Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@22:51:46 GMT

نگاهی به چرایی کیفیت نامطلوب ساختمان

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۳۳۸۴

نگاهی به چرایی کیفیت نامطلوب ساختمان

روند شهرنشینی و شهرسازی کشور در چند دهه اخیر، به‌دنبال افزایش پدیده مهاجرت به شهرها، شکل هیجانی به خود گرفت و سبب رشد قارچ گونه برخی از شهرها گردید.

به‌دنبال این وضعیت و طی چند سال گذشته و با توجه به شرایط شهرهای بزرگ به لحاظ تأمین مسکن عده‌ای با هدف کسب سود حداکثری به‌عنوان بساز بفروش وارد صنعت ساختمان‌سازی شدند و ما در این صنعت شاهد ورود بی‌رویه افراد غیرمتخصص که هیچ گونه تخصصی در ساخت مسکن ندارند بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ورود این افراد به این صنعت در حالی بوده و هست که ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هر‌گونه دخالت افراد فاقد صلاحیت را در امور ساخت وساز منع کرده است. متأسفانه اوج این اتفاقات از اواخر دهه 1360 به بعد بوده که مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته شد و به تبع آن ساختمان‌سازی به کالایی برای کسب سود این افراد تبدیل شد و کیفیت ساختمان‌ها قربانی سودآوری برای این افراد شده و صدمات زیادی بر این صنعت وارد گردید.  در کنار مطالب گفته شده عدم رعایت ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری که برای تضمین کیفیت ساخت و سازهای شهری و رعایت عدالت و منافع عمومی تدوین شده‌اند و همچنین تداخل مسئولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و عدم رعایت و اجرای قانون از سوی برخی از عاملان در این حوزه از دیگر دلایل افت کیفیت ساختمان در ایران می‌باشد. به غیر از عواملی که به آن اشاره شد می‌توان به بحث مصالح ساختمانی اشاره کرد که به عقیده صاحبنظران صنعت ساخت و ساز درصد زیادی از مصالح ساختمانی که در این صنعت به کار می‌روند استاندارد نبوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. افزایش قیمت مصالح ساختمان در سال‌های اخیر و همچنین عدم توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و عدم استفاده از مصالح مناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه از دیگر عوامل تأثیر‌گذار در پایین آمدن کیفیت ساختمان می‌باشد. امری که در شهرسازی گذشته شهرهای ایران به آن توجه می‌شد اما در حال حاضر این امر مغفول مانده است. به طور کل و در یک جمع‌بندی یک خطی از مطالب گفته شده می‌توان گفت سه عامل مؤثر در افزایش یا کاهش کیفیت ساختمان 1- قانون و مقررات 2- نیروی انسانی3- مواد و مصالح می‌باشد. بایستی اشاره کرد که عدم دستیابی به کیفیت مناسب در این صنعت به گونه‌ای است که با وجود سرمایه‌های عظیم مصرف شده در بخش مسکن و تلاش‌های به عمل آمده در این زمینه، نگرانی‌های زیادی خصوصاً در مورد صدمه‌پذیری ساختمان‌های شهری در ایران و بخصوص در شهر تهران وجود دارد. حال چه باید کرد؟واجب و ضروری است که مسئولیت دقیق و کامل ساختمان‌سازی به صاحبان این فن واگذار گردد بدان سبب تا مادامی که تولید و عرضه ساختمان به دست اشخاص صاحب فن و صلاحیت و دارای کارنامه روشن و در محیطی روشن با رقابت سالم حرفه‏‌ای انجام نگیرد مشکلات ذکر شده در بالا همچنان وجود خواهند داشت و در شرایط بحرانی، هر شخص دیگری را متهم می‌نماید. همچنین نظارت و کنترل که یک فعالیت حرفه‏‌ای کاملاً تخصصی و مؤثر در امر کیفیت ساختمان می‌باشد بایستی به‌صورت کنترل و نظارت کارگاهی و پیوسته و توسط نهادها و سازمان‌هایی که این مسئولیت را بر عهده دارند انجام شود. به عبارتی هر جا نظارت و قانون‌گذاری بهتری شکل گرفته نتیجه در ساختمان‌سازی نشان داده شده است و سبب افزایش عمر مفید ساختمان و بالا رفتن کیفیت ساختمان شده است. و سخن آخر اینکه بررسی کلی وضعیت ساخت و ساز نشان دهنده ضعف‌هایی است که بایستی از مراحل اولیه طراحی تا ساخت و پس از اجرا مورد ریشه‌یابی قرار گیرند و دیگر اینکه مهندسی‌سازی ساختمان‌ها نیازمند قدرت اجرایی قوانین برای افزایش بازدارندگی از تخلفات می‌باشد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رسول عطائی در دیدار رییس و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی، اظهار داشت: بهره گیری از ظرفیت و توان مهندسان در جهت اجرای سیاست های دولت به خصوص در اجرای طرح های مسکن در دستور کار قرار دارد.   وی ادامه داد: تلاش می شود با بکارگیری پیمانکاران بومی و شرکت های دانش بنیان در این بخش بتوانیم گام های موثری را در بهبود شاخص های استانی برداریم.   سرپرست اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان غربی گفت: اجرای طرح نهضت ملی مسکن جزو اولویت های کاری اداره کل بوده و از تمامی ظرفیت و توان مهندسی استان در اجرای سریع و کیفی این طرح استفاده خواهد شد.   عطائی اضافه کرد: کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز در استان از دیگر موارد قابل اهمیت است که در این بخش نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند نقش موثر و چشمگیری داشته باشد.   وی تاکید کرد: با نظارت بیشتر و دقیق تر بر ساخت و سازها می توان ساخت و سازهای کیفی و ایمن را در سطح استان افزایش داد.   در ادامه این جلسه رییس و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

دیگر خبرها

  • عکس‌های تکان‌دهنده از سردر یک باشگاه لیگ برتری؛ بافت فرسوده یا ساختمان باشگاه صنعت نفت آبادان؟
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان+ فیلم
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • کاشت ساختمان در پارک‌های تهران؛ ممنوع یا مجاز؟
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • چرایی برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت از منظر مسئولان و صاحبنظران
  • از ساخت و ساز ساختمان ناایمن در کرمانشاه جلوگیری شد
  • حادثه در کرمانشاه جان یک نصاب آسانسور را گرفت
  • سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی