Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:17:36 GMT

خطری که در کمین 14 میلیون دانش آموز است!

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۰۶۶۰

خطری که در کمین 14 میلیون دانش آموز است!

ایسنا/کرمانشاه هر روز کوله پشتی و کیفشان را دست می‌گیرند و راهی مدرسه می شوند، کوله‌ها و کیف‌های سنگینی که دارد کم کم کمرشان را خم می‌کند.

بعد از تحمل سختی حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین هم باید هر روز نشستن طولانی مدت بر روی میز و صندلی سفت و سخت و در عین حال غیراستاندارد را حداقل برای پنج تا شش ساعت تحمل کنند، نشستن های طولانی که کم کم دارد قد و قامتشان را خمیده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادیبه عبدی کارشناس ارشد ارگونومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در همین راستا در گفت و گو با ایسنا، با تایید وضعیت نامناسب عمده میز و صندلی‌های مدارس، گفت: میز و صندلی‌هایی از دیدگاه ارگونومی مناسب است که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته و متناسب با قد و قامت هر فرد طراحی شده باشند.

وی افزود: ارتفاع صندلی باید به حدی باشد که پای افراد به راحتی و بطور کامل روی زمین قرار گیرد و از طرفی میز افراد هم باید بگونه ای باشد که آرنجِ دست‌ها بدون زاویه نامتقارن روی آن قرار بگیرد.

عبدی تصریح کرد: متاسفانه تمام میز و نیمکت ها و صندلی‌هایِ دسته‌دار مدارس در یک سایز طراحی شده که قاعدتا برای همه دانش آموزان با توجه به تفاوت قدِ آنها مناسب نیست.

این کارشناس ارشد ارگونومی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میز و صندلی‌های مدارس عمدتا قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، دانش آموزان برای تسلط بر میز عمدتا خم می‌شوند و بویژه دانش آموزان دبستانی با نشستن بر روی صندلی پایشان به زمین نمی‌رسد و همین امر موجب شده برای انجام کارهای درسی خود روی میز خم شوند که این امر در طولانی مدت موجب خمیدگی  و قوز کمر در آنها می‌شود.

عبدی با تاکید بر اینکه باید فکری به حال میز و صندلی مدارس و متناسب کردن آنها با وضعیت جسمی دانش آموزان شود، گفت: دانش آموزان در سن رشد هستند و به هر صورتی که ستون فقرات آنها رشد کند به همان شکل در می‌آید و عملا غیرقابل برگشت است.

عبدی به معضل حمل کیف‌ها و کوله های سنگین هم اشاره کرد و با اشاره به خطرناک بودن این مسئله برای سلامت دانش آموزان، گفت: وزن کیف و کوله دانش آموزان نهایتا باید 10 درصد وزن خود آنها باشد، اما شاهد هستیم که به خاطر تعدد کتابهای استفاده شده در یک روز مدرسه، دانش آموزان مجبور به حمل کیف و کوله‌های سنگین هستند.

وی افزود: حمل این کیف‌ها و کوله های سنگین می‌تواند دانش آموزان را به مرور زمان با مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر مواجه کند.

وی با اشاره به انجام تحقیق بر روی یک نمونه 100 نفری دانش آموزان در کرمانشاه، گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که متاسفانه دانش آموزان هم با افتادگی شانه و هم با مشکل قوز کمر مواجه بودند که این امر هم مربوط به میز و صندلی های نامناسب مدارس و هم حمل کیف و کوله های سنگین است و باید فکری اساسی در خصوص رفع این دو معضل صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه دانش آموزان كوله پشتي دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۰۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،طالب محمدی افزود: ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش از پایه‌های دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم مشروط به رای کمیسیون (منطقه) و سایر مقررات مربوط است.
وی اظهار کرد: والدین دانش آموزان متقاضی، ابتدا باید درخواست کتبی خود را ارائه و پس از بررسی شرایط دانش آموز در شورای مدرسه درخواست متقاضی در سامانه سیدا بارگذاری می‌شود.
محمدی اضافه کرد: والدین پس از تایید، با مراجعه به سامانه my.medu.ir نسبت به نوبت گیری برای جهش تحصیلی اقدام کنند.
زمان اتمام فرآیند ثبت نام متقاضیان پایان خرداد ماه است و برابر دستورالعمل وزارتی این زمان قابل تمدید نیست.
سال گذشته ۱۸۹ دانش آموز کردستانی، در آزمون تست هوش شرکت کردند که ۵۹ نفر صلاحیت شرکت در آزمون ارتقای پایه را کسب و ۱۳۰ دانش آموز نیز حد نصاب لازم را کسب نکردند.

دیگر خبرها

  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم
  • آموزش رشته شنا به شش هزار و ۵۳۶ دانش‌آموز در چهارمحال و بختیاری
  • یک درصد آسیب های اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند/ غربالگری بیش از ۶.۵ میلیون دانش‌آموز
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش آموزان کردستانی از فردا
  • اجبار دانش‌آموز برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • مشارکت ۹ هزار دانش آموز دارابی در «چهارشنبه‌های امام رضایی»
  • باز شدن گره استخر دانش آموزی قوچان به دستان آب و فاضلاب
  • دبستان شهر تاریخی ماسوله با کمتر از ۱۰ دانش آموز