Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا -
رژیم غذایی فاقد گلوتن
گلوتن گروهی از پروتئین است که در برخی از دانه ها مانند گندم ، چاودار و جو یافت می شود. این ماده با تهیه خاصیت ارتجاعی و رطوبت به حفظ شکل خود کمک می کند. همچنین امکان افزایش نان را فراهم می کند و یک بافت جویدنی فراهم می کند. اگرچه گلوتن برای اکثر افراد بی خطر است ، اما افرادی که دارای بیماری هایی مانند بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن هستند باید از آن جلوگیری کنند تا از عوارض جانبی سلامتی جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از غذاها با ترکیبات حاوی گلوتن تهیه می شوند ، بنابراین مهم است که افرادی که قادر به مصرف آن نیستند ، برچسب های این ماده را از نزدیک بررسی کنند.
در اینجا لیستی از غذایهای فاقد گلوتن آورده شده است.
1. غلات کامل
گندم بدون گلوتن
تعداد کمی از غلات کامل حاوی گلوتن هستند ، در حالی که بقیه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. مهم است که هنگام خرید غلات کامل ، برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید. حتی غلات کامل بدون گلوتن را می توان گلوتن اضافه کرد، به خصوص اگر در همان مواد غذایی حاوی گلوتن فرآوری شوند.
به عنوان مثال ، جو دوسر اغلب در امکاناتی که گندم را نیز پردازش می کنند ، فرآوری می شود که می تواند منجر به آلودگی متقابل شود. به همین دلیل باید تأیید کنید که جو دوسر خریداری شده دارای گواهینامه بدون گلوتن است.
غلات بدون گلوتن:
کوینو
برنج قهوه ای
برنج وحشی
گندم سیاه
ذرت خوشه ای
تاپیوکا
ارزن
گل تاج خروس
آرواروت
جو دوسر
غلات دارای گلوتون:
گندم ، انواع مختلف (گندم کامل ، دانه گندم ، بلغور ، آرد گندم و ...)
چاودار
جو
چاودم
این غلات حاوی گلوتن اغلب برای تهیه محصولاتی مانند نان ، کراکر ، ماکارونی ، غلات ، کالاهای پخته شده و غذاهای میان وعده استفاده می شود.
2. میوه ها و سبزیجات
میوه ها و سبزیجات کنسرو شده با آب یا آب میوه های طبیعی احتمالاً فاقد گلوتن هستند
تمام میوه ها و سبزیجات تازه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. با این حال ، برخی از میوه ها و سبزیجات فرآوری شده ممکن است حاوی گلوتن باشند ، که بعضی اوقات برای طعم دهنده یا به عنوان بزرگتر شدن اضافه می شود.
مواد حاوی گلوتن که ممکن است به میوه ها و سبزیجات فرآوری شده اضافه شود شامل پروتئین گندم هیدرولیز شده ، نشاسته اصلاح شده مواد غذایی ، مالت و مالتودکسترین است.
میوه و سبزیجات برای خوردن :
اگرچه لیست زیر جامع نیست ، اما نمونه هایی از میوه ها و سبزیجات تازه را ارائه می دهد که می توانید در رژیم بدون گلوتن از آنها لذت ببرید.
مرکبات ، از جمله پرتقال و گریپ فروت
موز
سیب
انواع توت ها
هلو
گلابی ها
سبزیجات چلیپیایی ، از جمله گل کلم و کلم بروکلی
سبزیجات ، مانند اسفناج ، کلم و برگ چغندر
سبزیجات نشاسته ای ، از جمله سیب زمینی ، ذرت و کدو حلوایی
فلفل دلمه ای
قارچ
پیازها
هویج
تربچه
لوبیا سبز
میوه ها و سبزیجاتی که نیاز به بررسی دارند:
کنسرو میوه ها و سبزیجات: اینها ممکن است با سس های حاوی گلوتن کنسرو شوند. میوه ها و سبزیجات کنسرو شده با آب یا آب میوه های طبیعی احتمالاً فاقد گلوتن هستند.
میوه و سبزیجات منجمد: بعضی اوقات اینها حاوی طعم دهنده ها و سس های اضافه شده ای هستند که حاوی گلوتن هستند. انواع منجمد ساده معمولاً عاری از گلوتن هستند.
میوه و سبزیجات خشک: بعضی از آنها ممکن است حاوی مواد حاوی گلوتن باشند.
میوه و سبزیجات از قبل خرد شده: بسته به محل آماده سازی آنها ممکن است آلوده به گلوتن باشند.
3. پروتئین ها :
مواد حاوی گلوتن مانند سس سویا و سرکه مالت اغلب به عنوان چاشنی استفاده می شوند
بسیاری از غذاها حاوی پروتئین هستند ، از جمله منابع حیوانی و گیاهی. بیشتر آنها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.
با این حال ، مواد حاوی گلوتن مانند سس سویا ، آرد و سرکه مالت اغلب به عنوان چاشنی یا طعم دهنده استفاده می شوند. آنها ممکن است به سس ها ، طعم دهنده و مارینادها اضافه شوند که معمولاً به منابع پروتئین اضافه می شوند.
پروتئین های بدون گلوتن :
حبوبات (لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی ، بادام زمینی)
آجیل و دانه ها
گوشت قرمز (گوشت گاو تازه ، گوشت بره ، گاومیش)
مرغ (مرغ تازه ، بوقلمون)
غذاهای دریایی (ماهی تازه ، صدف)
فراورده های سنتی سویا (توفو ، تمپه ، سویا سبز و غیره)
پروتئین هایی که نیاز به بررسی دارند:
گوشتهای فرآوری شده مانند هات داگ ، پپرونی ، سوسیس ، سالامی و بیکن
جایگزین های گوشت مانند همبرگرهای گیاهی
گوشت های زمینی
پروتئین هایی که با سس ها یا چاشنی ها ترکیب شده اند
پروتئین های آماده برای خوردن
خودداری از مصرف پروتئینهای زیر :
هر نوع گوشت ، مرغ یا ماهی که با نان پوشیده شده باشد
پروتئین هایی که با سس سویا بر پایه گندم ترکیب می شوند
سیتان
4. محصولات لبنی
اکثر شیر و ماستهای طعم دار دارای گلوتن هستند
بیشتر محصولات لبنی به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. با این حال ، آنهایی که دارای طعم هستند و حاوی مواد افزودنی هستند ، همیشه باید آنها بررسی شوند.
برخی از ترکیبات رایج حاوی گلوتن که ممکن است به محصولات لبنی اضافه شود شامل غلیظ کننده ، مالت و نشاسته غذایی اصلاح شده است.
محصولات لبنی بدون گلوتن :
شیر
کره
پنیر
خامه
پنیر کوتاژ
خامه ترش
ماست
محصولات لبنی که نیاز به بررسی دارند:
شیر و ماست طعم دار
محصولات پنیر فرآوری شده
بستنی ، که بعضی اوقات با مواد افزودنی حاوی گلوتن مخلوط می شود.
5. چربی ها و روغن ها
تغذیه در بیماری سلیاک
چربی ها و روغن ها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. در بعضی موارد ، افزودنی هایی که حاوی گلوتن هستند ممکن است با چربی ها و روغن ها برای طعم دادن و ضخیم شدن مخلوط شوند.
چربی ها و روغن های بدون گلوتن :
کره
زیتون و روغن زیتون
آووکادو و روغن آووکادو
روغن نارگیل
روغن نباتی و گیاهی از جمله روغن کنجد ، روغن کلزا و روغن آفتابگردان
چربی ها و روغن هایی که باید بررسی شود:
اسپری های پخت و پز
روغن هایی با طعم دهنده یا ادویه جات اضافه شده
6. نوشیدنی
برخی از مشروبات الکلی باید از رژیم غذایی فاقد گلوتن اجتناب شود
برای لذت بردن شما انواع مختلفی از نوشیدنی های بدون گلوتن وجود دارد.
با این حال ، برخی از نوشیدنی ها با مواد افزودنی حاوی گلوتن مخلوط می شوند. علاوه بر این ، برخی از مشروبات الکلی با مالت ، جو و سایر غلات حاوی گلوتن تهیه می شوند و باید از رژیم غذایی فاقد گلوتن اجتناب شود.
نوشیدنی های بدون گلوتن :
اب
آب میوه طبیعی
قهوه
چای
نوشیدنی های ورزشی ، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا
لیموناد
توجه داشته باشید که در حالی که این نوشیدنی ها فاقد گلوتن هستند ، بیشتر آنها به دلیل داشتن قند و الکل اضافه شده ، در حد اعتدال مصرف شوند .
نوشیدنی هایی که باید بررسی کنید :
هر نوع نوشیدنی با طعم دهنده های اضافه شده
مشروبات الکلی مقطر- حتی اگر برچسب بدون گلوتن وجود داشته باشد - همانطور که شناخته شده است در بعضی از افراد واکنش ایجاد می کند
اسموتی های پیش ساخته
7. ادویه جات، ترشی جات ، سس ها و چاشنی ها
بیشتر ادویه جات ترشی جات ، سس ها و چاشنی ها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند
ادویه جات ،ترشی جات ، سس ها و چاشنی ها اغلب حاوی گلوتن هستند اما معمولاً مورد غفلت قرار می گیرند.
اگرچه بیشتر ادویه جات ترشی جات ، سس ها و چاشنی ها به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند ، اما مواد حاوی گلوتن بعضاً به عنوان امولسیفایر ، تثبیت کننده یا تقویت کننده طعم به آنها اضافه می شوند.
برخی از ترکیبات حاوی گلوتن که به ادویه جات ترشی جات ، سس ها و چاشنی ها اضافه می شوند شامل نشاسته غذایی اصلاح شده ، مالتودکسترین ، مالت و آرد گندم هستند.
ادویه ها ، سس ها و چاشنی های بدون گلوتن :
تاماری
سس نارگیل
سرکه سفید ، سرکه تقطیر شده و سرکه سیب
ادویه ها ، سس ها و چاشنی هایی که باید بررسی شوند:
سس گوجه فرنگی و خردل
سس ووسترشر
سس گوجه فرنگی
شور و ترشی
سس کباب
مایونز
سس سالاد
سس ماکارونی
ادویه های خشک
سالسا
مارینادها
سرکه برنج
گردآوری:بخش سلامت بیتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۶۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود

 به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، دکتر "اسماعیل النجار" نویسنده و پژوهشگر سیاسی لبنانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران 4 دهه است که تحت محاصره‌ای بسیار شدید قرار دارد، ولی هیچ کمکی را برای حمایت از مردم فلسطین دریغ نکرده‌است و پایداری و ایستادگی امروز گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه همگی به خاطر حمایت‌های ایران است.

"النجار" در مصاحبه با شبکه ماهواره‌ای تونسی "المستقله" گفت: ما در محور مقاومت به فضل جمهوری اسلامی ایران، امروز به قدرتی تبدیل شده‌ایم که وجود رژیم صهیونیستی را در معرض تهدید قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر نمایشی بودن عملیات "وعده صادق" و دروغ بودن ایستادگی محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی، گفت: اگر همه این مسائل نمایشی است، دیگر چه نیازی به این درگیری‌ها وجود داشت و چرا تا کنون ده‌ها هزار فلسطینی در غزه و لبنان شهید شده‌اند و خسارت‌های مادی بسیاری به خانه‌ها وارد شده است.

النجار افزود: در پاسخ به این ادعاها، این سئوال را باید مطرح کرد که آیا اتحادیه عرب واقعا عربی است و یا این که یک اتحادیه صهیونیستی است که به زبان عربی سخن می‌گوید.

این پژوهشگر لبنانی خاطرنشان کرد: اینگونه ادعاها علیه مقاومت از سوی کسانی مطرح می‌شود که در واقع بوق‌ آمریکا و "اسرائیل" هستند و از سوی منابع خارجی حمایت مالی می‌شوند.

النجار تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تجاوز خارجی پاسخ قاطع و فوری از داخل خاک خود می‌دهد و حتی در صورتیک ه عملیاتی امنیتی و یا سایبری روی دهد، پاسخی کاملا متناسب با آن را خواهد داد؛ این مسئله کاملا مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: ما درگیر جنگی شدید با رژیم اشغالگر صهیونیستی هستیم و محور مقاومت اکنون توانسته است حامیان این رژیم را به لرزه بیندازد.

النجار تأکید کرد: عملیات هفتم اکتبر دروغ‌های مطرح شده درخصوص دموکراتیک بودن رژیم صهیونیستی را رسوا کرد و توانست چهره و خوی وحشی این رژیم را به همه نشان دهد؛ رژیمی که به صورت برنامه‌ر‌یزی شده و به‌عمد در حال کشتار کودکان است؛ رژیمی که مدعی است که دینش به آن اجازه داده که کودکان را به قتل برساند؛ رژیمی که دست به کشتار جمعی زده و نیروهایش به زنان در بیمارستان دارالشفاء تعرض کردند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی به عمد کودکان فلسطینی را می‌کشد تا در آینده نسل جدید فلسطینی وجود نداشته باشد که بتواند سلاح حمل کند و انتقام جنایات این رژیم را بگیرد.

النجار خاطرنشان کرد: به خداوند قسم، اگر جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی نبود، اکنون هیچ نامی از فلسطین وجود نداشت و هیچ کسی از آن یاد نمی‌کرد و سرسپردگان غرب در کشورهای عربی مسئله فلسطین را از بین می‌بردند.

وی گفت: ما در لبنان از هشتم اکتبر در حال مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم  و توانسته‌ایم  یک کمربند امنیتی داخل اراضی اشغالی به عمق بیش از 10 کیلومتر در امتداد منطقه‌ای به طول بیش از 100 کیلومتر به این رژیم تحمیل کنیم؛ جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در غزه همچنان در حال نبرد است و همه شاهد هستند که مقاومت توانسته است خسارت‌های سنگینی را به دشمن صهیونیستی وارد کند.

النجار افزود: ما در مقاومت لبنان و همچنین مقاومت فلسطین و دوستانمان در مقاومت عراق و سوریه و یمن با رژیم اسرائیل می‌جنگیم تا زمانی‌که این رژیم نابود شود.

وی تأکید کرد: ما برای حمایت از ملت فلسطین وارد این نبرد شدیم و حتی اگر کل دنیا فلسطین را تنها بگذارد ما دست از این نبرد نخواهیم کشید مگر زمانی‌که این جنایت‌ها علیه ملت فلسطین متوقف شود؛ ما جان و مال و فرزندان خود را فدای مردم فلسطین و مقدسات این سرزمین می‌کنیم.

این پژوهشگر لبنانی خاطرنشان کرد: ما در لبنان به عنوان مقاومت در حال نبرد با شیطان بزرگ آمریکا هستیم. ما در دریا، خشکی و حتی هوا آماده مقابله با متجاوزان هستیم. محور مقاومت اکنون در حال عمل به وظیفه واجب خود است.

النجار افزود: اگر می‌خواستیم به دیپلماسی عربی تکیه کنیم، باید بدانیم که با توجه به همدستی برخی اعراب با دشمنان، دولت‌هایی عربی به معنای واقعی نداریم که بخواهیم انتظار وجود دیپلماسی عربی را از آنها داشته باشیم.

وی گفت: دولت‌های عربی که مرزهای خود را به روی ملت فلسطین بسته‌اند و وضعیت مرگباری را برای آنان رقم زده‌اند و حتی مانع از ورود نان به غزه شده‌اند و در مقابل مرزها را برای صهیونیست‌ها جهت فرار به سوی سینا و شرم الشیخ گشودند، چه می‌توانیم درباره آنها بگوییم.

النجار تأکید کرد: دلیل این همه ظلم و ستم علیه مردم غزه و محاصره آنها از آسمان و زمین و دریا چیست، زیرا آنها نپذیرفتند که تحت ستم و ظلم و اهانت زندگی کنند و با کوچاندنشان به مصر و مواجه شدن با یک نکبت دیگر مخالفت کردند.
 

دیگر خبرها

  • بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، شام را زودتر بخورید (فیلم)
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید