Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@12:02:25 GMT

روشن شدن ابعاد جدید تاثیر آلودگی هوا بر زنان

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۷۳۸۱

روشن شدن ابعاد جدید تاثیر آلودگی هوا بر زنان

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان انستیتوی فرانسوی تحقیقات پزشکی «اینسرم»، ارتباط بالقوه ای را بین قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده هوا و طولانی تر شدن مرحله تشکیل فولیکول در چرخه قاعدگی مشاهده کرده اند.

در ژانویه سال 2018 یک مطالعه توسط محققان آمریکایی دانشگاه «بوستون» در ایالات متحده انجام شد که نشان داد آلودگی هوا می تواند چه تاثیری بر چرخه قاعدگی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون تحقیقات جدید دانشمندان Inserm شواهد بیشتری در مورد این پدیده ارائه داده است.

«رمی سلاما» از انستیتوی علوم زیست پیشرفته دانشگاه «گرنوبل»، وظیفه نظارت بر تحقیقاتی را بر عهده داشت که به بررسی اثرات آلودگی محیط زیست بر زنان می پرداخت.

در این مطالعه از 184 زن که روش های پیشگیری از بارداری را استفاده نمی کردند ، استفاده شد. شرکت کنندگان توافق کردند که حداقل هر روز نمونه ادرار جمع آوری کرده و به محققان اجازه دهند تا در مدت 30 روزه قبل از چرخه قاعدگی میزان مواجهه آنها با آلودگی را بررسی کنند.

سطح محیطی ذرات و آلودگی دی اکسید نیتروژن بر اساس آدرس خانه شرکت کنندگان و داده های ایستگاه های نظارت دائمی ایجاد شد.

دانشمندان همبستگی بین افزایش غلظت ذرات موجود در هوا و مدت زمان پیش بینی چرخه قاعدگی، موسوم به «مرحله فولیکول» (بر خلاف مرحله «لوتئال» که مربوط به پس از تخمک گذاری است) را مشاهده کردند.

محور « هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان »، زنجیره انتقال مغز از اطلاعات هورمونی بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز (غده زیر هیپوتالاموس) و تخمدان ها، تنظیم مناسب این مراحل را تضمین می کند.

این مطالعه نشان می دهد که مرحله آلودگی «فولیکولار» با سطح آلودگی افزایش می یابد.

در واقع ، هر 10 میکروگرم بر متر مکعب از غلظت ذرات موجود در هوا، طی یک دوره 30 روزه قبل از چرخه، با افزایش مدت زمان فولیکولار در حدود 0.7 روز یا فقط زیر یک روز همراه بوده است. از طرف دیگر ، هیچ تغییری در طول مدت مرحله لوتئال یا کل مدت زمان چرخه مشاهده نشد.

این نتایج با داده های بنیادی تری سازگار است که نشان می دهند آلودگی هوا می تواند محورهای کنترل کننده چرخه قاعدگی و هورمون های استرس مانند کورتیزول را مختل کرده و بر آن تأثیر بگذارد.

رمی سلاما در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت اینسرم توضیح داد: با توجه به هزینه بالا و تلاش های بسیار سخت در انجام چنین مطالعاتی، احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا این فرضیه جدید با انجام مطالعات بر روی نمونه های جمعیتی بزرگتر رد و یا تأیید شود.

انتهای پیام/

159 / 159

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

 بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان با ۱۶۹، خیابان احمدآباد ۱۸۰، بزرگراه خرازی ۱۵۶، خیابان زینبیه ۱۷۵، خیابان فرشادی ۱۶۷، بولوار کاوه ۱۶۸، کردآباد ۱۵۵ و ایستگاه ولدان ۱۶۰ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان است.


شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه میدان انقلاب با عدد ۱۲۵، پارک زمزم ۱۴۵ و رهنان ۱۳۶ AQI وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد و هوای سپاهان شهر با عدد ۳۵ پاک است.

کیفیت هوا در ایستگاه خیابان پروین اعتصامی با عدد ۹۰، خیابان فیض ۹۹ و خیابان میرزا طاهر ۸۰ AQI در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۹، سجزی با میانگین ۹۲، شاهین‌شهر ۶۴، کاشان ۵۱ و قهجاورستان ۷۹ در وضعیت قابل قبول، مبارکه با میانگین ۴۴ پاک و نجف آباد ۱۰۴ و زرین‌شهر ۱۰۳ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO)، اُزن (O ۳)، دی اکسید نیتروژن (NO ۲)، دی اکسید گوگرد (SO ۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • قدردانی از معلمان مدرسه شهید حجه فروش همدان
  • خزعلی ابعاد «طرح زیست عفیفانه» را تشریح کرد
  • هوای ۸ شهر اصفهان سالم است
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت