Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگترین کارخانجات تولیدی عایق رطوبتی و انواع قیرهای صنعتی کشور و خاورمیانه در تبریز با مشکل تامین مواد اولیه تولید داخل مواجه است. ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قیر و عایق‌های رطوبتی کشور که صادر کننده محصولات به کشورهایی اروپایی و آسیایی است، در کلانشهر تبریز فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل این واحد قیرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، ابراز داشت: با ظرفیت تولید 800 هزار تن قیر در سال با بهره گیری از دانش فنی روز دنیا موفق شدیم قیرهای پی جی را در این مجموعه تولید کنیم.

فتاح زاده اظهار داشت: برای اولین بار تانکرهای دوجداره در این مجموعه ساخته شد و بکارگیری این تانکرها موجب شد انرژی که برای جمع کردن قیر یا محموله ارسالی نیاز است از بین نرود.

این واحد یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان قیر و عایق رطوبتی ایران است که به کشورهای اروپایی و آسیایی صادارت دارد اما در تامین مواد اولیه که اتفاقا تولید داخل است با مشکلاتی روبه روست. مشکلی که همیشه وجود داشته و هنوز هم راه حلی برای آن پیدا نشده این است که هیچ تناسبی بین عرضه وکیوم باتوم و میزان تقاضای واحدهای تولیدی وجود ندارد و پروانه‌ها و ظرفیت‌های تولیدی منطقی نیست و حتی ارقام اعلامی با واقعیت تناسبی ندارد.

​قیرهای تقلبی چگونه وارد پروژه‌های راهسازی شد؟شکل‌گیری مافیای صادرات قیر در وزارت نفتامضای خا‌م‌فروشی قیر را کدام نهاد زد؟

مدیرعامل کارخانه قیرسازی در این باره گفت: چالش اصلی تولید در این مجموعه، «وکیوم باتوم» است و این محصول چون توسط شرکت‌های دولتی عرضه می‌شود، به هیچ عنوان هیچ قاعده‌ای برای عرضه و تعیین قیمت ندارد و همین بی قاعده بودن عرضه محصول باعث شده مقداری دچار مشکل شویم.

وی افزود: نفت خامی که در پالایشگاه در برج تقطیر به انواع مختلفی از مواد تبدیل و این مواد در نقطه جوش‌های متفاوتی حاصل می‌شود، دارای ته ماندی شبیه قیر یا همان وکیوم باتوم است.

فتاح زاده تاکید کرد: پایداری الگوی موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع نفتی به ویژه در شمالغرب کشور، مستلزم هماهنگی در عرضه وکیوم باتوم پالایشگاه‌هاست.

تولید 20 میلیون مترمربع انواع عایق‌های رطوبتی

این کارخانه 3 دهه قدمت دارد و در طول 15 سال گذشته همواره در قله کیفیت ایستاده است؛ مدیر واحد قیرسازی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: ماده اولیه قیر از پالایشگاه‌های سراسر کشور تامین می‌شود و وارد مخازن اولیه می‌شود و بعد از اینکه یک آنالیز توسط آزمایشگاه گرفته شد برای سیستم تولید واحد قیرسازی فرستاده می‌شود و پس از یک پیش گرمایش، وارد برج هوادهی می‌شود.

هاتفی افزود: تولید قیر در شرکت به صورت 24 ساعته است بعد از اینکه آنالیز کامل از قیر به دست آمد برای بارگیری محصول ارسال می‌شود. برای ارزش افزوده و توسعه اشتغال در این واحد، تولید عایق‌های رطوبتی بر پایه قیر انجام می‌شود.

همچنین مدیر داخلی این واحد به خبرنگار تسنیم گفت: با بهره گیری از 3 خط مجزا و با توان تولید 20 میلیون متر مربع انواع عایق‌های رطوبتی از جمله عایق سردسیر ویژه مناطق سردسیر و معتدل، یکی از بزرگ ترین تولیدکننده عایق در سطح کشور است.

اسحق زاده ادامه داد: عمده مواد اولیه عایق رطوبتی قیر است که توسط خود شرکت تولید می‌شود و انواع پُلی‌استر و ترمو نیز توسط این شرکت تولید می‌شود.

مجهزترین آزمایشگاه قیر در خاورمیانه

اینجا صفر تا 100 هر مرحله از تولید توسط سیستم‌های به روز و مدرن دنیا پایش می‌شود؛ مدیر کنترل کیفی واحد قیرسازی در این باره می‌گوید: این واحد یکی از پیشرفته ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های قیر و عایق در سطح خاورمیانه است که توانسته ایزو 17025 را برای کلیه محصولاتش از سازمان ملی تایید صلاحیت ایران اخذ کند.

کریمیان تصریح می‌کند: این واحد، آزمایشگاه همکار اداره استاندار و همکار گمرک و همچنین آزمایشگاه مورد تایید SGS است، کل مواد اولیه ای که به شرکت وارد می‌شود در این آزمایشگاه مورد آنالیز و کنترل کیفی در سطح استانداردهای جهانی قرار می‌گیرد.

گفتنی است، ایجاد ارزش افزوده موفقیتی است که در این کارخانه اتفاق افتاده اما برای حفظ آن همراهی بخش دولتی در تامین مواد اولیه هم ضرورت دارد.

فعالیت بخش خصوصی در صنعت قیر از آن جهت اهمیت دارد که گسترش هر چه بیشتر این بخش، انحصار فعلی را که در اختیار چند تولیدکننده است، از بین می‌برد؛ به خصوص که کوچک ترین تصمیم این شرکت‌ها و عملکرد آنها حتی در داخل مجموعه‌ها هم به صورت مستقیم بر بازار این کالا و حتی سهم ایران در بازار منطقه و دنیا تاثیر مستقیم می‌گذارد.

گزارش از بیت‌الله احمدی 

انتهای پیام /113/ ع

R7887/P1494/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۸۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال هاست موضوع صادارت برق ایران به اروپا مطرح و به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است.

در همین رابطه آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شبکه توزیع و انتقال به منظور صادرات برق مناسب نیست و فرسوده است، اما با توجه به اینکه ذائقه دنیا به مرور از مصرف گاز به سمت برق خواهد رفت و سیستم‌های گرمایشی منازل نیز برقی خواهد شد به طور قطع باید فرآیندی تعریف و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا بتوان شبکه موجود را برای تولید و انتقال بهتر برق بهبود داد.

ترکیه مسیری برای انتقال و سوآپ برق ایران به اروپا

وی افزود: ترکیه این امکان را دارد که بخشی از برق صادراتی ایران را تجارت کرده و سوآپ کند. اکنون تجاری در کشور ترکیه وجود دارند که ۶۰۰ هزار کنتور برق در کشور‌های اروپای شرقی و مجاور خود دارند و برقی را که تولید کرده یا از ایران و کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند به سایر کشور‌ها عرضه می‌کنند.

تجارت معقول برق با کاهش افت شبکه

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تجارت برق تجارت معقول و مطلوبی است به شرط آنکه میزان افت آن را کاهش دهیم و لات شبکه را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر راندمان تولید بدون شبکه توزیع در نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است. این میزان پس از ورود به شبکه توزیع به ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و معنای آن این است که به ازای هر مترمکعب گاز ورودی به نیروگاه‌ها اگر ۳ کیلووات برق تولید می‌شود عملا ۲.۴ کیلووات به مصرف‌کننده تحویل می‌شود و مابقی هدر می‌رود که به معنای زیان برای تولید است.

تشریح راهکار‌های افزایش راندمان در صنعت برق

نجفی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با ارتقای تکنولوژی و تقویت پست‌های تقویت فشار و تعویض کابل‌ها و بازنگری در مدارها، لاین خوبی را برای صادرات برق به عراق، پاکستان و ترکیه تعریف کنیم. ضمن آنکه در ارتباط با برخی از کشور‌ها مانند ارمنستان که مازاد تولید برق دارند می‌توان کار سوآپ برق را انجام داد.

شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت موجود در شبکه برق کشور ندارد، عنوان کرد: با توجه به حجم نیروگاه‌های نصب شده در کشور کاملا مقرون به صرفه است که شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود به شرط آنکه دولت وجه این مقدار افزایش راندمان را به سرمایه‌گذار ارایه دهد، اما دولت‌ها معمولا در این زمینه‌ها کم‌لطف هستند به این معنا که سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی انجام می‌دهند که بازدهی لازم را ندارد و موجب بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید تغییر ساختار ایجاد شود تا بتوان تولید برق را افزایش داده و هدررفت شبکه انتقال و توزیع را کاهش داد.

نجفی با اشاره به دیدار وزرای انرژی ایران و ترکیه در فروردین سال جاری بیان کرد: می‌توان در ایام غیرپیک صادرات مناسبی از برق را از طریق ترکیه به انجام رساند. ترکیه در نقطه صفر مرزی برق ایران را خریداری می‌کند و ملاکش برقی است که از کنتور مرزی رد می‌شود بنابراین برقی که در شبکه جمع‌آوری و از طریق شبکه توزیع می‌شود باید بیشترین افزایش راندمان را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید هدررفت در شبکه تولید و توزیع برق را کاهش داد تا صادرات برای کشور صرفه اقتصادی داشته و سود مناسبی را نصیب کشور کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • تامین اعتبار ویژه برای تکمیل پتروشیمی دهدشت
  • برقراری و تامین امنیت ورزشگاه‌ها با استفاده از دوربین‌های هوشمند پلیس
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک
  • عکس| مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز
  • مهمترین چالش استقلال در جدال تبریز (عکس)
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود