Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کلسترول یک ماده بیولوژیکی است که بدن انسان می‌سازد ومیزان آن در برخی از افراد بیشتر است.

چه چیزی بر کلسترول ما تأثیر می‌گذارد؟

عامل اصلی رژیم غذایی است، به خصوص خوردن غذا‌های چرب، غده تیروئید کم کار و برخی اختلالات نادر کبد و کلیه و چاقی می‌توانند باعث افزایش سطح کلسترول شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلسترول "خوب" چیست؟

کلسترول "خوب" همان چیزی است که ما آن را لیپوپروتئین با چگالی بالا می‌نامیم که وظیفه آن حفاظت از شریان‌هاست. این چربی‌ها معمولاً در کلسترول‌های گیاهی از جمله آجیل، گردو و روغن زیتون یافت می‌شود. چربی موجود در ماهی همچنین جزء کلسترول خوب محسوب می شود و حاوی امگا ۳ است که به حفظ سیستم عروقی سالم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی زمستانی که کلسترول را کاهش می‌دهد/ سوختن کف پا‌ نشانه چیست؟

چه موقع باید کلسترول خود را چک کنید؟

چند عامل وجود دارد که می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد در ایجاد کلسترول بالا قرار دهد.

ابتلا به فشار خون بالا، دیابت یا سابقه سکته مغزی.

 اضافه وزن یا عوامل تهدید کننده دیگری مانند سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی BP (بیماری عروقی) ممکن است میزان کلسترول شما را تحت تاثیر قرار دهد.

فراموش نکنید که افراد می‌توانند وزن طبیعی، اما سطح کلسترول بالا داشته باشند، بنابراین حتی اگر اضافه وزن ندارید، ایده خوبی است که برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

اگر برخی از اعضای خانواده شما قبل از ۵۵ سالگی دچار سکته قلبی و مغزی شده‌اند، برای بررسی احتمالی میزان کلسترول به پزشک مراجعه کنید.

آیا برای کاهش میزان کلسترول نیاز به مصرف داروست؟

 رژیم غذایی و ورزش می‌توانند کلسترول شما را معمولاً ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهند، با این وجود، اگر شما یکی از اعضای خانواده‌هایی هستید که از نظر ژنتیکی کلسترول بالایی دارند، نیازمند درمان هستید.

برای کنترل کلسترول چه کار باید کرد؟

با بررسی رژیم غذایی و سبک زندگی و کاهش مقدار مواد غذایی ناسالم می‌توان عوامل تهدید کننده را کاهش داد.

سیگار را متوقف و ورزش منظم را شروع کنید. به نظر می‌رسد برخی از غذا‌های حاوی استرول‌های گیاهی و استنول‌ها توانایی کاهش کلسترول را دارند. این موارد را می‌توان در محصولاتی از جمله کره گیاهی حاوی مارگارین، ماست و شیر یافت.

با این حال، توصیه نمی‌شود تا زمانی که آزمایشات بالینی مناسب اثربخشی آن را نشان نداده اند، از این موارد به عنوان راهی برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی استفاده کنید.

تغییر در شیوه زندگی می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند، اما پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما نیز برای کاهش سطح کلسترول به دارو احتیاج دارید.

در چنین حالتی، تغییر سبک زندگی به تنهایی برای کاهش کلسترول در سطح ایمن کافی نخواهد بود، بنابراین احتمالاً پزشک شما استاتین‌هایی را تجویز می‌کند که آنزیم مسئول ساخت کلسترول در کبد را غیرفعال کند. استاتین‌ها می‌توانند عوارض جانبی مانند درد عضله یا خستگی داشته باشند. با این حال، هرگز استفاده از استاتین‌ها را بدون تجویز پزشک متوقف نکنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کلسترول بالا سکته قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۶۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران

یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت : نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای خرمشهر بررسی شد.

او از برگزاری برنامه های ترویجی در جهت کاهش آفات و بیماری ها در نخلستان خبر داد و گفت : بررسی نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای این شهرستان انجام شد.

این مسئول گفت : تغذیه اصولی و صحیح، نقش مهمی در مدیریت تلفیقی آفات دارد و در این برنامه های آموزشی ترویجی که طبق دستورالعمل طرح ترویجی پایین به بالا اجرا خواهد شد نقش این عامل  در کاهش میزان آسیب آفات و بیماری ها در در نخلستان های این شهرستان بررسی و برای کشاورز شرح داده میشود.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قیمت نفت از نردبان عوامل مثبت بالا رفت
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن
  • مقاومت ترموود در برابر آتش
  • مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد