Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک مقام سعودی مدعی شد که دولت آمریکا در خصوص عملیات ترور سردار شهید قاسم سلیمانی با مقامات ریاض مشورتی نکرده بود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یک مقام سعودی بدون افشای هویت خود، مدعی شد که ریاض در پی کاهش بحران به وجود آمده پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به دنبال کاهش بحران در منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او به خبرگزاری فرانسه گفت دولت آمریکا در خصوص حمله‌ای که موجب شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، با مقامات سعودی مشورت نکرده بود.
این مقام سعودی افزود: «در سایه تحولات سریعی که رخ می‌دهد، دولت سعودی بر اهمیت خوشتن‌داری و ممانعت از افزایش تنش که عواقب وخیمی در پی دارد، تأکید می‌کند.»
هراس ریاض از انتقام ایران و «عواقب وخیم» ترور شهید قاسم سلیمانی، موجب شده است تا «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان برای گفت‌وگو درباره آرامش در منطقه به واشنگتن و لندن سفر کند.
«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان هم شامگاه شنبه با رئیس جهور عراق تماس تلفنی برقرار کرد و خواستار اتخاذ تمامی اقدامات مورد نیاز برای کاهش تنش در منطقه شد.
«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی هم پس از آن با عادل عبدالمهدی نخست وزیردولت پیشبرد امور عراق تماس تلفنی گرفت و درباره اوضاع عراق و منطقه با او گفت‌وگو کرد و خواستار کاهش تنش شد.
در همین حال روزنامه الشرق الاوسط شب گذشته از برگزاری نشست فرماندهان نظامی سعودی با همتایان خود از میان کشورهای همسو با ریاض به منظور بررسی احتمال حمله یمنی‌ها به عربستان یا دیگر کشورهای عضو ائتلاف متجاوزان علیه یمن خبر داد.
این گزارش در حالی است که پس از ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برخی منابع خبری اعلام کردند کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از طرح ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اطلاع داشتند.
در همین حال «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بامداد جمعه در مصاحبه با الجزیره گفت که واشنگتن اطلاع کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از طرح ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب.
روز جمعه نیز «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، از حمایت مستمر ریاض از واشنگتن و درک تهدیدات ایران تشکر کرد.
پامپئو در پیامی توئیتری نوشت: «با محمد بن سلمان،‌ ولیعهد سعودی درباره اقدام دفاعی قاطع برای حمایت از نیروهای آمریکایی در خارج از کشور صحبت کردم.»
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که وی در این تماس تلفنی درباره اقدام تحریک‌آمیز نظامی ایران صحبت کرده است.

انگلیس: بی‌ملاحظگی ترامپ ما را هم به خطر انداخته است
وزیر خارجه در سایه انگلیس ضمن اعتراض به عدم مشورت آمریکا با این کشور پیش از ترور سردار سلیمانی گفت، این اقدام واشنگتن، منافع انگلیس را نیز به خطر انداخته است.
«امیلی تورن‌بری» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس روز یکشنبه گفت، دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، انگلیس را هم به خطر انداخته است.
تورن‌بری در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت: «ما باید به این اتفاق اهمیت دهیم. ما باید مسئولیت خود به عنوان یک بازیگر بین‌المللی را در نظر بگیریم ولی نخست‌وزیر در جای دیگری در حال تفریح است».
وی افزود: «این اقدام (ترور سردار سلیمانی) نه‌تنها جهان را به مکان امن‌تری مبدل نکرده است بلکه آن را به سمت جنگ سوق داده است. این اتفاق به این دلیل در حال وقوع است که رئیس‌جمهور [ترامپ] بی‌ملاحظه است و به این‌که چه کاری انجام می‌دهد فکر نمی‌کند».
او در ادامه گفت: «از دید من کاملاً روشن است که ایرانی‌ها حمله متقابلی را انجام خواهند داد و چنین چیزی بدین معنا است که منافع ما، مردم ما و نیروهای ما نیز در خطر هستند. ممکن است حمله‌های بیشتری به نفتکش‌ها صورت گیرد. ما نیروهای مسلحی را نیز در عراق داریم که [در برابر این حمله‌ها] آسیب‌پذیر هستند. همچنین غیرنظامیان و سفارت‌هایی در منطقه داریم که همگی آسیب‌پذیر هستند و او حتی قبل از تأیید دستور ترور به ما خبر نداد».
تورن‌بری در محکومیت این اقدام دولت آمریکا گفت: «آن‌ها حاکمیت عراق را نقض کردند و فرمانده نیروهای دفاعی ایران را به قتل رساندند. اکنون عراقی‌ها چگونه باید به این اقدام پاسخ دهند؟ فشار بزرگی بر روی عراقی‌ها وجود دارد که نیروهای آمریکا و انگلیس و سایر کشورها را که به نابودی داعش کمک کردند بیرون کنند. خروج این نیروها منطقه را بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر می‌کند».
او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع جنگی جدید در خاورمیانه وجود دارد گفت: «بله و من معتقدم نکته همین‌جا است. آن‌چه باید اکنون به روشنی اعلام کنیم این است که نمی‌خواهیم در آن نقشی داشته باشیم».

حمایت انگلیس از تصمیم واشنگتن برای ترور سردار سلیمانی
این گزارش در حالی است که امروز وزیر خارجه انگلیس ضمن حمایت از تصمیم واشنگتن برای ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، هشدار داد که جنگ در غرب آسیا به نفع هیچکس نیست.
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه دولت انگلیس امروز در مصاحبه با همین شبکه تلویزیونی گفت موضع لندن و واشنگتن در خصوص ترور سردار سلیمانی یکسان است. وی از تصمیم آمریکا برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی دفاع کرد اما هشدار داد که جنگ تنها به تروریست‌ها کمک می‌کند.
در همین حال وزیر امور خارجه انگلیس، همزمان با تشییع شهدای مقاومت در عراق و ایران، با نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.
این تماس تلفنی ساعاتی پس از تماس تلفنی مشابه شاه و ولی‌عهد سعودی با رئیس جمهور عراق برقرار شد. وزیر خارجه انگلیس همچنین در این تماس تلفنی بر ضرورت آنچه آن را «دور کردن منطقه و دنیا از خطرات جنگ و پیامدهای آن» نامید، تأکید کرده است. وزیر انگلیسی همچنین به نخست وزیر عراق گفته که باید در شرایط فعلی به سراغ گزینه گفت‌وگو رفت.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترور شهید قاسم سلیمانی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه عبری زبان فاش کرد، حضور بلینکن در ریاض برای سازش عربستان انجام گرفته است.

روزنامه یدیعوت آحارانوت در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی در رابطه با حضور وزیر خارجه آمریکا در ریاض اعلام کرد، بلینکن تلاش زیادی برای پیشبرد روند سازش در بخش عربستانی آن دارد.

به نوشته این رسانه توافق سازش با عربستان در نقاط پایانی خود قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه سبفر خود را به خاور میانه آغاز کرد، این سفر در شرایط بسیار سرنوشت سازی انجام می‌شود که در آن امکان تحقق گشایش در روند توافق مبادله اسرا بین اسرائیل و حماس بسیار پررنگ شده است.

او صبح امروز به عربستان سعودی رسید و با مسئولین عالی رتبه کشورهای عربی و اروپایی برنامه‌های روز بعد از پایان جنگ در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار داد و در عین حال تلاش‌هایی را برای پیشبرد ابتکار آمریکا برای توافقنامه سازش بین ریاض و تل‌آویو را هم ادامه داد، وزیر خارجه آمریکا در این زمینه اعلام کرد، توافق در آستانه به نتیجه رسیده است اما در حال حاضر نیازمند موافقت اسرائیل با راه حل دو کشوری هستیم.

کد خبر 848213 منبع: تسنیم برچسب‌ها آنتونى بلينكن اسرائیل خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد