Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دشمنان دین از منظر قرآن، مثال کلب است که اگر در شما سستی و ضعف ببینند در حمله تردید نمی‌کنند، گفت: جلوه‌ها و میادین مقاومت ممکن است در اندیشه، علم، قلم و گاهی و گاهی حملات نظامی و گاهی مباحث اقتصادی متجلی شود. بنابراین استقامت مفهوم عام قرآنی است و در عرصه‌های مختلف و به طور کلی مسیر دین به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه و قرآن‌پژوه و استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در قرآن کریم مفاهیم متعددی دال بر مقاومت وجود دارد، گفت: یکی از واژه‌های مرتبط با مقاومت، واژه «ثبات» است که قرآن با تعبیر «فاثبتوا» آن را به کار می‌برد.

وی افزود: همچنین واژه استقامت از دیگر تعابیر قرآنی است که در آیه 16 سوره مبارکه جن «أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا؛ و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم» به آن اشاره شده است.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه گاهی هم مقاومت با واژه «صبر» بیان شده است، ادامه داد: مفهومی که از این واژه‌ها و واژه‌های مشابه می‌توان استخراج کرد همان ایستادگی بر اصول و پرهیز از سستی، عقب‌نشینی و فشل شدن است که در واقع به مبانی و اعتقادات دینی باز می‌گردد و در رفتار هم بروز و ظهور آن در میدان عمل است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مقاومت به معنای این است که نباید در برابر خواسته‌های دشمنان، ذلیلانه برخورد کرد، اظهار کرد: البته جلوه‌ها و میادین مقاومت ممکن است در اندیشه، علم و قلم و گاهی هم حملات نظامی و مباحث اقتصادی متجلی شود. بنابراین استقامت مفهوم عام قرآنی است و در عرصه‌های مختلف و به طور کلی مسیر دین به کار می‌رود و گاهی هم به جنگ کشیده می‌شود.

تفاوت گفت‌وگو و مقاومت

وی در تبیین تفاوت میان گفت‌وگو و مقاومت اظهار کرد: گفت‌وگو ابزار و وسیله برای جلوگیری از نشر و نفوذ دشمن است؛ قرآن در آیه ششم سوره مبارکه توبه فرموده است: «وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ؛ و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود، سپس او را به مكان امنش برسان، چرا كه آنان قومى نادانند»  یعنی اگر یکی از مشرکین استجاره و  زمان و مهلت خواست به او راه و پناه دهید، تا کلام خدا را بشنود و در آن تأمل کند.

این قرآن‌پژوه اظهار کرد: این همان بحث و گفت‌وگوست که قرآن به آن اشاره دارد یا قرآن کریم در آیه 125 سوره نحل فرموده است که «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است، مجادله نماى در حقيقت پروردگار تو به [حال] كسى كه از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راه‏يافتگان [نيز] داناتر است؛ این آیه دعوت به گفت‌وگو با حکمت و جدال احسن کرده است؛ پس گفت‌وگو شیوه رفتار است، ولی استقامت در همه عرصه‌ها از جمله در میدان مذاکره و جدال احسن هم باید وجود داشته باشد و نباید انسان در مذاکره هم از حق عقب‌نشینی باشد.

رستم‌نژاد با بیان اینکه مقاومت در قرآن، فواید و نتایج زیادی دارد به آیه 109 سوره بقره فرمود: «وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛ بسيارى از اهل كتاب پس از اينكه حق برايشان آشكار شد از روى حسدى كه در وجودشان بود آرزو میکردند كه شما را بعد از ايمانتان كافر گردانند پس عفو كنيد و درگذريد تا خدا فرمان خويش را بياورد كه خدا بر هر كارى تواناست» اشاره کرد و افزود: در این آیه فرمود که یهود و نصارا به شما طمع دارند و از شما راضی نمی‌شوند مگر اینکه مسلمین دست از دین خودشان بردارند؛ زیرا دشمن هدف کلی و کلان دارد که همین از بین بردن اسلام است.

خداوند سستی و مداهنه را نمی‌پذیرد

این قرآن‌پژوه اضافه کرد: در آیه شریفه 9 سوره قلم هم فرمود: وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ؛ دوست دارند كه نرمى كنى تا نرمى نمايند؛ فرموده که دشمنان دوست دارند که تو مقداری مداهنه کرده و کوتاه بیایی ولی خداوند شدیدا با این مداهنه برخورد می کند.

وی با اشاره به فلسفه مقاومت بیان کرد: فلسفه مقاومت حفظ ارزش‌های دین است؛ زیرا اگر ما عقب‌نشینی کنیم طمع دشن بیشتر می‌شود؛ آنان اگر در ما ضعف و فتور ببینند طمعشان گل می‌کند و اگر چراغ سبز ببینند راه نفوذ را می‌یابند و نقاط ضعف ما را خواهند کوبید. دشمن دینی از منظر قرآن مثال کلب است؛ اگر ببیند که طرف تعلل دارد و این پا و آن پا می‌کند قطعاً حمله می‌کند؛ احساس کند که طرف از او خوف دارد وارد میدان درگیری می‌شود؛ بنابراین یکی از فواید مهم مقاومت حفظ ارزش‌هاست.

رستم‌نژاد با بیان اینکه اندلس را اگر مطالعه کنیم می‌بینیم که به خاطر سستی و عدم ثبات و مقاومت از پیکره اسلام جدا شدند و بسیاری از شکست‌ها هم این گونه اتفاق افتاده است، افزود: مقاومت برای حفظ استقلال و خوکفایی مؤمنین و مسلمین است تا آزاد و مستقل باشند و به علت عدم ثبات راه برای نفوذ دشمن باز نشود؛ قرآن فرموده که «وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»؛ یعنی مومنین وظیفه دارند که راه نفوذ را ببندند و فایده عظیم آن این است که ملت و کشور مستقل و دور از سلطه دشمن به حیات خود تداوم ببخشد.

سلطه، معنویت را صید می‌کند

این قرآن‌پژوه با بیان این که سلطه که بیاید همه چیز می‌رود و غارت می‌آید، اظهار کرد: سلطه بیاید معنویت صید می‌شود و حتی مباحث مادی که طمع اصلی دشمن روی آن است، ضایع و دنیا، دین، آخرت و قیامت انسان را می‌برد و همه چیز را سلب می کند؛ لذا اگر دنبال دین و دنیا و حفظ هویت دینی و ملی  هستیم نباید بگذاریم سلطه دشمن صورت بگیرد و این کار با مقاومت و استقامت و صبر ممکن است.

وی افزود: جنگ صفین چرا این گونه شد؟ و جنگ پیروز به شکست تبدیل شد، چون مقاومت نبود؛ در جنگ احد هم این مسئله را می‌بینیم که منجر به شهادت بزرگانی چون حمزه سیدالشهدا شد؛ پس استقامت نداشتن یعنی راه برای سلطه و شکست و ضلالت‌ ها و بیچارگی‌ها باز شدن است.

دست الهی در جریان ترور سردار مقاومت

رستم‌نژاد با اشاره به تأثیر شهات سردار سلیمانی بر مقاومت و آینده تمدن اسلامی اضافه کرد: همین چند روزی که گذشت شاهد دست الهی در ماجرای ترور شهید هستیم؛ قطره قطره خون این شهید و شهادت زیبای او آثار بی نظیری در دلها ایجاد کرده است؛ اولاً یکبار دیگر تمام ارزش‌های انقلاب را یادآوری کرد و حیات به ما داد و برخی‌ها را به خط انقلاب باز گرداند و نسل جوان ما که جنگ و ایثار را ندیده بودن از نزدیک احساس کردند.

وی تأکید کرد: خون این شهدا جهان را متحول کرده و حتی موج در منطقه و در خود آمریکا ایجاد شده است؛ ما دست الهی را در این قضیه می‌بینیم و معتقدم که خونشان یکبار دیگر جهان اسلام را بر کفر خواهد شوراند و امیدواریم زمینه اضمحلال یهود و صهیونیسم بین‌الملل و آمریکا را در منطقه ایجاد کند؛ بنده این مسئله را بعید نمی‌دانم و امیدواریم دست غیب الهی به مدد آید و بهترین استفاده را از خون شهدا ببریم و زمینه قطع پای دشمنان بشریت و تکفیر را از منطقه فراهم کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا رستم نژاد معاون آموزش حوزه قرآن پژوه سردار سلیمانی مقاومت در قرآن استقامت در قرآن مقاومت در قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۳۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردبیر الاخبار: پاسخ تنبیهی ایران بخشی از نبرد جاری علیه صهیونیست‌ها بود

سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در سخنانی پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی را بخشی از نبرد جاری علیه رژیم صهیونیستی در منطقه ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار کرد: مهم‌ترین نکته درباره واکنش ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق این است که این پاسخ بخشی از جنگ کنونی علیه اسرائیل است.

الامین درباره ترور سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در جریان این حمله گفت: اسرائیلی‌ها شهید زاهدی را یکی از ستون‌های اتاق عملیات مشترک که جبهه‌ها را مدیریت می‌کند، در نظر گرفتند و ترور او برای اسرائیل مانند ترور فرماندهان حماس یا حزب‌الله است.

وی ادامه داد: پاسخ ایران حامل این پیام بود که ما توانایی رویارویی را داریم و این بخشی از نبرد جاری است.

وی درباره اهمیت طوفان الاقصی و روز هفتم اکتبر نیز گفت: اسرائیلی‌ها عملیات هفتم اکتبر را نتیجه ایده‌ها، فرآیندهای آموزشی و همکاری میان حماس، ایران و حزب‌الله می‌دانند و آنچه در این تاریخ رخ داد باعث شکسته شدن این قاعده سنتی شد که می‌گوید «هیچ کس به اسرائیل حمله نمی‌کند».

الامین همچنین تاکید کرد توانایی ملت فلسطین برای مقاومت فراتر از تصور است و غیرممکن است که رژیم صهیونیستی با وجود بی‌رحمی‌اش در جنگ پیروز شود.

سردبیر الاخبار در ادامه فاش کرد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مصر و قطر را تحت فشار قرار دادند تا بر حماس برای پذیرش شروط اسرائیل فشار بیاورند.

وی در این باره تصریح کرد: یک جریان قوی در داخل اسرائیل و یک جریان در داخل آمریکا با حمایت امارات، مخالفان قطر و طرف‌های دیگر تلاش کردند به قطر القا کنند که شما فشار کافی بر حماس وارد نمی‌کنید و به همین دلیل بنابراین منافع دوحه در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

الامین در ادامه درباره تلاش‌ها برای توقف جنگ میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی نیز افزود: آنچه آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی فهمید این بود که حزب‌الله جنگ را قبل از پایان جنگ در غزه متوقف نخواهد کرد.

الامین به رابطه مستحکم رهبران مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین پرداخت و گفت: رابطه شهید عماد مغنیه با مقاومت از فلسطین و به‌ویژه جنبش فتح آغاز شد.

وی در این باره افزود: شهیدان عماد مغنیه و قاسم سلیمانی برای توسعه توانمندی گروه‌های مقاومت تلاش کردند تا بتوانند موشک‌هایی مانند موشک‌های تولید شده توسط ارتش‌های دنیا تولید کنند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • معاون رهبر حماس: طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید
  • حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • سردبیر الاخبار: پاسخ تنبیهی ایران بخشی از نبرد جاری علیه صهیونیست‌ها بود
  • سیستان و بلوچستان استانی ثروتمند و در حال پیشرفت است
  • عکس | تصویر جالب توجه منتشر شده از سوی قسام در دویستمین روز جنگ
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • تصویر جالب توجه منتشر شده از سوی قسام در دویستمین روز جنگ+ عکس
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است