Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با ساخت یک دستگاه آبیاری قطره‌ای امکان کشت در زمین‌های خشک کشاورزی را فراهم کند.

نوید احمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درخصوص سیستم آبیاری قطره‌ای که تولید کرده‌اند، اظهار کرد: طرح آبیاری قطره‌ای، ثقلی است یعنی بدون نیاز به برق و ایستگاه پمپاژ، می‌توانیم باغات و مزارع را تحت پوشش آبیاری قطره‌ای قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با استفاده از اختلاف ارتفاع موجود در مزرعه یا واحد آبی که معمولاً در مزارع وجود دارد، بین ۱٫۵ تا ۳ متر ارتفاع فشار آب، در این سیستم کار می‌کند و قطره‌چکانی که طراحی‌شده با فشاری بین ۱٫۵ تا ۲ متر، دبی ۴ لیتر را به ما می‌دهد.

دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات بیان کرد: روزنه قطره‌چکان ۱۲۰۰ میکرون است که ۱۰ برابر روزنه قطره‌چکان‌های موجود در بازار است که اجازه داده با یک فیلتر طولی ساده بتوانیم  مشکل گرفتگی را حل کنیم و ایستگاه فیلتراسیون را از این روش حذف کنیم.

احمدی اضافه کرد: از طرف دیگر به دلیل پایین بودن فشار، لوله و اتصالاتی که استفاده می‌کنیم همگی کم‌فشار هستند و ضخامت کمی دارند که همین امر باعث شده هزینه اولیه علاوه بر حذف ایستگاه‌های پمپاژ و  فیلتراسیون، به مقدار زیادی کاهش پیدا کند.

کاهش هزینه نگهداری

وی ادامه داد: عدم نیاز به برق، در مدت‌زمان استفاده، هزینه نگهداری را مقدار زیادی کاهش می‌کند و از طرف دیگر به دلیل پایین بودن فشار سیستم، هزینه تعمیرات سیستم آسان‌تر شده است؛ یعنی می‌توان با یک چسب پرایمر به‌راحتی لوله‌هایی که فرسوده شده‌اند را تعمیر کرد و این عملیات بین دو پروژه تحت‌فشار و ثقلی مقایسه صورت گرفته است و می‌توان گفت نزدیک ۴۵ تا ۵۰ درصد به‌صرفه‌تر بوده و نرخ بازگشت سرمایه بالاتری داشته است.

دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در پاسخ به اینکه آیا این محصول به مرحله تجاری‌سازی رسیده یا نه؟ گفت: این محصول تجاری‌سازی و ثبت اختراع به‌عنوان طرح صنعتی‌شده است و در حال ارائه در کشور و صادرات به خارج از کشور هستیم. در ترکمنستان در ۵۰۰ هکتار اجراشده و در ایران تابه‌حال در تمام استان‌ها اجراشده است. ثبت اختراع این محصول قدیمی‌تر است ولی در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی این محصول را به‌روزرسانی و مشکلات را برطرف کرده‌ایم.

احمدی ادامه داد: زمانی که این ایده ثبت اختراع شد، از طرف جهاد کشاورزی استان تهران به مراکز استان‌های دیگر معرفی شد. گواهی‌نامه سلامت پیمانکاری و گواهی‌نامه جهاد کشاورزی و ثبت اختراع را نیز داریم.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امسال از این طرح استقبال کردند و قول همکاری داده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد محصول را برای پارک علم و فناوری ارائه دهد باید صبر کنیم تا مشخص شود که تا چه دانشگاه آزاد اسلامی از این محصول حمایت می‌کند.

دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات بیان کرد: متاسفانه تاکنون حمایتی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری صورت نگرفته است و هر هزینه‌ای که بعد از زمان به ثبت رسیدن این طرح انجام‌شده از طرف مخترعین بوده و همین امر باعث شده که در بخش برند سازی محصول در بازار موفق عمل نکنیم.

امکان ثبت اختراع جهانی

وی گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی یا دستگاه‌های مرتبط در این زمینه حمایت کنند چراکه این طرح بومی‌سازی شده و متعلق به ایران است و نمونه خارجی ندارد و می‌تواند ثبت اختراع جهانی شود.

دانشجوی کارشناسی ارشد آبریز زهکشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تاکید کرد: بیشتر زمین‌های کشاورزی در ایران که قابلیت کشت دارند، مشکل آب و برق‌دارند و این محصول می‌تواند در کاهش هزینه کشاورزی کمک کند. از طرف دیگر در حال حاضر برای وارد کردن قطره‌چکان‌ها و لوله‌ها از خارج از کشور با تحریم مواجه هستیم و این امر اجازه نمی‌دهد که کشاورزی را توسعه دهیم. در صورتیکه این محصول می‌تواند به این موضوع کمک کند و خیلی از اراضی که در حال حاضر قابلیت کشت ندارند را به اراضی قابل‌کشت تبدیل کنیم.

احمدی گفت: یکی از مشکلات ارائه این طرح عدم اقبال کشاورزان است چراکه دولت برای استفاده از قطره‌چکان‌های وارداتی به کشاورزان یارانه می‌دهد و کشاورزان با اینکه می‌دانند مدت زیادی از این قطره‌چکان‌ها نمی‌توانند استفاده کنند باز هم از خرید محصولات داخلی سرباز می‌زنند.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: پارک علم و فناوری تجاری سازی آبیاری قطره ای واحد علوم تحقیقات تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

یحیی عیدی بیرانوند در مراسم روز زمین پاک، اظهار کرد: در اسلام به توسعه فضای سبز و درختکاری سفارش شده است و همه در قبال زیبایی زمین مسؤولیم.

وی بیان کرد: شهرداری بروجرد در غرب کشور، اولین شهری است که برای آبیاری فضای سبز از پساب استفاده می‌کند. در غرب کشور چنین پروژه‌ای شروع نشده است و با این طرح، استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز قطع خواهد شد و یک کار اساسی و زیربنای برای آینده شهر بروجرد است.

او افزود: برای تفکیک زباله با شرکت‌های بومی و غیربومی رایزنی کرده‌ایم و هر شرکت برنامه بهتری برای تفکیک زباله داشته باشد با شهرداری قرارداد خواهد بست.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود
  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره
  • دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کرمان
  • پایش اراضی کشاورزی با فناوری های هوش مصنوعی