به حساب می‌آید و بدیهیات حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرد، ما تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم و توصیه و هشدار می‌دهیم به آمریکایی‌ها که دست از تهدیدات پوشالی خود بردارند.

آقای موسوی در خصوص سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران، افزود: سفر وزیر امور خارجه قطر از چند روز قبل برنامه ریزی شده بود و ارتباطی به موضوع ترور شهید سلیمانی نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: محور گفتگو‌های ما با وزیر امور خارجه قطر و دیگر همتایان آقای ظریف، تشریح وضع منطقه پس از ترور اخیر یک مقام عالی رتبه نظامی ایران در عراق و ترور یک فرمانده عالی رتبه نظامی عراق در خاک خودش توسط آمریکا بود و اینکه تاکید کردیم که عواقب این موضوع برعهده عاملان این جنایت تروریستی است که همان رژیم آمریکا و نظامیان آمریکایی هستند.

وی افزود: طرف‌های مقابل ما در مذاکرات خواستار خویشتنداری شدند، صحبتی از میانجیگری نشده است و ما هم پاسخ دادیم که خویشتنداری اندازه‌ای دارد و باید قبل از آن این توصیه را به آمریکایی‌ها می‌کردند.

آقای موسوی در خصوص احتمال وقوع جنگ هم گفت: ایران دنبال جنگ نیست اما آماده هر شرایطی هستیم، تصمیم نهایی را قوه عاقله نظام خواهد گرفت و تلاش می‌کند پاسخ‌های خود را طوری تنظیم کند که تا جایی که امکانش هست ملت ایران گرفتار جنگ نشود و دشمن هم پاسخ جنایت خودش را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص روایت‌های مختلف از چگونگی نحوه ترور شهید سلیمانی و همراهانشان افزود: آنچه برای ما مهم است و روی آن تاکید می‌کنیم، اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید مسئولیت همه عواقبش را بپذیرد، این بحث‌ها توسط نیرو‌های نظامی و امنیتی بررسی خواهد شد ولی اصل جنایت آمریکا را تحت شعاع قرار نمی‌دهد.

شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در جهان بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با وجود تلاش‌های رسانه‌های بیگانه، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت بود.

موسوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان اسوه ملت‌ها در مبارزه با تروریسم، افزود: سردار شهید سلیمانی قهرمان جهانی مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت بود، هرچند رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند جلوه دیگری از ایشان نشان دهند، ولی اقدامات آن‌ها واقعیت‌های موجود را تغییر نمی‌دهد.

آقای موسوی گفت: از ملت و دولت عراق بابت تشییع پیکر با شکوه شهدای عزیزمان تشکر می‌کنم.

وی همچنین ضمن تبریک به سردار قاآنی در مسئولیت سنگین فرماندهی سپاه قدس و آرزوی موفقیت برای وی، گفت: همکاری‌های میان وزارت امور خارجه و نیروی قدس همچون گذشته خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: وزارت امور خارجه در این مدت تلاش‌های دیپلماتیک خود را انجام داد و وزیر امور خارجه در تماس‌هایی که با شخصیت‌های مختلف بین المللی داشت، با محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا، همه عواقب این اقدام تروریستی را بر عهده دولت آمریکا دانست.

آقای موسوی در ادامه درباره مجمع گفتگو‌های تهران که با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار خواهد شد، گفت: محور اصلی این گفتگو طرح «صلح هرمز» است که از اهمیت به سزایی هم برخوردار است و امیدواریم که شاهد کنفرانسی پُربار باشیم که آثار و ثمرات آن برای ثبات و امنیت منطقه مفید فایده باشد.

اقدامات متقابل ایران را بعد از اجرا متوجه می‌شوید

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همانگونه که اعلام شده مقامات ذی ربط اقدامات متقابل ایران را در زمان و مکان مناسب اعلام می‌کنند و بعد از اجرا متوجه خواهید شد.

آقای موسوی در پاسخ به سوالی افزود: وزارت خارجه در چارچوب شرح وظایف خود یکسری وظایفی دارد که بخشی از آن را از روز جمعه تاکنون شاهد هستیم و برخی دیگر نیز در دستور کار است، اما اینکه عمل متقابل ما و پاسخ ایران چه خواهد بود در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده است.

وی تاکید کرد: وزارت خارجه در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت خواهد کرد.

جمهوری اسلامی مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهند پذیرفت و در این مدت نیز چنین مذاکراتی رخ نداده است.

آقای موسوی در پاسخ به سوالی درباره نظر برخی نمایندگان و سیاسیون برای مذاکره با آمریکا افزود: این سخنان برای وحدت و انسجام ملی مضر است و وزارت خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هرگاه دستوری بگیرد با کمال دقت اجرا خواهد کرد، اما اینکه برخی چه حرف‌هایی می‌زنند موضع رسمی تلقی نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: سخنان رسمی فقط از سوی وزارت خارجه و وزیر امور خارجه و یا سخنگو بیان می‌شود و سایر حرف‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: وزارت امور خارجه تصمیمات مهم گام پنجم بر جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۵۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در مورد ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا و نوع برخورد مقامات این کشور به این اعتراضات گفت: «اقدام مقامات دولت آمریکا در تحریف واقعیت و توصیف خشم و اعتراضات اصیل دانشجویی و دانشگاهی به عنوان یهودستیزی، به منظور توجیه و استفاده از ابزارهای سرکوب خشونت‌آمیز برای ساکت کردن اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان حامی فلسطین، چیزی از قبح عمل آنان کم نمی‌کند.

بیشتر بخوانید؛ واکنش بایدن به خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی

وی گفت: بخش قابل توجهی از یهودیان، از جمله دانشجویان یهودی، از جنایات نفرت‌انگیز رژیم صهیونیستی و حمایت شرم‌آور دولت آمریکا از آن اعلام بیزاری کرده‌اند.

کنعانی تاکید کرد: پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین شعار ‎آزادی بیان و ‎حقوق بشر برافتاده است.

کد خبر: 1229332 برچسب‌ها غزه

دیگر خبرها

  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • تصاویری از دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • پرده تزویر از چهره مدعیان دروغین آزادی بیان برافتاده است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه