Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تفسیر، کلام و فقه تطبیقی، گفت: در مقابل برخی مراکز علمی در دنیای اسلام که به اختلافات دامن می‌زنند، راهبرد المصطفی(ص) تقریب و وحدت است و دانش‌آموختگان این نهاد، امروز با ویژگی تقریب میان مذاهب اسلامی شناخته می‌شوند و به مثابه حلقه وصل و سفیر گفت‌وگوی فرهنگی ملت‌های مسلمان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به برنامه‌های المصطفی(ص) در جهت تقریب و وحدت اسلامی، گفت: جامعةالمصطفی(ص) اساساً یک نهاد علمی با رویکرد بین‌المللی به ویژه بین‌الملل اسلامی است. طلابی از ملیت‌های مختلف دنیا در المصطفی(ص) حضور دارند و رویکرد تقریب و وحدت اسلامی هم به عنوان راهبرد حاکم بر فعالیت‌های المصطفی(ص) از ابتدای شکل‌گیری آن تعقیب شده و کماکان در دستور کار قرار دارد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه دانش‌آموختگان و تحصیل‌کردگان این مجموعه علمی، امروز با ویژگی تاکید بر تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی شناخته می‌شوند، اظهار کرد: در مقابلِ دیدگاه‌هایی که در برخی مراکز اسلامی مبنی بر دامن زدن به اختلافات، تقابل و تفریق میان مسلمین شاهد هستیم، سیاست اتخاذی المصطفی(ص)، راهبرد تقریب و وحدت است و دانش‌آموختگان ما حلقه وصل و سفیر گفت‌وگوهای فرهنگی و تبلیغی میان ملت‌های اسلامی ایفای نقش خواهند کرد.

عباسی افزود: چشم‌انداز شکل‌گیری یک تمدن اسلامیِ سایه‌گستر بر سر همه ملیت‌ها، تمدن‌ها، قومیت‌ها و مذاهب دنیای اسلام صرفاً بر مبنای تقریب و وحدت اسلامی رخ خواهد داد.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه درهای المصطفی(ص) بر روی همه مسلمین باز است و امروز در برخی نمایندگی‌ها و مراکز علمی شاهد حضور گسترده همه مذاهب اسلامی هستیم، تصریح کرد: برخی مراکز علمی جامعةالمصطفی(ص)، مختص و ویژه پیروان مذاهب غیر شیعه است؛ از جمله در گرگان مجموعه اختصاصی مذاهب اسلامی فعالیت دارد و البته رویکرد ما در تمامی آموزش‌ها و مراکز اعم از گرگان و غیر آن رویکرد تقریب و وحدت میان مذاهب و پرهیز از افراط و تفریط است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به طراحی صدها رشته و گرایش در المصطفی(ص) اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم تا در مباحث و رشته‌های فقهی، تفسیری و کلامی این نگاه تطبیقی و مقارنه میان مذاهب اسلامی وجود داشته باشد؛ لذا حتماً در طراحی رشته‌ها، سرفصل‌ها و متون و آموزش و پژوهش ما دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: تفسیر، کلام تطبیقی و فقه مقارن از جمله رشته‌هایی است که در این راستا در المصطفی(ص) طراحی و در حال اجراست؛ همچنین در واحدهای درسی به فراوانی رویکرد مقارن و تطبیق را شاهد هستیم و همه این امور هم برای آن است که اولاً طلاب مذاهب یکدیگر با اشتراکات فراوان مذهبی در مذاهب 5 گانه اسلامی آشنا شوند، ثانیاً رویکرد تقریبی را فرا بگیرند.

عباسی بیان کرد: واقعاً اشتراکات فراوانی میان مذاهب اسلامی وجود دارد که اختلافات ناچیز نباید آن را تحت‌الشعاع قرار دهد و اگر امروز شاهد دوری مسلمانان از یکدیگر هستیم به علت دخالت بیگانگان و برخی گروه‌های افراطی است که درک درستی از اسلام ندارند.

وی تاکید کرد: قرآن کریم امت اسلامی را امت واحده می‌داند و تفرقه را عامل سستی و فشل شدن مسلمین، لذا سیاست جمهوری اسلامی وحدت مدنظر قرآن کریم است؛ گرچه دشمنان بشریت و مسلمین نمی‌خواهند مسلمین در سایه اشتراکاتشان به پیشرفت مادی و معنوی برسند؛ زیرا این وحدت و تقریب در تعارض با منافع مادی آنان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا عباسی المصطفی وحدت تطبیق تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۹۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است

ایسنا/هرمزگان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت و همگرایی جامعه اهل سنت و تشیع است که این مهم در آینده هم تقویت خواهد شد.

احسان کامرانی امروز (هشتم اردیبهشت ماه)، در آئین تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی استان هرمزگان که در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به نقش وحدت در ایجاد تمدن نوین اسلامی، عنوان کرد: استان هرمزگان از دیرباز تاکنون شاهد وحدت بی‌نظیری میان برادران اهل سنت و تشیع است‌.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تمدن نوین اسلامی را افتخاری برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: مسلمانان تا قرن ششم و هفتم در جهان سرآمد و دارای تمدن نوینی بودند که ریشه اصلی آن موفقیت وحدت بود.

وی تاکید کرد: وحدت فقط این نیست که بر زبان جاری شود بلکه این جلسات و همایش‌ها و مناظراتی که برگزار می‌شود را می‌توان در راستای تقویت وحدت خلاصه کرد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • تجلیل از فعالان و سفیران سلامت دانش آموزی آذربایجان غربی
  • همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد