Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودرضا افلاکی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان اصفهان جایگاه سوم در تولید سیب زمینی را در کشور دارد، اظهار داشت: استان اصفهان ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی را در دو دوره کشت در سال تولید می کند.

وی افزود: مرکز بیوتکنولوژی منطقه مرکزی ایران در استان اصفهان واقع شده است و در تولید گیاهچه های سیب زمینی فعالیت می کند و هرساله گیاهچه های اصلی از ارقام مطلوب را تهیه کرده و در اختیار شش شرکت در شهرستان های فلاورجان، مبارکه و دهاقان قرار می دهد تا سالانه بالغ بر ۵ میلیون عدد ریزغده سیب زمینی با عنوان بذر «مینی تیوبر» را در کلاسهای بذری بالا تولید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هسته های اولیه بذر سیب زمینی توسط تولیدکنندگان دارای مجوز خریداری می شود

مدیرزراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هسته های اولیه بذر سیب زمینی توسط تولیدکنندگان دارای مجوز ثبت و کنترل گواهی بذر و نهال خریداری می شود تصریح کرد: بذرهای خریداری شده در یک فرایند زمانی بذرهای پایدار به بذر خوراکی تبدیل می شود و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: ۴۰ درصد از هسته های بذری تولید شده اولیه در اختیار تولیدکنندگان استان اصفهان قرار می گیرد و مابقی به صورت قرارداد توسط شرکت های تولید کننده بذر «مینی تیوبر» به سایر استانهای شمال غرب کشور و فارس و کرمان صادر می شود.

افلاکی با اعلام اینکه با همت متخصصان بیوتکنولوژی و تولیدکنندگان ۹۰ درصد از تولید بذر «مینی تیوبر» در کشور متعلق به استان اصفهان است، گفت: استان اصفهان در تولید بذر «مینی تیوبر» جایگاه نخست را در کشور دارد.

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه های استان اصفهان و آزمایشگاه های کشاورزی در تولید و خدمات رسانی فنی به محصول سیب زمینی اظهار داشت: در بخش مکانیزاسیون محصول سیب زمینی هم از دو شرکت برتر کشور ادوات داشت و برداشت کننده سیب زمینی را بهره می گیریم.

محدودیت منابع آبی در تولید محصول کشاورزی در استان اصفهان

مدیرزراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به محدودیت منابع آبی در تولید محصول کشاورزی در استان اصفهان ابراز داشت: با به کارگیری کشت نوین و استفاده از سامانه های نوین آبیاری و آبیاری میکرو و بهره گیری از منابع بذری سالم و تولید بذر «مینی تیوبر» ارتقا عملکرد در سطح انجام می شود.

وی افزود: از ۱۰۰ نفر عضو کانون سیب زمینی در کشور ده نفر در استان اصفهان هستند و رئیس کانون سیب زمینی کشور از کشاورزان اصفهانی است که از مزایای تولید سیب زمینی در استان اصفهان محسوب می شود.

افلاکی با تاکید بر اینکه محصول سیب زمینی به عنوان کالای مهم در سبد غذایی خانوارها به شمار می آید، اضافه کرد: از ۵ میلیون تن تولید سالانه سیب زمینی در کشور ده درصد تولید آن در اواخر بهمن ماه در سطحی معادل ۳ هزار هکتار در مناطق مرکزی استان اصفهان و مابقی در کشت بهاره در مناطق سردسیر و جنوب استان اصفهان انجام می شود.

کد خبر 4818187

منبع: مهر

کلیدواژه: سیب زمینی صادرات سیب زمینی برداشت سیب زمینی قاسم سلیمانی سردار سلیمانی 9 دی بوشهر ایلام خطبه های نماز جمعه قزوین شهادت مشهد بارش برف شیراز گرگان انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۹۹۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود تولید فولاد جهان را در فصل نخست سال ۲۰۲۴ میلادی (ماه‌های ژانویه تا مارس) اعلام کرد؛ بنا بر آمار این انجمن در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۴۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد که ۱۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این میزان مربوط به ماه سوم این سال (مارس) بود.

تولید فولاد جهان در فصل نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد افزایش داشت و تولید ماه مارس امسال نسبت به ماه مارس سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش داشت.

همچنین تولید فولاد ایران در فصل نخست سال ۲۰۲۴، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ۱۶.۳ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است. ایران در ماه مارس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد.

چین در این مدت ۲۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرد با این حال تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشت. طی این مدت علاوه بر چین تولید فولاد در ژاپن، آمریکا، روسیه و کره جنوبی هم نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهشی بود.

در فصل اول سال ۲۰۲۴ میلادی چین، هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه، برزیل و ایران به ترتیب رتبه‌های یک تا ۱۰ بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان را در اختیار داشتند.

در میان ۱۰ کشور یادشده بیشترین رشد تولید فولاد در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال در ترکیه رقم خورد؛ این کشور در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، ۲۸.۴ درصد فولاد بیشتری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۳ تولید کرد. تولید هند نیز در این مدت ۹.۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

کد خبر 6096170

دیگر خبرها

  • سجادیه بر سکوی نخست جوانان ایستاد
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • ما میراث‌دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم
  • بسکتبالیست های کردستانی در جایگاه سوم لیگ جوانان کشور ایستادند
  • تصادف خونین مینی‌بوس در شاهین‌شهر با ۱۵ مصدوم
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • تصادف مینی‌بوس و لیفان در اتوبان آزادگان ۱۵ مصدوم داشت
  • مصدومیت ۱۵ نفر در تصادف لیفان و مینی‌بوس در شاهین شهر
  • بهینه‌سازی مسیرها برای شرکت‌های فعال ارسال مرسولات پستی در جایگاه نخست «ره‌آورد فناورانه»
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها ۸.۳ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند