Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید در خصوص نوع واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، گفت: نفوذ سیاسی کشور ما در منطقه بسیار زیاد است، اما در مقابل شاهد کاهش نفوذ منطقه‌ای آمریکا به‌خصوص در زمان ترامپ در شرق آسیا و خاورمیانه هستیم، بنابراین می‌توانیم از این نفوذ خود در منطقه استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی، اظهار کرد: دولت آمریکا در چند سال گذشته و به‌خصوص در دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ با مشکلات زیادی در خاورمیانه و شرق آسیا روبرو بوده است و در واقع با این اقدام می‌خواست زهر چشم به ایران نشان دهد تا به نوعی به تهدیدات و نفوذ سیاسی کشورمان در منطقه پاسخ داده باشد.

وی افزود: به لحاظ حقوق و روابط بین‌الملل، اقدام آمریکا کاملاً غیر قانونی است و هیچ‌کس حق ندارد سیاستمداران ارشد یک کشور را در کشوری دیگر از بین ببرد. در واقع این اقدام آمریکا و به طور مشخص ترامپ، هم تجاوز به خاک عراق و هم تهدیدی علیه ایران محسوب می‌شود و بنابراین کاملاً غیر عقلانی است؛ همان‌طور که بسیاری از اساتید دانشگاه و سیاستمداران مشهور آمریکایی مثل استفان والت به عنوان مؤسس نوواقع‌گرایی تدافعی و فرید زکریا، از بانیان اصلی مکتب نوواقع‌گرایی تهاجمی اظهار کردند که اقدام دولت آمریکا کاملاً غیر عقلانی بود.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید اضافه کرد: استفان والت همزمان با ترور شهید سردار سلیمانی سخنان خود را با این پرسش شروع کرد که آیا اقدام دولت آمریکا در راستای از بین بردن هنجارهای بین‌المللی یعنی ترور سیاستمداران کشورهای خارجی درست است یا خیر و اضافه می‌کند که این اقدام آمریکا باعث می‌شود کشورهای دیگر نیز این کار را انجام دهند و ما باید منتظر چه پاسخی از جانب ایران باشیم؟ این نشان می‌دهد که بسیاری از متفکران و استراتژیست‌های آمریکایی مخالف اقدام ترامپ بودند و حتی نمایندگان دموکرات آن را نوعی اعلان جنگ به ایران تلقی کردند.

ترور سردار سلیمانی تبعات سیاسی و اقتصادی زیادی دارد

حسینی تصریح کرد: مطمئنا اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی تبعات سیاسی و اقتصادی بسیار زیادی را در پی خواهد داشت، چنانکه شاهد بودیم بورس اوراق بهادار کشورهای شرق آسیا سقوط کرده و کره جنوبی از این مسئله ابراز نگرانی کرد. از طرف دیگر، بسیاری از کشورهای منطقه از افزایش تنش‌ها اظهار نگرانی کردند و در چند روز گذشته، قیمت نفت به بالای 70 دلار رسید و هنوز افزایش قیمت آن ادامه دارد. در عرصه بین‌المللی نیز بسیاری از کشورها به دولت ایران پیام دادند که هیچ‌گونه طرفداری از سیاست آمریکا در ترور سردار سلیمانی انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، مجلس عراق خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کرد. در حال حاضر، دولت آمریکا 5200 نیرو در داخل عراق دارد، ولی به دنبال مصوبه مجلس عراق تهدید کرد که به هیچ وجه از این کشور خارج نخواهد شد، مگر اینکه هزینه‌های آمریکا پرداخت شود، چون گران‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه، در عراق ساخته شده است و در راستای توافق امنیتی، سیاسی و اقتصادی و از بین بردن داعش، آمریکا باید در عراق حضور داشته باشد. ترامپ تهدید کرده که اگر عراق بخواهد نیروهای آمریکایی را اخراج کند، این کشور تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه عراق اعمال خواهد کرد که تحریم‌های ایران در برابر آن ناچیز به نظر برسد. دولت ترامپ با این اقدام، خطرات بسیار زیادی را به جان خریده است، چون همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما انتقام سختی از دولت آمریکا خواهیم گرفت و این امتیازی برای ایران محسوب می‌شود که چه زمانی و چگونه بخواهد این کار را انجام دهد.

نوع واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: ایران و عراق به عنوان دو کشور متحد در مسیر دستیابی آمریکا به منافعش در منطقه خلأ ایجاد کرده‌اند و اتحاد این دو کشور به شدت به ضرر آمریکا محسوب می‌شود. اگرچه مجلس عراق خروج نیروهای آمریکایی را تصویب کرده است، اما آینده روابط این کشور با آمریکا را باید در نظر گرفت، چون عراق به هر حال کشور ضعیفی است و احتمال دارد تحریم‌های آمریکا باعث عقب‌نشینی سیاستمداران عراقی از خواسته‌هایشان شود. بنابراین همه چیز بستگی به این دارد که دولت‌های ایران و عراق در آینده چه اقدامی انجام می‌دهند، آیا احساسی عمل می‌کنند یا عقلانی؟ 

وی در خصوص نوع واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی، گفت: نفوذ سیاسی کشور ما در منطقه بسیار زیاد است، اما در مقابل شاهد کاهش نفوذ منطقه‌ای آمریکا به‌خصوص در زمان ترامپ در شرق آسیا و خاورمیانه هستیم، بنابراین ما می‌توانیم از این نفوذ خود در منطقه استفاده کنیم.

حسینی تصریح کرد: ما باید از قدرت و نفوذ سیاسی خودمان استفاده کرده و در زمان مناسب، به آمریکا ضربه بزنیم. در واقع می‌توانیم از این اقدام دولت آمریکا به عنوان برگ برنده در برجام و روابط با سایر کشورها استفاده کرده و اعلام کنیم آمریکا تنها کشوری در جهان است که به سیاستمداران دیگر کشورها حمله می‌کند و هیچ کشوری از تهدیدات آمریکا در امان نیست، چون به راحتی قواعد بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. ما از طریق حقوق بین‌الملل می‌توانیم به اهداف‌مان در سیاست خارجی دست پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: همان‌طور که واقع‌گرایان می‌گویند ساختار نظام بین‌الملل مبتنی بر قدرت است، یعنی قدرت حرف اول را می‌زند. هر کشوری که از قدرت بالایی برخوردار باشد، سیاست خارجی‌اش تأثیرگذارتر است. این ساختار، عادلانه یا منطبق بر حقوق بین‌الملل نیست، من خودم به شدت موافق انتقام هستم، دولت آمریکا حق ندارد فردی را که استراتژیست است و اقدامات زیادی برای بهبود سیاست خارجی و افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران انجام داده است، به راحتی از بین ببرد؛ ولی به نظر من باید صبر کرد و در زمان و مکان مناسب به این اقدام آمریکا پاسخ داد. اگر به دوران گذشته برگردیم، می‌بینیم که حمله آمریکا به ویتنام یا عملیات خلیج خوک‌ها باعث محکومیت بین‌المللی این کشور شد. ما باید فعلا صبر کرده و دولت آمریکا را از منظر حقوق بین‌الملل محکوم کنیم، در رابطه با برجام اقدامات مدنظر خودمان را انجام دهیم، خروج از برجام اقدام خیلی خوبی بود و در جایگاه و وقت مناسب ضربه خودمان را به آمریکا وارد کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: با شهادت سردار سلیمانی، بسیاری از کشورهای منطقه به این نتیجه می‌رسند که دولت آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور خودش نقطه عطفی محسوب می‌شود و در حال حاضر افغانستان، ترکیه و سوریه به شدت خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند. این بهترین فرصت برای ماست تا روابط خودمان را با کشورهای دیگر بهبود ببخشیم، وقتی ما هنوز اقدامی انجام نداده‌ایم، ترس آن در دولت آمریکا وجود دارد. این کشور در کل جهان پایگاه نظامی و سفارتخانه داشته و ترس از اقدام ایران دارد. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان سردار سلیمانی ترور آمریکا ایران عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) هشتم اردیبهشت ماه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌ها علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌ها علیه ایران واکنش نشان داد و این اقدامات را به شدت محکوم کرد.

وی همچنین از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در واکنش به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا و قطعنامه پارلمان اروپا گفت: دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض برجام و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال کرده و طلبکار باشند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

انگلیس، آمریکا و کانادا در واکنش به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه تحریم‌های جدیدی علیه اتباع و شرکت‌های ایرانی اعمال کردند.
کنعانی با بیان اینکه ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

 چرا پارلمان اروپا از پرداختن به عامل اصلی بروز تنش در منطقه طفره می‌رود؟
این دیپلمات ارشد ایرانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریسم ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!
سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!
نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم اسرائیل، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند. آنها در این قطعنامه نسبت به حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق فقط ابراز تأسف کردند.
کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین گفت: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.
وی افزود: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.
اگر رشادت سپاه نبود، تروریسم داعشی تا پشت در پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود
کنعانی یادآور شد: اگر رشادت و جانفشان‌ی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریسم سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضد تروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح