Web Analytics Made Easy - Statcounter

واکنش ترامپ به گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌‌ای ایران، واکنش بازیگر معروف آمریکا به تشییع پیکر سردار سلیمانی، نصب تصاویر شهیدان سلیمانی و ابومهدی مقابل سفارت آمریکا در بغداد و انتقاد شدید سناتور آمریکایی از ترور شهید سلیمانی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به تهدید فرانسه به استفاده از مکانیسم ماشه در برابر ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان اعلام کرد که طرف‌های اروپایی برجام بررسی‌های لازم برای فعال‌سازی سازوکار حل اختلافات در برجام که به «مکانیسم ماشه» معروف است را آغاز کرده‌اند.

ژان ایو لودریان در این مصاحبه تلویزیونی در خصوص گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام اظهار داشت: «تصمیمات اخیر ایران بدین معناست که ایرانی‌ها اکنون می‌توانند بدون هیچ محدودیتی، در هر مقداری که بخواهند، در هر حوزه‌ای که بخواهند و با هر تعداد سانتریفیوژ که بخواهند، اقدام به غنی‌سازی اورانیوم کنند.»

وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش به همراه دیگر طرف‌های اروپایی برجام به بی‌اعتنایی مکرر به ضرورت انجام تعهدات خود ذیل برجام در نهایت ایران را وادار به واکنش کردند، در ادامه گفت: «تخلفات مکرر ایران باعث شده است که ما امروز به اعتبار این توافق هسته‌ای در بلندمدت شک کنیم. ما فعال‌سازی سازوکار حل اختلاف در برجام را در دست بررسی داریم و در روزهای آینده در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

روز دوشنبه منابع خبری گزارش دادند که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا در یک نشست اضطراری به بحث و بررسی درباره تحولات اخیر مرتبط با ایران بپردازند.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه تأکید شده است که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

واکنش ترامپ به گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌‌ای ایران

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در پیامی توئیتری در واکنش به گام نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، تلویحاً ادعای بی‌اساس مقامات آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد.

ترامپ در  حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

واکنش بازیگر معروف آمریکا به تشییع پیکر سردار سلیمانی

 رابرت دنیرو بازیگر معروف آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت:

این مراسم تشیع پیکر (سردار)سلیمانی است در اهواز،ایران است،ترامپ نمی داند که چه کرده است.

نصب تصاویر شهیدان سلیمانی و ابومهدی مقابل سفارت آمریکا در بغداد

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که تصویر بزرگ سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در برابر سفارت آمریکا در بغداد نصب شده است.

این دو عکس بر روی یک ساختمان رو به روی سفارت آمریکا در بغداد آویزان شده است.

پیش از این نیز تصاویر این دو شهید در بیروت و صنعاء نصب شده بود.

انتقاد شدید سناتور آمریکایی از ترور شهید سلیمانی

«رند «پال» سناتور ایالت کنتاکی و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» ضمن انتقاد از ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد که این یک «اقدام جنگی» بوده است.

وی تأکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصمیم خود در به شهادت رساندن فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، «مشاوره بدی» دریافت کرد.

این سناتور ایالت کنتاکی در خصوص پیامدهای ترور سپهبد سلیمانی هشدار داد و گفت «هم‌اکنون، قطعاً» حملات انتقام‌جویانه بیشتری علیه آمریکا صورت خواهد گرفت.

رند پال ضمن ابراز تأسف به دلیل از دست رفتن شانس دیپلماسی با ایران با این اقدام تروریستی واشنگتن، گفت: «ناراحت کننده است. منظورم این است که به نظر من مرگ سلیمانی، مرگ دیپلماسی با ایران است. راه خروجی (از این اوضاع) نمی‌بینم. راهی برای بیرون آمدن از این اوضاع نمی‌بینم»

عضو کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در آمریکا تأکید کرد که «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا پشت تلاش‌ها برای ترور سپهبد سلیمانی بوده است و ترامپ «مشاوره بدی» دریافت کرده است.

پال همچنین تأکید کرد که به شهادت رساندن این فرمانده ایرانی یک اقدام جنگی بوده که نیازمند مجوز کنگره می‌بوده است و سپس به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» اشاره کرد که در آن آمده بود که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، ایده ترور سپهبد سلیمانی را ارائه داده است و در این خصوص توضیح داد که قصد ندارد نیات وی را زیر سؤال ببرد اما ای کاش دولت ترامپ، پیامدهای ترور فرمانده نیروی قدس را در نظر می‌گرفت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی ابومهدی مهندس هادی طارمی قاسم سلیمانی حشد الشعبی حسین پورجعفری هادی العامری توئیت های تهدیدآمیز ترامپ تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا شهادت سردار سلیمانی ابومهدی مهندس هادی طارمی قاسم سلیمانی حشد الشعبی حسین پورجعفری هادی العامری توئیت های تهدیدآمیز ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد

یک سناتور دموکرات آمریکایی ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را زیر سوال برد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داد.

براساس یک گزارش کوتاه داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، برخی مقامات ارشد آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه توصیه کردند که تضمین‌های معتبر و قابل اطمینانی از اسرائیل نیافتند که نشان دهد این رژیم از سلاح‌های آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده کرده و ممکن است قوانین بین‌المللی در غزه را نقض کرده باشد.

در این گزارش که به دست رویترز رسیده است، مقامات افزودند: برخی بخش‌های مطلوب در این وزارت‌خانه، تضمین‌های اسرائیل را پذیرفتند و برخی بخش‌های دیگر آنها را رد کردند و برخی دیگر هیچ موضعی اتخاذ نکردند.

براساس تفاهم‌نامه امنیت ملی که در ماه فوریه به امضای جو بایدن رسیده است، بلینکن باید تا تاریخ 8 مه گزارشی را به کنگره ارائه دهد مبنی بر اینکه آیا او تضمین‌های معتبری را از سوی اسرائیل یافته است که نشان دهد استفاده این رژیم از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه، قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در ارزیابی مشترک 4 اداره تحت نظر وزارت امور خارجه گفته شده که تضمین‌های اسرائیل قابل اطمینان و معتبر نیست. در این ارزیابی همچنین به 8 نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره شده است که مقامات معتقدند سؤالات جدی را درباره نقض احتمالی قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد این گزارش تردیدهای جدی درباره وحدت رویه در دولت بایدن برای ارزیابی عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه برطبق قوانین بین‌المللی ایجاد کرده است.

در بخش دیگر این گزارش داخلی هشدار داده شده است که بلینکن با معلق کردن ارسال کمک‌های آمریکا، توانایی اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات احتمالی بیرون از حریم هوایی خودش را محدود کرده است و مستلزم آن است که واشنگتن فروش سلاح به کشورهای دیگر منطقه در زمان حاضر و در آینده را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

ون هولن تصریح کرد در گزارش رویترز مشخص شده که پیشنهادات اداره های ارائه دهنده این گزارش، به دلیل امتیازات سیاسی نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد تصمیم برای درنظر گرفتن تطابق اقدامات اسرائیل با قوانین بین المللی، یک حقیقت و یک قانون است. این حقایق و قوانین نباید برای دستیابی به یک نتیجه سیاسی از پیش تعیین شده، نادیده گرفته شود. اطمینان ما در معرض خطری بزرگ است.

در همین حال ون هولن و برخی دیگر قانون گذاران دموکرات، جو بایدن را برای تحمیل شروط بر کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند تا این رژیم برای کاهش کشتار غیرنظامیان در غزه تحت فشار قرار گیرد. تاکنون دولت بایدن کاری در این باره انجام نداده است.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 34 هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات آمریکا: اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • ببینید | تصاویری از تجمع دانشجویان استان تهران مقابل سفارت فرانسه
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • تشییع پیکر ۲ شهید گمنام در قم
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!