Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید کفپوش‌هایی با مقاومت بالا برای صنایع هوایی، دارویی و غذایی شده و اخیرا نیز با استفاده از نانو ذرات، کفپوش‌هایی خود ترمیم شونده در برابر گرما تولید و به بازار معرفی کرده است.

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پلیمرها، اقدام به تولید انواع مختلف کفپوش‌های یکپارچه پلیمری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت در تلاش است تا با سرمایه گذاری مستمر در حوزه تحقیق و توسعه، با تکیه بر علوم مهندسی و شیمی پیشرفته و دانش روز دنیا، برای رفع نیازهای صنعتی کشور گام بردارد و از طریق ایجاد فرمولاسیون‌های جدید و آزمایش‌های کنترل کیفیت برای حل مشکلات کاربران نهایی فعالیت کند. 

پوشش‌های گوناگون با هدف ایجاد و افزایش خواص متفاوتی چون زیبایی سطحی، چسبندگی مناسب، مقاومت به خوردگی و مقاومت به سایش روی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه نیز با استفاده از فناوری نانو قابلیت افزایش خواص سطحی پوشش‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. بر این اساس این شرکت دانش بنیان پوشش نانوکامپوزیتی اپوکسی- سیلیکا را به عنوان کفپوش با مقاومت بسیار بالاتر از کفپوش‌های رایج ارائه کرده است که منجر به حفاظت از سطوح در مقابل سایش و آثار ناشی از آن می‌شود.

حضور نانوذرات سیلیس در این پوشش سبب افزایش مقاومت به سایش و سختی این نانوکامپوزیت شده است. نتایج آزمون سایش انجام شده روی این محصول و نمونه شاهد (فاقد نانو ذرات سیلیس) نشان دهنده افت جرم کاهش یافته در اثر سایش به دلیل حضور نانو ذرات است.

کفپوش‌های اتاق تمیز یکی از دستاوردهای این شرکت است. اتاق تمیز به فضایی گفته می‌شود که در آن غلظت ذرات معلق در هوا، دما، رطوبت و فشار هوا کنترل شده است و به منظور حداقل سازی ورود، ایجاد و حضور ذرات و میکروب‌ها به درون محیط، ساخته می‌شوند.

در این راستا این محققان کفپوش‌های یکپارچه و بدون درز رزینی را عرضه کردند. از آنجایی که این کفپوش‌ها بدون درز هستند مقاومت به سایش بسیار بالایی دارند ضمن آنکه مقاومت شیمیایی بسیار بالای آن امکان استفاده از مواد ضد عفونی کننده را فراهم می‌آورد. همچنین در صورت استفاده از این کفپوش‌ها امکان ایجاد قرنیز در محل اتصال کف به دیوار به صورت یکپارچه و متصل به کف وجود دارد.

این کفپوش‌ها دارای خواص آنتی باکتریال و دارای کنترل جدایش ذرات است به گونه‌ای که توانسته تاییدیه آزمون کشت باکتری از انسیتو پاستور ایران و آزمون تحریک پوستی از دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی را دریافت کند.

کفپوش کارخانجات لبنیات از دیگر دستاوردهای این شرکت به شمار می‌رود.  براساس شرایط محیط کاربری کفپوش در کارخانجات صنایع لبنی سطح کفپوش باید کاملا چربی زدا، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، فشار و خمش، ضد لغزش بودن در شرایط خشک و مرطوب و آنتی باکتریال باشد. کفپوش‌های رزینی صنایع لبنی محققان این شرکت دانش بنیان برپایه رزین‌های "متیل متاآکریلات" واز مزایایی چون سرعت پخت بسیار بالا و حداقل زمان تعطیلی خط تولید، یکپارچه و بدون درز، عدم وجود زاویه نود درجه در محل اتصال کف به دیوار، نفوذ ناپذیر و آب بند، مقاومت اسیدی عالی، ایمن و دارای مقاومت لغزشی مناسب و استحکام چسبندگی و مقاومت ضربه بالا برخوردار است.

کفپوش‌های صنایع هوایی از دیگر خدمات این محققان است. ساختار پیچیده فرودگاه‌ها و تنوع کاربری در بخش‌های مختلف آن، سبب شده است که این شرکت طیف گسترده‌ای از کفپوش با کاربرد در صنایع فرودگاهی را ارائه دهد. از این رو توانسته است محصولاتی متناسب با کاربری در بخش‌های مختلف فرودگاهی همچون آشیانه‌ها، ساختمان‌های تعمیر و نگهداری، پارکینگ‌های خودروهای سبک و سنگین، مسیرهای عبوری خودروها در نواحی پروازی، انبارها و مکان‌ها لجستیک، نواحی خرده فروشی، سالن‌های عمومی و تجاری، آشپزخانه‌ها و رستوران‌ها را به منظور تسهیل ارائه خدمات جهت عبور روزانه هزاران نفر  را مهیا کند. این کفپوش‌های رزینی بر پایه انواع رزین‌های "اپوکسی"، "پلی یورتان"، "پلی متیل متا آکریلات" و "پلی اسپارتیک" و با بهره گیری از فناوری نانو است.

اخیرا این شرکت موفق به ساخت پوشش‌های نانویی با قابلیت خود ترمیم‌شوندگی شده است. این پوشش‌ها از جنس  پلی یورتان پایه آب بوده که در مجاورت گرما می‌تواند ترک‌ها و آسیب‌های وارد شده به خود را ترمیم کند.معمولا در پوشش‌های پلیمری از حلال‌های آلی استفاده می‌شود که برای محیط‌زیست و سلامت جامعه خطرآفرین است. ولی در این محصول، فناوری ارایه شده‌ که عاری از حلال آلی و پایه آب است. بنابراین برای محیط‌زیست و انسان خطری نداشته و می‌تواند استانداردهای سخت‌گیرانه برخی کشورها را دریافت کند.

فرمولاسیون این محصول به گونه‌ای است که می‌توان در ضخامت‌های کمتر از نمونه‌های موجود در بازار تولید کرد و همچنین می‌توان آن را روی زیرلایه‌های مختلف نظیر پلاستیک قرار داد. از دیگر مزیت‌های این فناوری قابلیت خودترمیم‌شوندگی آن است به طوری که در اثر گرما ساختار آن ترمیم می‌شود. بنابراین این  محصول اگر در مقابل نور خورشید قرار داده شود، آسیب‌های خود را ترمیم می‌کند.

این محققان در حال حاضر توانسته‌اند ظرفیت تولید این محصول را تا یک تن در ماه برسانند. از آنجایی که برای پوشش‌دهی هر مترمربع نیاز به تنها 100 گرم از این ماده است بنابراین با این حجم می‌توان فضای بسیار زیادی را پوشش‌دهی کرد.

کف‌پوش‌های نانویی تولیدی این شرکت تا کنون در مراکز و شرکت‌هایی چون صنایع تولید دارو از قبیل شرکت تولیدارو و داروسازی دکتر عبیدی و بیمارستان‌های "شهدای کرمانشاه"، "آتیه همدان"، "فیروز آبادی"، "اکبرآبادی"، "شهیدبهشتی" شیراز، "دکتر غرضی" ملایر و بیمارستان "سلمان فارسی" بوشهر و مراکز صنعتی مهمی از جمله شرکت بهره‌برداری نفت و گاز، گروه صنعتی کرمان موتور و شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو، کاربردی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان تجاري سازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۰۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، معاون امور صنایع صمت استان گفت: شرکتی دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.
بهنام خسروی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
خسروی افزود: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. معاون امور صنایع صمت استان گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.
استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • ورود بیش از ۵۰ درصد متانولی‌ها به حوزه بنزین
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می شود
  • صنایع نساجی هلال احمر ایران
  • زنجیره تولید پتروشیمی‌ها باید تکمیل شود
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد