Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی پاکستان حضور نیروهای فرامنطقه ای را از عوامل اصلی تنش در منطقه خواند و گفت: به ابتکارات بیشتری مثل صلح هرمز برای منطقه نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «اعزاز احمد چودری» مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی پاکستان عصر امروز (سه شنبه) در مجمع گفتگوی تهران  با موضوع «گشایش افق های جدید: موضوعات جاری و سناریوهای آینده»  ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت:  قدرت های جهانی، عرصه جهانی را تعریف می کنندو

وی اسلام هراسی، تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را چالش های خواند که جهان امروز با آن روبرو است و گفت: شرایط در منطقه پیچیده است.

این تحلیلگر پاکستانی با اشاره به اوضاع کنونی در افغانستان و جنگ 18 ساله ای که آمریکا در این کشور به پا کرد، به حضور آمریکایی ها در عراق نیز پرداخت و افزود: در سوریه نیز میلیون ها سوری از کشورشان فرار کردند و از سوی دیگر شاهد وضعیت یمن هستیم که فاجعه ای انسانی است و متاسفانه دورنمایی از پایان جنگ در این کشور نمی بینیم.

چودری بیان کرد: بهار عربی به زمستان عربی تبدیل شده است و در فلسطین نیز شاهد اتفاقاتی هستیم. در خلیج فارس تنش ها در چند سال گذشته رو به افزایش بوده، ولی از سپتامبر پارسال این تنش ها شدت گرفته است. در آسیای جنوب شرقی و در کشمیر حصر جمعی رخ داد و هفت روز ارتباطات قطع شد و منطقه در حصر قرار گرفت.

وی با طرح این سوال که علل این تنش ها چیست؟ گفت: یکی از عوامل این تنش ها، نقش و حضور نیروهای فرامنطقه ای است. بحث دیگر تنش بین ایران و عربستان است که موضوعی پیچیده و عمیق است و از 14 سپتامبر پارسال وقتی تاسیسات آرامکو مورد هدف پهپادها قرار گرفت، باعث اختلال در صادرات نفت عربستان شد و پنج درصد عرضه نفت جهانی متوقف شد.

مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی پاکستان افزود: اکنون ارزیابی شخصی من است که بازیگران در منطقه به درک صحیح تری می رسند که جنگ برای همه تاثیرات مخرب به همراه دارد.

وی اضافه کرد: به ابتکارات بیشتری نیاز داریم مثل طرح صلح هرمز و باید احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عدم تجاوز و دخالت در امور کشورها مورد توجه قرار گیرد.

چودری همچنین گفت که امنیت انرژی و آزادی دریانوردی برای همه حائز اهمیت است.

این کارشناس پاکستانی خاطرنشان کرد: ابتکاراتی مثل پویش صلح هرمز می تواند این جریان حرکتی لازم را برای حل و فصل اختلافات ایجاد کنند. اگر صلح نباشد همه ضرر می کنند و اگر باشد همه منتفع می شوند.

وی عنوان کرد که کشورهای خارج منطقه می توانند به طرح صلح هرمز بپیوندند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: مجمع گفتگوی تهران ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۱۹۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، مجتبی حمزه نژاد گفت: بعدازظهر و شب در نقاط مختلف استان رشد ابر‌، رگبار باران، رعد وبرق گاهی تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقوع ناپایداری‌های موقت به صورت رگبار پراکنده باران و رعد وبرق گاهی با افزایش لحظه‌ای سرعت باد در برخی نقاط ساحلی و مناطق دریایی استان بویژه تنگه هرمز پیش بینی می شود.

حمزه نژاد گفت: سامانه فعال بر روی استان تا جمعه در ساعاتی از روز در پاره‌ای نقاط استان تقویت خواهد شد و سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی بویژه در منطقه حاجی آباد و بشاگرد دور از انتظار نخواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: دریا با افزایش سرعت باد جنوب غربی-شمال غربی متلاطم خواهد بود و شدت باد در شب در محدوده تنگه هرمز نیر قابل ملاحظه پیش بینی می‌شود و گاهی به بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز خواهد رسید.

حمزه نژاد گفت: توصیه می‌شود شناور‌های سبک احتیاط‌های لازم را در نظر داشته باشند و بعدازظهر و شب از تردد دریایی خودداری کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: پنجشنبه با تغییر سمت جریان هوا افزایش سرعت باد‌های شمال شرقی در تنگه هرمز و نقاطی از دریای عمان پیش بینی می‌شود.

حمزه نژاد گفت: از لحاظ دمایی، امروز از شدت دمای هوا در طول روز در بیشتر مناطق کاسته خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حمله نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت
  • رشد ابر، رگبار باران و رعد وبرق در برخی نقاط هرمزگان، ۵ اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان / افزایش سرعت بادجنوب غربی
  • امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند