Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعات درباره سیارات فراخورشیدی در سال‌های گذشته به یکی از شاخه‌های مهم اختر فیزیک تبدیل شده و انگیزه اصلی در این تحقیقات شناخت سیارات قابل زیست برای انسان است.

در این زمینه سرمایه‌گذاری وسیعی آغاز شده که گروهی از اخترشناسان دانشگاه‌های صعنتی شریف و اصفهان در طراحی بین‌المللی سیارات فراخورشیدی حضور پیدا کردند و در نتایج علمی  آن سهیم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهراب راهور دکتری فیزیک و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص اظهار کرد: اولین سیاره فراخورشیدی (سیاراتی که خارج از منظومه شمسی  هستند) در سال ۱۹۹۵ کشف شد که در سال ۲۰۱۹ جایزه نوبل به این طرح اختصاص پیدا کرد.

او ادامه داد: از سال ۲۰۰۸ یک گروه بین‌المللی کار خود را در زمینه کشف سیارات فراخورشیدی شروع کردند که من هم عضوی از این گروه بودم.

راهور بیان کرد: ما از یک تلسکوپ یک و نیم متری در شیلی استفاده می‌کنیم که متعلق به اتحادیه اروپا است و نزدیک به ۱۲ سال روی این پروژه مشغول هستیم. در این فاصله نزدیک به ۴۰ سیاره را کشف کردیم که برخی از این سیارات در منطقه زیست سیاره‌های مادرشان قرار دارند یعنی شدت نوری که به این سیارات می‌تابد مشابه زمین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: یکی از اهداف اصلی مطالعات سیارات فراخورشیدی کشف سیارات قابل زیست است.

ماهور گفت: اگر ما یک سیاره‌ مثل زمین داشته باشیم یعنی سیاره‌ای که گازی در آن وجود نداشته باشد و در فاصله مناسب از ستاره مادر قرار بگیرد احتمال حیات در آن وجود دارد که این اتفاق در صورت تحقق یکی از کشفیات بزرگ بشر به شمار خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: برخورد جالب سه ابر سیاه چاله در فضا

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: ما از طریق طیف سنجی جو سیارات را از نظر وجود هوا، آب، گاز‌ها و ...  بررسی می‌کنیم  تا مشخص شود که آیا می‌توان در آنجا زندگی کرد یا خیر.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیارات فراخورشیدی منظومه شمسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۳۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • «برنامه بی‌واسطه» دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد اسلامی را به تصویر کشید
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است