Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حمیدرضا جلایی پور» نوشت: تشییع میلیونی شهید سلیمانی را تنها در چارچوب علاقه به حاکمیت نمی‌توان تبیین کرد. بلکه آن را باید در چارچوب "احترام ایرانیان" به سرباز "محافظ وطن" در این شرایط حساس توضیح داد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

**رفتار داعشی ترامپ،چهره آمریکا بدون روتوش

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» نوشت:«خیلی‌ها تعجب کردند که چرا ترامپ بر بمباران مراکز فرهنگی ایران تأکید کرده است؟ عملی که حتی هیتلر هم انجام نمی‌داد زیرا مخالف تمام قوانین بین‌المللی است. فقط داعش و طالبان با افتخار چنین می‌کردند».

عبدی در ادامه نوشت:«موضع اروپایی‌ها بسیار بدتر از اقدام ترامپ است. چون ترامپ همین است که هست. ادعایی بیش از این هم ندارد. ولی اروپایی‌ها که ادعای بیشتری دارند، چرا تا این حد منفعل و حتی دنباله‌روی افرادی چون ترامپ و پمپئو هستند؟ در قضیه برجام و تحریم گفتند که شرکت‌های اروپایی از دولت‌های‌شان تبعیت نمی‌کنند، پس در جریان اخیر چرا دولت‌های اروپایی از امریکا دنباله‌روی می‌کنند؟».

اظهارنظر گستاخانه ترامپ مبنی بر بمباران مراکز فرهنگی ایران، فارغ از اینکه صرفا یک بلوف و ادعای مضحک است، بیش از پیش چهره جنایتکار و غارتگر آمریکا را در مقابل دیدگان افکارعمومی نمایش داد.

طیف اصلاح طلب اصرار دارد که میان ترامپ و سیستم حاکمیتی آمریکا تفاوت و تمایز قائل شود. اما ترامپ، نه تافته ای جدابافته در ساختار حاکمیتی واشنگتن، بلکه نمایش چهره واقعی و بدون روتوش آمریکاست.

داعش، فرزند خلف آمریکاست. برای همین بود که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت اوباما در کتاب خود با عنوان «گزینه های دشوار» نوشته بود:«من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود، اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش)! در روز 5 / 7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم».

ساختار حاکمیت آمریکا(هم جمهوری خواهان و هم دموکراتها) مصداق اتّم جنایت،وحشیگری و غارتگری است. داعش به نیابت از آمریکا، با سربریدن و کشتار زنان و کودکان، جنایت های گسترده ای در منطقه مرتکب شد. اما در نهایت با فرماندهی سپهد حاج قاسم سلیمانی و با ایثارگری مدافعان حرم، کمر این گروهک تروریستی در منطقه شکسته شد و آمریکا و اروپا عزادار شدند.

**روزنامه حامی دولت:باید از برجام خارج شویم

«وحید شقاقی‌شهری» کارشناس اقتصادی حامی دولت در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در حدود 20 ماه اخیر اروپایی‌ها عملا وقت‌کشی کردند و حتی نتوانستند بر وعده خود مبنی بر اجرای اینستکس صحه بگذارند. قرار بود اینستکس کانال واسطی میان ایران و اروپا باشد تا دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی از طریق آن وارد ایران شود. همچنین مابه‌ازای آن اروپایی‌ها باید مکانیزم فروش نفت ایران را می‌پذیرفتند. بیش از یک سال ایران در دام وقفه‌ای افتاد که اروپایی‌ها طراحی کردند».

این کارشناس اقتصادی حامی دولت در ادامه گفت:«زمانی که تحریم‌ها در حداکثر خود قرار دارد و هیچ روزنه تبادل تجاری و اقتصادی مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها هم که صرفا چند وقت یکبار با یک توئیت و بیانیه وعده‌های توخالی خود را به گوش ایرانیان می‌رساندند. بنابراین انتهای این وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود».

شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که «پیش‌بینی شما از آینده اقتصاد بدون برجام چیست؟» گفت :«تحریم‌های آمریکا در چند وقت اخیر به سقف خود رسیده و تحریمی بیش از این وجود ندارد که آمریکا بتواند علیه ایران به اجرا بگذارد. بنابراین نباید انتظار یا نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد...در حوزه اقتصادی اتفاق خاصی برای ایران رخ نمی‌دهد...اکنون برجام کامل فرو ریخته و دیگر باب مذاکره‌ای هم وجود ندارد. اروپایی‌ها خود در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و همواره دنبال آمریکا هستند، از این‌رو نشان دادند که نمی‌توانند نقش واسطه را ایفا کنند...در شش سال اخیر که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد به اجرا درنیامد، اما اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد».

طیف اصلاح طلب پیش از این اینگونه القاء می کردند که اگر از برجام خارج شویم، فاجعه بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد. این در حالی است که کارشناسان و صاحبنظران همواره تاکید دارند که چون تحریم ها به سقف خود رسیده، عملا تحریم های ضدایرانی پیش از این نمی تواند تاثیرگذار باشد.

علاوه بر این، به عقیده کارشناسان، 70 الی 80 درصد منشاء وضع موجود در حوزه اقتصادی در کشور، نحوه عملکرد دولت است. در یادداشت مذکور، کارشناس اقتصادی حامی دولت ذعان کرده است که دولت آقای روحانی در 6 سال اخیر اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا نکرده است.

عراقچی در هفته های گذشته تاکید کرد که برجام به افزایش تحریم ها منجر شد. به عبارت دیگر ما هم محدودیت های برجام را اجرا می کنیم و هم تحریم های بیشتری را تحمل می کنیم. پس با این حساب و به اذعان این روزنامه حامی دولت، راه حل اصلی، خروج کامل از برجام و اهتمام جدی به اقتصاد مقاومتی است.

**جلایی پور:تشییع میلیونی سردار سلیمانی را نمی توان تنها در چارچوب علاقه به حاکمیت تبیین کرد

«حمیدرضا جلایی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«تشییع میلیونی، تاریخی و بی‌نظیر پیکر شهید سلیمانی بوسیله ایرانیان را تنها در چارچوب علاقه حاکمیت نمی‌توان تبیین کرد. بلکه آن را باید در چارچوب "احترام ایرانیان" به سرباز "محافظ وطن" در این شرایط حساس توضیح داد. یعنی در شرایطی که "ایران" با خطر سیاست تهاجمی ترامپ دیوانه روبه‌رو است، وجدان عمومی ایرانیان به‌صورت شهودی این موضوع را فهمید و به آن یک "واکنش جمعی بی‌نظیر" نشان داد که در روزهای ۱۷، ۱۸، ۱۹ آذر ۱۳۹۸ جهانیان شاهد آن بودند».

جلایی پور در ادامه نوشت:«انتظار این است که حاکمیت ایران در مقام پاسخگویی به جنایت ترامپ به جای تأسی به قدرت سخت و نظامی ایران از "قدرت نرم ایران" که این روزها ایرانیان به نمایش گذاشتند، بیشتر استفاده کند. اگر حاکمیت و ملت ایران «با تدبیر» توطئه‌های ترامپ را خنثی کنند، فرآیند توسعه ایران با صلابت و پرسرعت به پیش خواهد رفت.چنین باد».

هرگاه مردم کشورمان، وحدت و همدلی و حمایت از آرمان های انقلاب را به جهانیان نشان می دهند، برخی اصلاح طلبان تندرو از این نمایش باشکوه و عظیم گلایه کرده و آن را تقلیل می دهند.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار بزرگ جبهه مقاومت بود. او مدافع حرم، مدافع وطن، سرباز ولایت و دشمن آمریکای جنایتکار بود.

برای همین بود که هموطنانمان با حضور میلیونی و باشکوه، ضمن سردادن شعار مرگ بر آمریکا، فریاد انتقام سر دادند. کارشناسان و صاحبنظران تاکید دارند که پاسخ قاطع و پشیمان کننده ایران به اقدام جنایتکارانه آمریکا، نه یک خواست احساسی بلکه تدبیری منطقی و با هدف بازدارندگی برای جلوگیری از جنگ و ناامنی است. چرا که اگر ایران پاسخ ندهد، آمریکا دفعات بعد با شدت بیشتری علیه ایران خواهد تاخت.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سردار سلیمانی سردار قاآنی ویژه های مشرق جبهه مقاومت دولت آقای روحانی سردار حاج قاسم سلیمانی امریکا روزنامه ایران ویژه های مشرق شهید سلیمانی هیلاری کلینتون سیدعباس عراقچی حمیدرضا جلایی پور واشنگتن اروپا عباس عبدی اقتصاد مقاومتی طالبان برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم

ضیافت شام پر زرق و برق جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با خبرنگاران و سیاستمداران و کمدین‌های سرشناس شنبه شب در حالی برگزار شد که مخالفان جنگ غزه در بیرون سالن شعار می‌دادند.

به گزارش یورونیوز، در حالی که بسیاری از میهمانان در میان شعار‌های «شرم بر شما» و «فلسطین را آزاد کنید»، خود را به محل رویداد رساندند، جو بایدن از در دیگری به مراسم رسید و در طول سخنرانی‌اش هیچ اشاره‌ای به جنگ اسرائیل با حماس نکرد.

روز شنبه ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) معترضان در بیرون محل برگزاری مراسم در هتل هیلتون واشنگتن تجمع کرده بودند و تصاویر ۱۲۵ خبرنگار کشته شده در جنگ غزه را در بیرون ساختمان به نمایش گذاشتند.

معترضان یک پرچم بزرگ فلسطین را نیز از پنجره‌ای بر روی نمای بیرونی هتل به نمایش درآوردند.

اما شرکت‌کنندگان در ضیافت سالانه رئیس جمهوری نیز حرفی از جنگ غزه نزدند. بایدن نیز از این فرصت تنها برای شوخی و هشداردهی در مورد مبارزه دونالد ترامپ برای بازپس‌گیری منصب ریاست جمهوری استفاده کرد.

او در بخشی از سخنانش با اشاره به رئیس جمهوری پیشین آمریکا، او را «دون چُرتی» نامید و گفت: «بله، سن هم مطرح است. من آدم بالغی هستم که دارم با یک بچه شش ساله رقابت می‌کنم.»

«چرتی» لفظی است که دونالد ترامپ برای خود بایدن به کار می‌برد.

بایدن ۸۱ ساله افزود: «معاون من در واقع از من حمایت می‌کند، اما مایک پنس، معاون پیشین ترامپ، ازتأیید او برای نامزدی در انتخابات خودداری کرده است.»

وی در سخنرانی ده دقیقه‌ای‌اش، با اشاره به خطر روی کار آمدن دوباره ترامپ ۷۷ ساله، بخش مهمی از اظهارات غیرشوخی‌اش را به «تهدید جدی علیه دموکراسی» اختصاص داد. او با یادآوری پرونده اتهامی ترامپ در پیوند با پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، هنرپیشه پورن، گفت: «دونالد اخیرا روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است که می‌شود اسمش را گذاشت طوفانی.»

«استورمی» در زبان انگلیسی به معنی «طوفانی» است.

دونالد ترامپ که بر خلاف سنت رایج، هیچ گاه در طول حضورش در کاخ سفید این مراسم شرکت نمی‌کرد، در ضیافت شنبه شب نیز حضور نداشت.

در این مراسم، یکی از معدود موارد اشاره به جنگ غزه از سوی کلی اودانل، رئیس انجمن خبرنگاران مطرح شد که به طور گذرا کشته شدن حدود صد خبرنگار در جنگ ۶ ماهه اسرائیل علیه حماس در غزه را یادآوری کرد. اودانل در شبی که تا حد زیادی به روزنامه‌نگاری اختصاص داشت، از خبرنگارانی که در سرتاسر جهان بازداشت شده‌اند، از جمله ایوان گرشکویچ در روسیه و آستین تایس که گمان می‌رود در سوریه بازداشت شده باشد، یاد کرد. خانواده‌های هر دو خبرنگار مانند ضیافت‌های قبلی در این مراسم حضور داشتند.

سازمان‌دهندگان تظاهرات در بیرون هتل هیلتون گفتند که هدف آن‌ها جلب توجه به تعداد بالای روزنامه‌نگاران فلسطینی و سایر روزنامه‌نگاران عرب است که از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. بیش از ده‌ها روزنامه‌نگار در غزه هفته گذشته نامه‌ای نوشتند و از همکاران خود در واشنگتن خواستند که این ضیافت شام را به طور کامل تحریم کنند.

در آن نامه آمده بود: «تلفاتی که صرفا به خاطر انجام وظایف خبرنگاری به ما تحمیل می‌شود، سرسام‌آور است. ما در معرض بازداشت، بازجویی و شکنجه توسط ارتش اسرائیل هستیم، همه این‌ها به دلیل "جنایت" صداقت روزنامه‌نگاری است.»

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • دموکراسی بدون روتوش/ پلیس آمریکا زیر تیغ عدالت دانشجویی
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • درخواست برخی فعالان فراری برای بازگشت به ایران
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • فوری | درخواست برخی چهره‌های حامی اغتشاشات برای بازگشت به ایران
  • غرب بدون روتوش
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!