Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضاخان وانمود می‌کرد که حجاب زنان باعث شده آن‌ها پیشرفت نکنند، به همین دلیل 84 سال قبل استفاده از چادر، روبنده و روسری را ممنوع کرد تا زنان ایرانی بدون هیچ مانعی بتوانند پیشرفت کنند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزهای که سراسر ایران زمین به عطر و نام شهید سپهبد سلیمانی مزین شده و در شهرهای مختلف زن و مرد، کوچک و بزرگ، جریان‌های مختلف سیاسی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به میدان آمده و به آرمان‌های این سرباز وطن ادای دین می‌کنند، خبری از سلطنت‌طلبان نیست.

مخالفانی که همواره ادعا می‌کنند در طرف مردم ایستاده و می‌خواهند از آن‌ها در مقابل نظام اسلامی حمایت کنند! اما حالا که یک سردار مبارز کشور مظلومانه به شهادت رسیده و این گونه همه مردم را منسجم کرده حاضر نیستند سکوت خود را بشکنند.

فرزند محمدرضا پهلوی یا همان ربع پهلوی احتمالاً سکوت را ترجیح می‌دهد، چون اگر بخواهد محکوم کند باعث ناراحتی کدخدا شده و خود را در مقابل آمریکایی که به او پناه داده، قرار می‌دهد و یا اگر بخواهد این حادثه را تأیید کند، خود را در مقابل مردم می‌گذارد.

او برای این که بداند قدرت مردم از همه بیشتر است شاید لازم است نگاهی به تقویم بیندازد و از آنچه بر پدربزرگش گذشته درس عبرت بگیرد، ۸۴ سال قبل درست در چنین روزی بود که رضاخان تمام قد مقابل مردم ایران ایستاد و استفاده از چادر، روبنده و روسری را ممنوع کرد، طرحی که ۶ سال بعد و به محض تبعید تحقیرآمیزش برچیده شد.

 

موضوعی که رضاخان را سخت به فکر واداشت

شاه پهلوی تصورش این بود که «حجاب» باعث شده زنان پیشرفت نکنند، این مسأله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴ به محمود جم «رئیس‌الوزرا» چنین بازگو کرد: نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آن‌ها را دیدم که «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آن‌ها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد».

اجرای این قانون در سراسر کشور مورد انتقاد قرار گرفت، در این میان اصفهان که بافت مذهبی‌تر داشته و پیش از آن در زمان قاجار حتی صحبت زنان و با مردان در معابر ممنوع بود، بیشتر مقاومت کرد تا جایی که بسیاری از زنان خود را در خانه محبوس کردند.

در اصفهان، یهودیان هم حجاب داشتند

کنتس مادفون روزن در «سفری به دور ایران» که داستان گشت و گذاری در داخل ایران همراه با تجربه‌ها و مخاطره‌هایش را آورده می‌نویسد: مسأله حجاب و استفاده از چادر در اصفهان، حتی در میان اقلیت‌های مذهبی شهر نظیر یهودیان نیز رایج و متداول بوده است.

بر اساس اسناد محرمانه کشف حجاب که بعدها منتشر شد، پس از اعلام کشف حجاب در پایتخت، در اصفهان نیز اقداماتی برای اجرای آن به دست شهربانی و اداره معارف صورت گرفت. اداره معارف، جلساتی تشکیل داد که در آن، از رؤسای ادارات و متصدیان شعب آن‌ها، محترمان شهر و معلمان دعوت به عمل آمده بود؛ مدعوان، بدون استثنا می‌بایست با بانوان خود در مجلس حاضر می‌گردیدند.

در سال ۱۳۱۵ بر شدت سختگیری در اجرای قانون کشف حجاب افزوده شد و ضمن قرار دادن پاسبان‌های پیاده و سواره در معابر و محل‌های دوردست و ممنوع کردن آمد و شد زنان باحجاب در بازار و جلوگیری از سوار شدن زنان باحجاب در درشکه‌ها و اتوبوس‌ها، سعی کردند با عرضه پالتو، جوراب و گیوه در محلات شهر، در تسریع روند کشف حجاب کمک کنند.

زنان عریان مورد تمسخر قرار می‌گرفتند

اسناد محرمانه نشان می‌دهد در گزارشی که به تاریخ ۲۱ خرداد ۱۳۱۵ از طرف حکومت اصفهان به ریاست وزیران ارسال شده بود، در مورد مشکلات اجرای قانون کشف حجاب در اصفهان چنین آمده است: «این قبیل از مسائل و ترک عادت چند صد ساله، باید به‌ تدریج عملی گردد. حالا هم نه این که زن‌های باحجاب وجود دارند، ولی البته در طرز لباس و تهیه آن به طوری که مطلوب است، تا امروز دقت‌های لازم به عمل نیاورده‌اند».

در شهر، بعضی از زنانی که مکشوفه گشته بودند، مورد خنده و تمسخر مردم قرار می‌گرفتند؛ یکی از این زنان، در اعتراض به چنین واکنشی، در نامه خود نوشته بود: «اگر چنین باشد و این نوع حرکات وحشیانه در کار باشد، کجا می‌توان مکشوف‌الحجاب شد و بیرون آمد؟ چنانچه از این گونه کارها جلوگیری نشود، دیگر ابداً نمی‌توانیم بی‌حجاب از منزل‌هایمان بیرون بیائیم».

 

جشن حکومتی برای بی‌حجابی اجباری

پس از اعلام کشف حجاب، همه ساله در شهرهای مختلف مراسم جشنی بدین مناسبت برپا می‌شد، در اصفهان هم در روز هفدهم دی، مراسمی در اداره معارف برگزار می‌شد، در ۱۷ دی ۱۳۱۷ این مراسم در تالار دبیرستان سعدی برگزار شد. 

مبارزه با حجاب، تا آخرین روزهای سلطنت پهلوی اول در اصفهان ادامه داشت، در گزارشی به تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ از کفیل شهربانی اصفهان به فرماندار شهر، در موضوع جلوگیری از استفاده بانوان از روسری، آمده است: «گذشته از این که همیشه مأمورین در این قسمت جدیت‌های وافی به عمل آورده و متخلفین را جلب و تعقیب می‌کردند، مجدداً هم آموزش داده شد که بیش از پیش اقدام و از استعمال روسری و چارقد از آن‌ها جلوگیری نمایند».

عقب‌افتادگی‌، نتیجه قانونی که قرار بود پیشرفت بیاورد

اجرای جریان کشف حجاب، در اصفهان هم مانند دیگر نقاط کشور مشکلات فراوانی در زندگی اجتماعی زنان ایجاد کرد، زیرا کسانی که مقید به حفظ حجاب بودند، به انحای مختلف می‌کوشیدند حجاب خود را حفظ کنند. عده‌ای از زنان، به‌ندرت از منزل خود خارج می‌شدند و یا ساعاتی را برای خروج از منزل در نظر می‌گرفتند که با مأموران نظمیه مواجه نگردند.

با اجبار در مسأله کشف حجاب و استفاده از فرم در مدارس، عده‌ای از دانش‌آموزان دختر و اولیای آنان، تصمیم به ترک تحصیل گرفتند.

در زﻣﻴﻨه اﻗﺘﺼﺎدى ﻫﻢ، اﺟﺮاى ﺟﺮﻳﺎن ﻛﺸﻒ ﺣﺠﺎب، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه ﺑﻮد ﺗﺎ از آﻣﺪ و ﺷﺪ زﻧﺎن ﺑﺎﺣﺠﺎب در ﺑﺎزار ﺟﻠﻮﮔﻴﺮى ﺷﻮد؛ در ﻧﺘﻴﺠﻪ، ﺑﺎزار ﻛﺎر اﺻﻨﺎف اﺻﻔﻬﺎن ﻛﺴﺎد ﮔﺮدﻳﺪ و رﻗﻴﺒﺎن دست‌فروش ﻳﻬﻮدى آنﻫﺎ، از اﻳﻦ وﺿﻊ ﻧﻬﺎﻳﺖ اﺳﺘﻔﺎده را ﺑﺮدﻧﺪ.

 گروهی هم که مجبور بودند از منزل خارج شوند، با استفاده از کلاه و پالتو، سعی داشتند حجاب خود را حفظ کنند. یکی از این زنان، در خاطرات خود آورده است: «ما، به بیرون از خانه می‌رفتیم و حتی مسافرت هم می‌کردیم؛ ولی بایستی کلاه شاپو سرمان باشد. خوب، با این جور لباس برای خودمان حجاب درست کرده بودیم. کلاه شاپوی پارچه‌ای را - که خودمان دوخته بودیم - تا پائین سرمان می‌آوردیم و تازه شال‌گردن هم می‌انداختیم ... حالا اسمش هم این بود که ما کلاه سرمان است و مانتو هم پوشیده‌ایم».

در سال ۱۳۲۰ که رضاخان ایران را ترک کرد اجرای قانون کشف حجاب سریعاً فراموش شد، وزارت فرهنگ حکم داد از ورود زنان بی‌حجاب به دانشگاه جلوگیری شود و معلمان زن مدرسه‌ها و استادان زن دانشگاه‌ها مجبور شدند با حجاب به کلاس درس بروند، در تهران و سایر شهرها دختران دانش‌آموز و زنان حجاب را دوباره بر سر گذاشتند.

ایران، ۸۰ سال بعد

از آن سال‌ها قریب به ۸۰ سال گذشته، زنانی که تا پیش از انقلاب تلاش می‌شد همچون زن غربی، مظهر تبرّج و جلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی‌شان در نظام جمهوری اسلامی غیرقابل انکار است.

در سال ۱۳۵۵ یعنی دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار اکنون به ۴۴ درصد رسیده است.

تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب اسلامی ۳۵۰۰ نفر بود که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۶۰ هزارنفر رسیده است. آمار پزشکان متخصص زن نیز از ۵۹۷ نفر قبل از انقلاب با افزایش ۵۰ برابری به ۳۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است.

قبل از انقلاب تنها ۵ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان فعال بود که این تعداد نیز عمدتاً به خانواده سلطنتی متصل بودند، اما اکنون ۲۰۰۰ سمن در حوزه زنان در کشور فعال است.

تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بود که اکنون به حدود ۴۰۰۰ نفر رسیده است. در زمان پهلوی، ناشر زن در کشور وجود نداشت، اما اکنون بیش از ۷۰۰ ناشر زن در کشور فعالیت می‌کنند.

در حوزه ورزشی نیز، زنان مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی بدرخشند؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر، ۱۶۰ مدال جهانی نصیب زنان مسلمان و محجبه ایرانی در عرصه رقابت‌های ورزشی بین‌المللی شده است؛ این در حالی است که پیش از انقلاب تنها ۵ مدال آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستمشاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند.

آماری شوکه کننده از کشور بی‌حجاب‌های پیشرفته

این آمار را می‌توان کنار کشورهایی قرار داد که ادعای آزادی‌شان گوش فلک را کر کرده؛ نظرخواهی «یو اس ای تودی» (USA Today) در باره آزار و اذیت جنسی در هالیوود، نتایج شوکه کننده‌ای داشته و طبق آن ۹۴ درصد از زنان پرسش شده، مورد این یا آن شکل تجاوز یا آزار و اذیت جنسی هنگام کار خود در هالیوود قرار گرفته بودند.

هرچند هنوز هم چه در ایران و چه در دنیا حقوق زنان آن طور که باید احقاق نشده اما زن ایرانی امروز در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته و با توجه به استعداد و تمایلش می‌تواند با داشتن حجاب و بدون دغدغه نگاه‌های جنسیت زده پیشرفت کند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان شهید اصفهان پهلوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوردر مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: در زمینه حجاب کار اجرایی انجام نمی‌دهیم دنبال فرهنگ سازی هستیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور صبح امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: ما عملا نمی‌توانیم در مساله اجرا وارد شویم، اما در تلاش برای فرهنگ سازی هستیم.

خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود

خزعلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این زمینه در سال گذشته انجام گرفت آموزش زیست عفیفانه به مربیان بود که آنها برای والدین برنامه‌های الگویی و کارگاهی برگزار خواهند کرد و در پنج استان این کار انجام شده و برای 10 استان دیگر هم برنامه کارگاهی در مشهد برگزار می شود.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور
  • درخواست وزیر کشور از بانوان کم توجه در حوزه حجاب | ویدئو
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • اتوکلاو پسماندهای پزشکی به صورت مرتب در حال انجام است/ بالاترین استاندارهای جهانی را داریم
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی