Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:31:55 GMT

۴۰ هزار تن سیب از مهاباد صادر شد

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۱۷۳۰۹

۴۰ هزار تن سیب از مهاباد صادر شد

سعید کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای برداشت سیب تاکنون ۴۰ هزار تن توسط مالکان، شرکت‌ها و تاجران از مهاباد به کشورهایی چون افغانستان، پاکستان و هندوستان صادر شده است.

وی ادامه داد:  امسال بیش از ۸۰ هزار تن سیب در ۲۵ سردخانه این شهرستان ذخیره شده بود که تاکنون نصف آن صادر شده و مابقی نیز که مازاد بر مصرف داخلی است به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تولید سیب در سال جاری ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است، اظهار داشت: امسال ۱۲۲ هزار تن سیب از ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار باغات بارور سطح مهاباد تولید شده است که از این مقدار نیز بیش از ۴۰ هزار تن به عنوان سیب زیردرختی تحویل کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان شده است.

مسوول واحد باغبانی جهادکشاورزی مهاباد تاکید کرد: ۴۰ درصد محصولات باغی این شهرستان به صورت تازه‌خوری مصرف و ۶۰ درصد آن نیز به شهرستان و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

کریمی اضافه کرد: سیب تولیدی در این شهرستان که بیشتر در ۲ نوع «رد» و «گلدن» و سایر ارقام خارجی است که به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آن یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می‌رود.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

شهرستان مهاباد بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است به طوری که ۹۶۷ کیلومتر مرز با ترکیه، عراق و نخجوان دارد و چرخ‌های اقتصادی آن با کشاورزی می‌چرخد؛ این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی در راستای توسعه مبادلات با کشورهای همسایه دارد اما تولید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تنی محصول سیب استان همواره با مشکلات صادرات مواجه بوده‌است.

باغداران آذربایجان‌غربی امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌است و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

سالانه به طور میانگین یکهزار هکتار باغ سیب در استان احداث و با باغ‌های نامرغوب و فرسوده جایگزین می‌شود و این در حالی است که ۱۱۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار ۱۰۲ هزار هکتار بارور بوده و بیش از نیمی از آن به این محصول پرآب‌بر اختصاص یافته‌است.

برچسب‌ها صادرات سیب صادرات مهاباد کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات سیب صادرات مهاباد کشاورزی صادرات سیب صادرات مهاباد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۷۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد در بازدید سرزده از کارگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای این شهرستان، گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات در کنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظر گرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

وی افزود: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب‌وکار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • امداد رسانی هلال احمر به نوجوان قطع عضو شده
  • امداد رسانی به نوجوان قطع عضو شده
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • ۵ نفر دیگر از اعضای شورای شهر سردشت دستگیر شدند
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • نجات کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه
  • کودک ۲ ساله غرق‌شده در رودخانه مهاباد نجات یافت