Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان از مسوولان دانشگاه دامغان خواست با توجه به ارائه طرح گردشگری فضایی در تبه‌های مریخی دامغان، دانشکده زمین‌شناسی این دانشگاه با ورود به این بخش به اجرایی شدن این طرح کمک کند.

حشمت‌الله عسگری، در جلسه شورای دانشگاه دامغان با بیان اینکه رسالت دانشگاه دامغان، رسالت شهرستانی نیست،اظهار کرد: دانشگاه‌های ما نباید مرز جعرافیایی داشته باشند، علم قلمرو و مرز نمی شناسد و انتظار داریم تا دانشگاه دامغان نیز فرابخشی و به‌صورت منطقه ای و حتی استانی نقش ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه در مقابل ظرفیت های متنوعی که استان دارد، ظرفیت دانشگاه استان نیز متنوع بوده و به نسبت جمعیت آن فراتر از استان و در وضعیت بسیار مطلوب قرار دارد، گفت: از این ظرفیت‌ها باید استفاده کرده تا با سرعت بیشتری بتوانیم این ظرفیت‌ها را به ثروت تبدیل کرده و جایگاه استان را در کشور ارتقا بخشیم.

عسگری تصریح کرد: استان سمنان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور در وضعیت مطلوبی قرار داشته و در حال رشد و توسعه است.

وی با اشاره به برخی مشکلات این دانشگاه ادامه داد: با وجود سرمایه‌های انسانی مطلوب و جمعیت بالای دانشگاهیان و دانشجویان، هنوز کاستی‌های وجود دارد که حاکی از این است که باید ارتباط بین این ظرفیت‌ها را تقویت کنیم.

معاون اقتصادی استاندار سمنان با تاکید بر اینکه ما اصولا به یافته‌های پژوهشی توجهی نداریم ولی به صورت طبیعی در این پژوهش‌ها باید خطوط قرمز را احصاء کرده و مسیر را برای کادر اجرایی استان روشن کنیم، خاطر نشان کرد: امروز با وضعیت فعلی کشور و کمبودها و محدودیت های موجود، زمان آزمون و خطا نیست و باید در مسیر گذشته تامل کرده و در آینده از موازی کاری‌ها و راه‌های تجربه شده غلط بپرهیزیم.

وی گفت: دانشگاه دامغان نقطه شروع کار را به خوبی آغاز کرده و جای خوشحالی دارد که با هدف مندی کامل رو به جلو در کارهای تخصصی و پژوهشی گام برمی دارد و قبل از همه این موارد، دانشگاه دامغان باید محیط پیرامونی خود را خوب شناخته و بررسی و پالایش کند و در زمینه رفع کمبودها و مشکلات این منطقه گام بردارد.

عسگری با بیان اینکه رسالت دانشگاه دامغان رسالت شهرستانی نیست، اظهار کرد: شما باید در برنامه‌ریزی‌های استانی نقش ایفا کنید و برای حل مسائل استان پا در رکاب باشید.

معاون استاندار سمنان افزود: استانداری قطعا از ظرفیت این دانشگاه در تمامی کارگروه‌ها و جلسات به صورت ویژه استفاده خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نبود پارک علم و فناری یا مرکز رشد در شهرستان دامغان، یک خلا جدی در بحث آموزشی، دانشگاهی و پژوهشی است که نیاز است این مهم مرتفع گردد.

معاون اقتصادی استاندار سمنان اضافه کرد: مسیر انتخاب شده برای انجام طرح‌ها و برنامه های کاربردی و پژوهشی در دانشگاه دامغان مطلوب بوده و تاکید داریم تا در این مسیر با سرعت بیشتری و با انجام پژوهش‌های هدفمند گام بردارید.

وی تاکید کرد: تولید علم بدون تولید ثروت، باعث نارضایتی عمومی خواهد شد، باید تلاش کنیم با اتخاذ راهکارهای مناسب و مطلوب، تجاری سازی علم را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: ما بانک حل مساله و اتاق حل مساله را در شهرک صنعتی سمنان راه اندازی کریم و در حال حاضر بازاریابی و احصاء مسائل برای ارائه به پژوهشگران و حل مشکلات توسط این‌ مرکز انجام می‌شود.

عسگری با بیان اینکه اعضای هئیت علمی دانشگاه ها باید به امور و اقدامات اقتصادی و ذی‌نفعی به صورت عملی ورود کنند تا راهکارهای ارائه شده به دانشجویان، برای آنها قابل لمس‌تر باشد،

وی گفت: طرح گردشگری فضایی در تپه‌های مریخی در جنوب دامغان از سوی سازمان گردشگری فضایی کشور ارائه شد که می‌توان با ایجاد ارتباط بین دانشکده زمین شناسی و سازمان فضایی کشور، به صورت کار مشترک به نتیجه برسد.

وی افزود: بحث راه اندازی تعاونی‌های منطقه ای و بندر خشک در این شهرستان نیز طرح‌ها و ایده های مطلوبی است که باید زیرساخت‌ها و ابعاد مختلف و کارایی آن بررسی و میزان تاثیرگذاری اقتصادی آن ظرفیت سنجی شود.

معاون اقتصادی استاندار سمنان افزود: بالغ بر ۲۴ میلیون تُن تولید در استان وجود دارد که میزان ۱۸ میلیون تُن آن بهره برداری از معادن است .
وی با اشاره به خامفروشی مواد معدنی در استان و کشور اضافه کرد: اقدامات برای جلوگیری از خام فروشی در استان در حال انجام است .

وی در پایان از مسوولان دانشگاه دامغان خواست : در کارگروه اشتغال، تنطیم بازار، پژوهش، امور زیربنایی و سایر کارگروه ها و ستادها به عنوان عضو فعال حضور بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی معاون اقتصادی استاندار سمنان دامغان تپه های مریخی دامغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!

ایتنا - چین در آستانه تحقق یک رکورد بی‌سابقه در عرصه اکتشافات فضایی قرار گرفته است.
بر اساس اظهارات یکی از دانشمندان برجسته این کشور، چین احتمالاً اولین کشور جهان خواهد بود که موفق به آوردن نمونه‌هایی از خاک مریخ به زمین می‌شود.

وو وایرن، عضو آکادمی مهندسی چین و چهره شناخته شده در سازمان ملی فضایی این کشور، اعلام کرد که چین در سال ۲۰۳۰ میلادی طی ماموریت "تیانون ۳" با هدف اکتشاف مریخ، اولین نمونه‌های خاک سیاره سرخ را به زمین خواهد آورد.

این ادعا نشان از تلاش و برنامه‌ریزی دقیق چینی‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای فضایی مانند آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی در کسب این دستاورد تاریخ‌ساز علمی دارد.

وایرن در اظهاراتی اضافه کرد: "با وجود پیشرفت کنونی پروژه‌های اکتشاف مریخ سایر کشورها، انتظار می‌رود چین اولین کشوری باشد که ماموریت آوردن نمونه از مریخ را با موفقیت انجام دهد."

بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، کاوشگر رباتیک "تیانون ۳" متشکل از چهار بخش فرودگر، صعودکننده، مدارگرد و ماژول ورود مجدد خواهد بود. این کاوشگر در دو پرواز با موشک‌های سنگین حامل به فضا پرتاب خواهد شد.

 

پس از اجرای مانورهای لازم در مسیر زمین به مریخ و ورود به مدار سیاره سرخ، کاوشگر بر روی سطح آن فرود خواهد آمد و نمونه‌هایی از خاک مریخی را درون یک ظرف فلزی جمع‌آوری و سپس به قسمت صعودکننده منتقل می‌کند.

در مرحله بعدی، نمونه‌ها پس از قرارگیری در مدار مریخ به بخش مدارگر و ماژول ورود مجدد که در همان مسیر زمین به مریخ حرکت می‌کنند، منتقل شده و نهایتاً به زمین فرستاده می‌شوند.

موفقیت این ماموریت بزرگ که ترکیبی از چالش‌های علمی و مهندسی بی‌سابقه است، می‌تواند اطلاعات با ارزشی را در اختیار دانشمندان قرار دهد. آنها با مطالعه این نمونه‌ها، می‌توانند به جستجوی آثار زیستی در مریخ بپردازند، از زمین‌شناسی و ساختار درونی این سیاره بیشتر بیاموزند و چرخه جوی آن را بهتر درک کنند.

با این وجود، انجام چنین مأموریت دشوار و پرهزینه‌ای قطعاً نیازمند سطح بالایی از مهارت‌های فنی و قدرت پردازش داده‌های پیچیده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • کاهش پرشدگی مهمترین منبع آبی دامغان
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس هاب بین‌المللی تعاملات علمی با کشورهای دیگر
  • خبر‌هایی از بزرگداشت هفته کار و کارگر در دامغان
  • رویداد استارتاپی شتاب در قم به کار خود پایان داد
  • شور و هیجان وصف ناشدنی در مسابقات کشتی نونهالان استان سمنان