Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد روز جمعه، سیزدهم دی‌ماه؛ و یک خبر که همه را شوکه کرد. همه آن‌هایی که بی‌خبر از نقشه جدید ترامپ بودند، حتی کنگره و روشنفکران آمریکایی و غربی که خودشان خواستار استیضاح رئیس جمهور کشورشان هستند.

عقده‌گشایی، ترور، توطئه، اعلانی نظامی و یا هر چیز دیگری که باشد، خبر شهادت سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی و همچنین ابومهدی المهندس رئیس و فرمانده میدانی نیروهای حشدالشعبی عراق، آن چیزی نبود که جهان امروز منتظر آن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از قرار گرفتن سفارت آمریکا در اختیار نیروهای عراقی، رسانه‌های معاند به ویژه دونالد ترامپ و دیگر دوستانش تمام تلاش خود را کردند تا با هرآنچه در دست داشتند، بالاخص در فضای مجازی و بلندگوهای BBC و VOA از ایران چهره‌ای سیاه نشان دهند، و به نوعی جَو را به فضایی ضد ایرانی تبدیل کنند، آن‌ها در بامداد روز جمعه همه را غافلگیر کردند و پس از آن خودشان با دستی پُر در رسانه‌ها تصویری و مجازی پای به میدان جنگ روانی (رسانه‌ای) پرداختند.

 

همچنین روز جمعه توییتر، اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی همسو با رسانه‌های آمریکایی، همه یک خط را به راهبری ترامپ پیش می‌بردند و افرادی چون مسیح علی‌نژاد و حامیان حکومت پهلوی (سابق) از آب گِل آلود ماهی گرفتند. این افراد تمام تلاش خود را کردند تا بگویند برخی از مردم به اصطلاح آزادی‌خواه ایران و عراق از شهادت ژنرال نظامی جمهوری اسلامی ایران خوشحال هستند و شادمانی می‌کنند. از توییت‌ها و کامنت‌های بی‌حد و اساس علی‌نژاد این مهره شبکه‌های خبری معاند گرفته تا عدم انتشار انزجار مردم دو کشور دوست و همسایه عراق و ایران از صهیونسیم؛ که البته دیری نپایید و در همین رسانه توییتر که امروز عصای دست ترامپ برای حل اختلافات درون حزبی‌اش شده، هشتگ ایران عزیز (DAER_IRAN) ترند می‌شود و حتی بدون اینکه خودشان بخواهند، رسانه‌هایشان محلی برای نشر اعتراضات ضد صهیونیستی شد.

بسیاری از کاربران فضای مجازی، این اقدام بی‌مقدمه ترامپ را قماری بزرگ تلقی کردند و بسیاری کاری احمقانه خواندند. حتی برخی از رسانه‌ها از جمله رسانه‌های آلمانی در گزارش و تحلیل‌های مختلفی که روز جمعه (سیزدهم دی‌ماه) داشتند، ترور حاج قاسم سلیمانی را اقدامی جنایتکارانه از سوی آمریکا خطاب کردند.



روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان با اشاره به این اقدام آمریکا نوشت: تهران این اقدام آمریکا را بی پاسخ نمی‌گذارد. به نوشته این روزنامه آلمانی این اقدام آمریکا ضربه‌ای است که نه تنها خاورمیانه را می‌لرزاند بلکه عواقب آن در سراسر دنیا قابل توجه است. همچنین این روزنامه آلمانی نوشت که تهران ابزار و راهکارهای مختلفی برای انتقام گرفتن از این اقدام آمریکا دارد.



نشریه دی سایت آلمان هم در مطلبی در واکنش به این اقدام جنایتکارانه آمریکا نوشت: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی گزینه‌های خود برای اقدام در خاورمیانه را به شدت کاهش داده است و این اقدام ترامپ بسیار احمقانه به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: دلجویی مردم آمریکا از ملت ایران با هشتگ Dear_Iran#

سجاد علیزاده کارشناس مسائل امور خارجه و فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات اخیر منطقه و جنگ نرم رسانه‌ای در فضای مجازی به ویژه توییتر اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر منطقه، یکی از هنرهایی که ما توانستیم در آن موفق باشیم و در همان مرحله اول به سرانجامی مثبت برسانیم، بنیان نسلی است که نماینده حاج قاسم سلیمانی هستند. آن‌ها جنگ را ندیدند و در انقلاب اسلامی هم مشارکت نداشتند، حتی برخی از آنان چند ملیتی و از برادران و خواهران افعان، پاکستان، ترک و ... هستند. در واقع این افراد هرکدام نماینده تفکرات سردار سلیمانی شده‌اند و توانستند در همین مدت کوتاه چند روزه فضای مجازی را در دست بگیرند. 

او در ادامه با بیان اینکه ما امروز با پدیده ارتش سایبری مواجه هستیم، گفت: برخی از کشورها با توان ارتش سایبری که دارند تولیدات خود را در زمینه اخبار جهت‌دار، اخبار دروغ و همچنین اخبار کانالیزه شده منتشر می‌کنند. اینکه ما امروز با سطح ادراک عادی مردم در جامعه مواجه هستیم از هنر خون شهید است و تفکراتی است که از فرهنگ شهادت به ما به ارث رسیده است.

این کارشناس مسائل امور خارجه، با تاکید به اثرگذاری خون سپهبد شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: ما تا امروز خط فرهنگی درستی را طی نکرده‌ایم و ساختار کنترلی و مکانیزنی اثر گذار در فضای مجازی نداریم و باید به دنبال چگونگی ایجاد چنین کمپینی در حمایت از ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی برویم. باید در نظر داشته باشیم اینکه این حمایت‌ها تا چه زمانی تداوم خواهد داشت و شانه خالی نکنیم، کار ماست، کار نسل امروز است. این شهید والا مقام با شهادت خودش تمام مردمی که براثر سختی‌ها دچار چند دستگی شده بودند را به میدان آوردند و حالا این هنر ماست که از این ظرفیت استفاده کنیم و این شور و حرارت شهادت را به پختگی تبدیل کنیم. 

او با اشاره به اقدامات اخیر دونالد ترامپ و اتفاقات اخیر منطقه یادآور شد: تمامی رخداد‌های این چند وقت اخیر، عجولانه و بی‌فکر نبوده است، اینکه مدت‌های طویل آن‌ها فرمانده رسمی نظامی یک کشور را تحت نظر داشته باشند و رد آن‌ را بزنند، قطعا در پایان به عملیات فکر کردند. درواقع باید توجه داشت که اختیارات هر رئیس جمهور تابع قدرت هر کشور است و کسانی مثل رئیس جمهور چین، روسیه و ایالت متحده آمریکا تابع قدرت کشورشان هستند و دونالد ترامپ هم از این قانون مستثنی نیست.

علیزاده در پایان با اشاره به اختیارات ترامپ در تصمیمات آمریکا و منطقه گفت: نظام ریاستی ایالت متحده آمریکا مبتنی بر سه قوه کنگره، دادستانی و ریاست جمهوری است، که پُرواضح است که قدرت ریاست جمهوری در آمریکا بیشتر از دو قوه دیگر است و بیشترین اختیارات را دارد، البته کنگره و دادستانی وظیفه کنترل فعالیت‌های رئیس جمهور را دارند و برطبق قانون رسمی، برای لشگرکشی به هر کشوری باید مجوز کنگره را داشته باشد، البته عملیات نظامی در حیطه لشگرکشی تقسیم بندی نمی‌شود. کشور آمریکا به کشور لابی‌گری‌ها معروف است و آن کس که بیشترین، دقیق‌ترین و عمیق‌ترین لابی را داشته باشد، می‌تواند راحت‌ترین دسترسی را مسئول آمریکایی داشته باشد و در واقع آن طیف و جریانی که بتواند برای رئیس جمهور لابی کند می‌تواند اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: برای سربازان آمریکایی تابوت بسازید، انتقام سخت نزدیک است

خط سوخته آمریکایی که هنوز هم علیه ایران توییت می‌زند

ترامپ همراهان بسیاری مانند شبکه‌های معاند غربی دارد که تنها ابزار دست او هستند، ترامپ منزوی شده، چراکه افراد مشهور و مطرح اطراف او، همه آن را دفع کرده‌اند و حالا او به تنهایی تصمیماتی احمقانه می‌گیرد. با شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نه ایرانی‌ها، بلکه همگان نشان دادند، می‌توانند فضای سایبر (توییتر و اینستاگرام) را به نفع خود بچرخانند.

با تمام این اوصاف و توییت‌های پی‌درپی رئیس جمهور آمریکا از تلفن همراه خود، اینبار دروازه دنیای مجاز به روی پاشنه حمایت‌ از ایران و کشورهای محور مقاومت می‌چرخد و هرچندبار که پلهوی طلبان و روشنفکران خود را با هشتگ‌های ضد ایرانی و اسلامی بالا ببرند، باز هم تمام معادلاتشان را یک فرمانده ایرانی بهم خواهد زد، همانطور که دیدند «#سردار_قاسم_سلیمانی» و «DAER_IRAN#» ترند فضای مجازی آمریکایی شد و در زمین بازی خودشان، زمین خوردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی حمله تروریستی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۶۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: جودی آرمور، استاد برجسته حقوق دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در گفت‌وگوی اختصاصی با تهران‌تایمز، با ارائه جزئیاتی درباره سرکوب دانشجویان معترض حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ما را به درکی عمیق‌تر از فضای امنیتی این روزهای دانشگاه‌های این کشور سوق داد.

دانشجویانی که با خواسته برقراری آتش‌بس در غزه، در محوطه دانشگاه‌های آمریکا چادر زده و تحصن کرده بودند، با حجم وسیعی از واکنش‌های تند و منفی از جمله توهین، اخراج، تعلیق، حمله فیزیکی و بازداشت روبه‌رو شده‌اند. علاوه بر این، برخی اساتید نیز در تلاش برای محافظت از دانشجویان برابر خشونت پلیس در محوطه دانشگاه‌ه، با سرنوشتی مشابه مواجه شدند.

پروفسور آرمور در گفت‌وگوی اختصاصی با تهران‌تایمز، از زوایای پیدا و پنهان این حمله آشکار به آزادی بیان پرده برداشت. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سیاستمداران و روسای دانشگاه دانشجویان معترض حامی حقوق فلسطین را به یهودستیزی متهم کرده‌اند. با این رویکرد موافق هستید؟

قطعاً خیر. این ادعایی غیر واقعی و ناعادلانه علیه دانشجویان است. آنجا بودم و بارها با دانشجویان صحبت کردم. بسیاری از آنها یهودی هستند و دانشجویان دیگری هم با همه نوع اعتقادات مذهبی بین آنها حضور دارند. خودم کاتولیک هستم. هیچ ارتباطی بین سلاخی کودکان و یهودستیزی وجود ندارد. نباید صهیونیست‌ستیزی را با یهودستیزی اشتباه گرفت. این دانشجویان به بیان ساده مخالف جنگ هستند و اتهامات یهودستیزی که علیه آنها مطرح می‌شود، تلاشی برای سرکوب آنهاست. معتقدم این کار تنها فعالیت دانشجویان را تشدید و آنها را برای حمایت قاطع از صلح مصمم‌تر می‌کند.

ما وقت زیادی را صرف می‌کنیم که به این دانشجویان تفکر آزاد و مستقل را بیاموزیم و زمانی که آموخته‌های خود را عملی می‌کنند، آنها را سرکوب می‌کنیم! علاوه بر این، برای توجیه سرکوب دانشجویان، دروغ‌های دیگری همچون «حمله به مردم و عابران» و «مسدود کردن ساختمان‌های مهم دانشگاه» به آنها نسبت داده شده است. البته افرادی که در اعتراضات حضور دارند، به‌راحتی قادر به تکذیب این تهمت‌ها و دروغ‌ها هستند. به عنوان شاهد، می‌توانم به صلح‌آمیز و محترمانه بودن رفتار دانشجویان در طول تظاهرات شهادت بدهم.

دانشگاه با درخواست از پلیس برای مداخله و اتخاذ اقدامات دیگری همچون تعلیق یا اخراج، شمشیر را از رو بسته است. آیا اساتید مجبور به سکوت شده‌اند؟

شخصاً به عنوان استاد تمام، اگر حرفی بزنم که به مذاق مدیریت خوش نیاید، برابر فشار آنها مصون هستم. اما در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که نوعی اعمال فشار زیرکانه‌ای وجود دارد که اعضای هیات عملی را مجبور و ترغیب به پیروی از موضع مدیریت می‌کند!

نخستین تهدیدی که به آن روبه‌رو هستیم، مستقیماً از جانب مدیریت مرکزی دانشگاه نیست بلکه از تصمیم آنها برای اعزام پلیس به محوطه دانشگاه برمی‌خیزد. رییس دانشگاه کلمبیا در کشاندن پای پلیس به دانشگاه پیشتاز بود و در ادامه نیز سایر دانشگاه‌ها نیز از او تبعیت کردند. هرچند، برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کالیفرنیا مقابل این اقدام مقاومت کرد و روسا و مقامات اجرایی آن تصمیم گرفتند که از نیروهای پلیس استفاده نکنند. نیروهای امنیتی هرگز نمی‌توانند بدون اجازه مستقیم رییس، وارد ساختمان‌های دانشگاهی شوند.

این تصمیم نه تنها علیه اعضای هیات علمی بلکه مهم‌تر آن، خیانت به دانشجویان است. مقامات دانشگاهی دائماً به جو و فضای دوستانه دانشگاه‌ها و اینکه دانشگاه خانه دانشجوست، تاکید می‌کنند اما در عین حال نیروهای سرکوب را برای بدرفتاری با اعضای خانواده‌شان، به‌کار می‌گیرند! دانشگاه مدعی است که «دانشجو محور» است اما زمانی که دانشجویان علیه کشتار بیرحمانه غیرنظامیان اعتراضات صلح‌آمیز برگزار می‌کنند، با پلیس ضدشورش تا دندان مسلح، باتوم، دستبند و گاز فلفل به سراغ‌شان می‌آیند!

در چنین شرایطی، آیا می‌توان بدون ریاکاری مدعی شویم که برای این دانشجویان خوراک آموزشی تامین می‌شود؟

رسانه‌های جریان اصلی از زمان آغاز جنگ غزه، دائماً روایت‌هایی در حمایت از اسرائیل ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های سراسر آمریکا نیز به تبعیت، موضعی مشابه اتخاذ کرده‌اند. با توجه به این شرایط، دانشجویان چطور موفق شدند به واقعیت اوضاع در فلسطین پی ببرند؟

بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی از سوی اعانه‌دهندگان حامی اسراییل تامین مالی می‌شوند؛ افرادی که هرنوع انتقاد از اسرائیل را غیرقابل قبول می‌دانند و این موضوع، فضای حاکمیتی و نظارتی بر این موسسات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در واقع، حقیقت این است که دانشگاه‌های ما اینگونه مدیریت می‌شوند و باید به آن اذعان کنیم.

با این حال، دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به‌رغم اینکه در فضای آکادمیک صرفاً در معرض روایت‌های حامی صهونیست قرار می‌گیرند، از طریق فضای مجازی به ویژه «تیک‌تاک» و در سطحی پایین‌تر «توییتر (ایکس)»، به تفکری مستقل دست یافته‌اند. نسل جوان با استفاده از این پلتفرم‌ها موفق به «دور زدن» روایت رسمی (وارونه) شدند. به همین دلیل مقامات آمریکا در حال حاضر در تلاش برای ممنوع کردن تیک‌تاک هستند. آنها قصد دارند تا دسترسی جوانان را به منابع اطلاعاتی جایگزین محدود کنند.

شما به عنوان یکی از مدافعان مشهور برابری نژادی، آیا هیچ وجه تشابهی بین اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا و جنبش‌های قبلی در حمایت از حقوق آفریقایی-آمریکایی‌ها می‌بینید؟

بسیاری از دانشجویانی که در این خیزش در حمایت از فلسطین شرکت می‌کنند، زمانی که جنبش «جان سیاه‌پوستان ارزشمند است» جان گرفت، ۱۰ تا ۱۳ سال داشتند. این جوانان امروز و نوجوانان دیروز، با چشمان خود شاهد اهمیت به چالش کشیدن مقامات در مواجهه با سرکوب و خشونت سیستماتیک علیه گروه‌های محروم بودند. در جریان جنبش «جان سیاه‌پوستان ارزشمند است»، آفریقایی-آمریکایی‌ها گروه محروم و مطرود بودند و در خیزش امروز، فلسطینیان جامعه محروم هستند؛ و یک بار دیگر، معترضانی که به‌دنبال عدالت هستند، با واکنش خشونت‌آمیز پلیس مواجه شده و می‌شوند.

به لحاظ تاریخی نیز، مدافعان حقوق برابری نژادی هم تلاش‌های خود را به سمت مقابله با جنگ‌ها گسترش داده‌اند. مارتین لوتر کینگ نیز آشکارا درباره جنگ ویتنام حرف زد و حامی توقف آن بود.

کد خبر 6096968

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • زبان طنز نیشدار است
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی