Web Analytics Made Easy - Statcounter

حریرچی گفت: افسردگی موجب افزایش میل به اعتیاد و رواج خشونت در خانه و جامعه می‌شود و شایع‌ترین آسیب بعد از افسردگی و اختلالات روانی در جامعه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در ابتدا با بیان اینکه افزایش نرخ تورم آمار افسردگی را بالا برده است، گفت: این روزها با افزایش نرخ تورم، گرانی‌ها، مشکلات شهرنشینی، بیکاری و کاهش درآمدها، آمار افسردگی و اختلالات روانی در کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: این درحالی است که وزارت بهداشت از افزایش آمار افسردگی و اختلالات روانی در جامعه خبر می‌دهد. طبق آمار رسمی این وزارتخانه که چندی پیش منتشر شد، 12/5‌ درصد مردم افسردگی، 25 درصد دچار اختلالات روانی و 14/6‌ درصد از جمعیت کشور نیز دارای اختلالات اضطرابی هستند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: بنا به گفته‌ رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران‌، دو سوم افرادی که افسردگی دارند به خودکشی فکر کرده و 15درصد آنها اقدام به خودکشی می‌کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد پیشگیری و درمان این بیماری باید در اولویت قرار گیرد.

حریرچی با تاکید بر اینکه افزایش افسردگی به غیر از خودکشی، تبعات دیگری را هم برای جامعه خواهد داشت، عنوان کرد: افسردگی موجب افزایش میل به اعتیاد و رواج خشونت در خانه و جامعه می‌شود و شایع‌ترین آسیب بعد از افسردگی و اختلالات روانی در جامعه است.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به تبعات این امر و هشدار روانشناسان به شیوع افسردگی در کشور، هیات دولت لایحه‌ای را با عنوان «حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی» به تصویب رساند. این لایحه با هدف ارتقای سلامت روان جامعه، رفع موانع تنش‌‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و همچنین ارتقای شاخص‌های سلامت روانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین احکام راهبردی سیاست‌های کلی سلامت تدوین شده است.

حریرچی تصریح کرد: در راس این آسیب‌ها، بحث اقتصادی است و بیش از 80‌ درصد جوانان ما در بحران‌های اقتصادی به سر می‌برند. آنها یا بیکار هستند یا درآمد کافی از کار دشواری که انجام می‌دهند ندارند.

او با بیان اینکه این اختلالات و افزایش افسردگی تبعات مضری برای جامعه و مردم آسیب‌پذیر ما خواهد داشت، اظهار می کند: این روزها مصرف قرص‌های آرامبخش که نوعی ماده مخدر است در جامعه بیشتر ‌شده و وقتی مصرف‌کننده به‌دلیل مصرف زیاد این قرص‌ها دیگر آرام نمی‌شود به سمت مواد مخدر دیگر می‌رود.

حریرچی با تاکید بر اینکه اختلالات روانی جامعه ما باعث شیوع مصرف مواد مخدر می‌شود و ناامیدی و یأس از شرایط زندگی می‌تواند زمینه ساز بروز خودکشی شود، تصریح کرد: افزایش خشونت و درگیری نیز از تبعات این اختلالات است.

این جامعه‌شناس گفت: تا زمانی که نیازهای اولیه انسانی همچون شرایط مساعد اقتصادی، فرصت‌های برابر برای تامین زندگی و معیشت، پاسخگویی مسئولان به خواسته‌های مردم، امکان انجام تفریحات و ابراز شادی و... نادیده گرفته می‌شود، سلامت روانی دچار مشکل خواهد شد. 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: فرصت‌های معیشتی، همخوانی درآمد و خرج، آزادی‌های مدنی و غیره عواملی است که طبق فاکتورهای جهانی بر شادی مردم یک کشور تاثیرگذار خواهد بود و ایران در میان 140 کشور که این امر بررسی شده رتبه 110 را به خود اختصاص داده و این نشان می‌دهد که کشور ما چقدر ضعف در شاد بودن مردمانش دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اعتیاد افسردگی تورم جامعه خشونت خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛  دکتر جواد شاهین‌فر بابیان اینکه پارسال  یازده هزار کودک متولد شده در بیمارستان‌های استان غربالگری شنوایی شدند، گفت: ازاین تعداد  ۱۶۳ نوزاد به مرحله مداخله و از این تعداد ۳۵ نوزاد برای درمان از سمعک و ۱۴۲ نوزاد نیز با روش‌های جراحی و طبی زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: با توجه آمار‌های جهانی کم شنوایی و پیش بینی افزایش این آمار در کودکان، برنامه‌های بهداشتی پیشگیری، شامل غربالگری برای تشخیص زودهنگام در این گروه سنی در دانشگاه انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه غلوم پزشکی استان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده ۵.۲ درصد از کودکان در بدو ورود به مدرسه و ۱۱ تا ۱۵ درصد از کودکان محصل، نشانه‌هایی از آسیب شنوایی را دارند، که برای شناسایی این کودکان، برنامه غربالگری شنوایی جزو برنامه نظام مراقبت بیماری‌های غیرواگیردار گنجانده شده است.
به گفته شاهین فر اکنون برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در هنگام ترخیص از بیمارستان‌های استان به کمک شنوایی شناسان و غربالگران آموزش دیده با همکاری سازمان بهزیستی انجام می‌شود.
افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوش و دیگر عفونت‌ها از جمله بیماری‌هایی مانند سرخک و سرخجه، استفاده بی رویه و نابجا از دارو‌های آسیب رسان به شنوایی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند درمحیط‌های شغلی و نظامی، استفاده بی رویه از تلفن‌ همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی از دلایل اصلی افزایش آمار کم شنوایی است.

دیگر خبرها

  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • نبی: انتخاب برترین‌ها از سوی رسانه ملی انگیزه ها را بالا برده است
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان