Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- به گفته مقامات مسئول 40 سال است روغن تراریخته وارد کشور می شود و این در حالی است که بحث بر سر آسیبهای این نوع محصولات همچنان وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آریا،دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران گفته که بیش از 85 درصد روغن‌های سویا در ایران تراریخته هستند و 90 درصد کشورهای دنیا نیز  ازمحصولات تراریخته استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد سلامت محصولات تراریخته هم می‌توان گفت این محصولات از سلامت کافی برخوردارند و هنوز دلایلی قطعی برای ناسالم بودن محصولات تراریخته وجود ندارد.
به گفته امیرهوشنگ بیرشک، روی تمام محصولات روغن نباتی که از روغن تراریخته استفاده می‌شود، برچسب "تغییر ژنتیک یافته" درج شده است.

40 سال است که روغن‌هاى تراریخته وارد و استفاده مى‌شود
چندی قلب نیز مدیر فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذاودارو در اظهار نظری اعلام کرد که «40 سال است که روغن‌هاى تراریخته وارد و استفاده مى‌شود» موضوعی که منتقدان محصولات تراریخته معتقدند  تحقیقات بسیاری در دنیا انجام شده که نشان می دهد این محصولات سرطان زا هستند و به دلیل حذف برخی هورمونهای مورد نیاز برای ایجاد و رشد جنین، سبب نازایی هم می شوند.

تراریخته یعنی چه؟
اما تراریخته چیست؟ واژه تراریخته برای بسیاری از مردم غریب است و درکش برای آنها آنقدر سخت که سبب هراسشان شده است.«دستکاری ژنتیکی»شاخص دیگری در تعاریف عامه از تراریخته است که بعضا به دلیل قابل فهم کردن آنچه که در تراریخته‌ اتفاق می‌افتد.محصولاتی که (مثلا) به منظور مبارزه با آفات گیاهی، از نظر ژنتیکی، تغییر یافته اند (طوری که سموم مورد نظر در ساختار ژنی محصول قرار گرفته است)را محصولات تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته (Genetically Modified Organisms) یا GMO می گویند.دو واژه «ژن» و «سرطان» از زمانی که پای تراریخته به ادبیات عمومی و رسانه‌‌‌ای ایران باز شده همیشه آن را همراهی کرده است.انتقال ژن‌های دستکاری شده به انسان و سرطان‌زا بودن این محصولات یکی از مواردی است که مردم را از انتخاب این محصولات گریزان می‌کند.اما به راستی آیا این محصولات سرطان‌زا هستند یا امکان انتقال ژن‌ آنها به انسان وجود دارد؟

«دستکاری ژنتیکی»شاخص دیگری در تعاریف عامه از تراریخته است که بعضا به دلیل قابل فهم کردن آنچه که در تراریخته‌ اتفاق می‌افتد توسط برخی از کارشناسان در رسانه‌ها به مردم منتقل شده است.واژه‌ای با بار منفی که در نظر عموم مردم گیاهان و محصولات تراریخته را محتمل به ایجاد سرطان در بدن انسان کرده است.در مقابل برخی از مهندسان ژنتیک اما معتقدند که نباید برای تعریف تراریخته از واژه دستکاری استفاده کرد چرا که این واژه در ادبیات فارسی از آشفتگی و نادانی در خلق یک تغییر حکایت دارد و بهتر است برای تعریف تراریخته از واژه «دستورزی» استفاده کرد، چرا که مهندسی ژنتیک به صورت آگاهانه ساختار ژنی گیاه را تغییر می‌دهد تا مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی بهبود یابد، عملکرد گیاه بالا رود و بهره‌وری کشاورزی افزایش یابد.اما تغییر واژه دست‌کاری به دست‌ورزی چقدر می‌تواند ذهن آشفته مردم را برای ورود محصولات تراریخته به سبد غذاییشان آرام کند؟

40 سال است که روغن‌هاى تراریخته وارد و استفاده مى‌شود
محمد حسین عزیزی مدیر فراورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با محصولات تراریخته بدون برچسب گفت:بیش از 90 درصد روغن‌هاى مصرفى وارداتی است.بحث روغن‌هاى تراریخته بحث امروز نیست بلکه حدود 40 سال است که روغن‌هاى تراریخته وارد و استفاده مى‌شود و فقط در مورد سویا و ذرت وآفتابگردان وپنبه دانه است که در روند آن اصلاحاتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه سویا تراریخته است و روی پروتئین و ژن ها را تغییر می‌دهد، اظهار کرد:در سراسر دنیا این محصولات تصفیه می‌شوند و برچسب روی آن‌ها ثبت نمی‌شود ولی ما این کار را تا حدودی انجام داده و روی روغن‌ها عنوان تراریخته یا غیر تراریخته نوشته شده است.

اظهارنظرات ضدونقیض درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی

از سوی دیگر دکتر آزاد عمرانی، عضو انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره ویژگی ها و خصوصیات محصولات ارگانیک و تراریخته می گوید: محصولات ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که در هیچ یک از مراحل کاشت، داشت و برداشت از هیچ نوع فرآیند شیمیایی استفاده نمی‌شود، یعنی برای تولید محصولات از روش‌های کاملا طبیعی استفاده می‌شود و هیچ‌گونه آسیبی نه برای انسان‌ها و نه برای محیط‌زیست وجود ندارد. اگر پس از بازرسی‌های گوناگون انواع آلودگی شیمیایی در آب، خاک یا محصول وجود نداشته باشد و تمام استانداردها رعایت شود؛ محصول ارگانیک خواهد بود. از طرفی محصولات تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی، محصولاتی هستند که داخل آنها یک یا چند ژن و برای اهداف مختلفی وارد شده است.
او می گوید:از 20‌سال پیش تا به حال، بحث‌ها و اما و اگرهای زیادی درباره آنها وجود داشته است.سازمان‌های متولی امور بهداشت، محیط‌زیست و کشاورزی در سطح جهان اظهارنظرات مختلف و ضدونقیضی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی داشته‌اند. به این ترتیب رفتار مردم هم درباره انتخاب این محصولات و در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. اروپایی‌ها معمولا نسبت به سلامت محصولات غذایی خود ایمنی و دقت بیشتری را مدنظر قرار می‌دهند و تا حد زیادی از مصرف محصولات تراریخته رویگردان هستند و قفسه مغازه‌ها تا حد زیادی از این محصولات خالی شده، چون خریدار چندانی ندارند.



از طرفی مدیر فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  در رابطه با برنج‌های تراریخته نیز اعلام کرده که در دنیا ما برنج تراریخته نداریم و در ایران هم به هیچ عنوان برنج تراریخته نه وارد و نه مصرف مى شود، بلکه فقط در مورد برخی محصولات مانند پنبه دانه و ذرت صدق می‌کند‌.تمام مواد غذایی که در سیستم رسمی وجود دارد، تحت کنترل است و نسبت به محصولات تراریخته اکثر نظرات مثبت است و اکثرا موافقند.
عزیزی خاطرنشان کرده که موضع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در زمینه مصرف مواد تراریخته موضع موافق است.از نظر سازمان غذا و دارو تمام محصولاتی که در بازار تولید و توزیع شده است ضرری ندارد و ما صرفا جهت اطلاع برچسب‌ گذاری انجام می‌دهیم.

بیشترین روغن مصرفی در ایران

وی با بیان اینکه روغن آفتابگردان بیشترین میزان مصرف را در ایران به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: روغن‌های آفتابگردان به هیچ وجه تراریخته نبوده و عمدتا از مبادی شمالی کشور وارد  شده و در گمرکها نیز مورد  آزمایش قرار می‌گیرد.

روغن‌های پالم 100 درصد وارداتی است

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران گفته که یش از95 درصد روغن کلزایی که در داخل مصرف می‌شود، از دانه‌های کلزای داخلی است؛ زیرا در چند سال اخیر کشت دانه‌های کلزا افزایش چشم‌گیری داشته است و در این امر خودکفا هستیم و با اشاره به اینکه روغن‌های پالم 100 درصد وارداتی و غیرپالم هستند، اظهار میکند: روغن پالم در فرمولاسیون روغن سرخ‌کردنی استفاده می‌شود و این روغن به صورت مستقیم و 100 درصد خالص عرضه نمی‌شود. استفاده از روغن پالم در روغن سرخ کردنی مقاومت آن را به حرارت بالا می‌برد و این روغن را برای سرخ کردن مناسب می‌کند.

وی در خصوص اینکه آیا استفاده از روغن‌های پالم خطری برای سلامتی مردم دارد یا خیر، گفت: از روغن پالم نباید به صورت مستقیم استفاده شود. متاسفانه برخی مواقع از روغن پالم نابه‌جا استفاده می‌شود. این روغن برای پخت و پز مناسب نیست و مخصوص سرخ کردنی است و مصرف زیاد آن مانند هر کالایی می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

مطالعه دقیقی بر تأثیر این محصولات بر سلامت انسانها انجام نشده

اما دکتر زهرا عبداللهی، بعنوان رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در سال 96 اظهاراتی در خصوص محصولات تراریخته داشته که  روغن‌های تراریخته وارداتی را تحت کنترل و دارای کیفیت عنوان می کند و در ادامه هم با تأکید بر اینکه بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی زیر کشت در دنیا از نوع تراریخته و اصلاح‌ژنتیک‌شده است، می‌گوید:وزارت بهداشت با کنترل به‌روی روغن‌های وارداتی تنها به روغنهایی اجازه واردات می‌دهد که به‌میزان مشخصی تغییر ژنتیکی‌یافته باشند و سلامتشان برای کارشناسان غذا و دارو اثبات شده باشد!
عبداللهی به نکته جالبی اشاره می‌کند و آن به نتیجه رسیدن مطالعات صورت‌گرفته به‌روی حیوانات مصرف‌کننده محصولات تراریخته و ناتمام بودن مطالعات به‌روی انسان‌هاست.
او می‌گوید هنوز تحقیقات جهانی در خصوص تأثیر مصرف محصولات تراریخته به‌روی سلامت جامعه انسانی نهایی نشده است و کل دنیا در حال آزمون و خطایی است که بسیاری از کشورها از آن به‌روی سلامت شهروندانشان حذر می‌کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه محصولات تراریخته با هدف مقاوم کردن محصولات در برابر آفتها و افزایش میزان تولید به‌نسبت سطح زیر کشت تولید می‌شوند، می‌گوید: هنوز مطالعه دقیقی بر تأثیر این محصولات بر سلامت انسانها انجام نشده است و کارشناسان در مرحله آزمون و خطا قرار دارند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تراریخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۴۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدافع سابق استقلال غایب سپاهان برابر پرسپولیس/ یک خودی در ابهام

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و پنجم رقابت‌های لیگ برتر باید روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هم بروند. سپاهان که ۳ بازی آخر خود در لیگ برتر و جام حذفی را با برتری به پایان رسانده است کار سختی در این دیدار خارج از خانه خواهد داشت.

«ژوزه مورایس» سرمربی پرتغالی سپاهان برای این بازی، محمد دانشگر مدافع خود را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و غیبت این بازیکن در ترکیب سپاهان قطعی است. فرشاد احمدزاده هم که در بازی روز گذشته برابر استقلال ملاثانی برای زردپوشان بازی کرد، دوباره مصدوم شده و امروز آزمایشات لازم را می‌دهد تا مشخص شود که آیا به دیدار با پرسپولیس می‌رسد یا خیر.

پیام نیازمند و آریا یوسفی دیگر مصدومان سپاهان در بازی‌های اخیر بودند که روز گذشته هر دو بازیکن برای این تیم در جام حذفی به میدان رفتند و برای دیدار با پرسپولیس هم مشکلی نخواهند داشت.

بازی پرسپولیس و سپاهان در ساعت ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد و مورایس امیدوار است تا احمدزاده نیز به این دیدار حساس برسد.

کد خبر 6089819

دیگر خبرها

  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • مدافع سابق استقلال غایب سپاهان برابر پرسپولیس/ یک خودی در ابهام
  • رفع ابهام حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب در خوزستان+فیلم
  • ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان