Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@08:31:23 GMT

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کلیه

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۲۷۴۶

فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کلیه

پیوند کلیه روشی برای حفظ جان بیمار است، اما به گفته محققان، معمولاً در مدت ۱۰ سال بعد از پیوند، در بیش از یک سوم دریافت کنندگان پیوند عملکرد کلیه از کار می‌افتد.

محققان دانشگاه گرونیگن هلند در این مطالعه به بررسی رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر عملکرد کلیه افراد دریافت کننده کلیه پرداختند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از ماهی، میوه، سبزیجات، حبوبات، مغزیجات آجیلی و روغن زیتون و مصرف بسیار کم لبنیات و گوشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای کلیه

در این مطالعه، بیش از ۶۰۰ دریافت کننده پیوند کلیه پرسشنامه‌ای در مورد تغذیه شأن تکمیل کردند.

در طول ۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، کلیه بیش از ۱۱۹ بیمار از کار افتاد و ۷۶ نفر دچار نارسایی کلیه شدند.

محققان در مورد میزان پیروی این افراد از رژیم غذایی مدیترانه‌ای امتیازی بر اساس عدد ۹ می‌دادند. آن‌ها دریافتند به ازای افزایش هر ۲ نمره در پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای توسط بیماران، ریسک کاهش عملکرد کلیه تا ۲۹ درصد و ریسک نارسایی کلیه تا ۳۲ درصد کاهش یافته بود.

دکتر «آنتونیو گومز نتو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شواهد قبلی تأثیر فواید رژیم غذایی مدیترانه‌ای را بر سلامت قلب و عروق و کلیه‌ها نشان داده بود. در این مطالعه، ما مشاهده کردیم دریافت کنندگان پیوند کلیه که بیشترین پیروی را از رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشتند کمتر با از بین رفتن عملکرد کلیه پیوندی مواجه بودند.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رژیم مدیترانه ای رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امر تغذیه گیاهان و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها می‌تواند ما را در بحث تولید غلات به خوکفایی برساند، با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شوند کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

احمد اخیانی هشتم اردیبهشت‌ماه در «همایش جهش تولید در دیمزارها و گرامیداشت روز جهانی گندم و نان» در روستای امام قیس بروجن اظهار کرد: سال گذشته جشنواره جهش در دیمزارها در کشور و با هدف پر کردن بخشی از خلا موجود در تولید محصول گندم در دیمزارها برگزار شد، البته باید پتانسیل عملکرد گندم در دیمزارهای کشور حدود ۲.۵ تن در هکتار باشد اما میانگین عملکرد کشور در چند سال اخیر کمتر از یک تن بوده است.

وی افزود: به دلیل خلا عملکرد بسیار بالا و در راستای استفاده از آب سبز و تولید پایدار در دیمزارها این طرح با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام برگزار و موفقیت‌های بسیار خوب و کم نظیری را ایجاد کرد، به طوری که سال گذشته با اجرای این طرح در سطح نزدیک به چهار میلیون هکتار، شاهد افزایش حدودا ۴۰ درصدی تولید در مجموع محصولات مختلف همچون غلات، حبوبات و علوفه وحتی موجب توسعه گیاهان دارویی بودیم، البته این امر پایداری تولید در دیمزارها را به شدت تقویت کرد و کیفیت گندم تولیدی سال گذشته به نسبت سنوات ماقبل افزایش یافت.

اخیانی گفت: این طرح در اکثر دیمزارهای کشور در حال انجام و سال آینده سال پایانی فاز اول آن است، که نزردیک به ۲۵۰ هزار بهره‌بردار در این طرح مشارکت می‌کنند، طرحی که در ۵۰ سال اخیر بی نظیر بوده و در امر مشارکت و همکاری در بعد همگانی و مباحث فنی منحصر بفرد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پروژه‌های متعدد در راستای توسعه مکانیزاسیون، مباحث فنی و ... در این طرح در حال انجام است که قطعا با توجه به مشارکت و استقبال خوب بهره‌برداران ادامه می‌یابد و می‌تواند در بسیاری موارد مخصوصا تولید غلات ما را به خوکفایی برساند، البته تقریبا ۲۰ درصد از غلات از دیمزارها تولید می‌شده که با توسعه این طرح می‌توان امیدوار بود که قسمت مهمی از غلات در آینده در دیمزارها تولید شود و پایداری عملکرد بیشتری را نسبت به اراضی آبی که به شدت در حال تنش بوده داشته باشد، کما اینکه جهش تولید در دیمزارها می تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • مادربزرگ ۵۴ ساله قلب مصنوعی و کلیه خوکی دریافت کرد
  • برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد
  • اولین فردی که همزمان پمپ قلب و کلیه خوک دریافت کرد
  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟