Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@22:46:38 GMT

بازار نفت بعد از شوک ترور سردار سلیمانی

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۷۳۹۲

بازار نفت بعد از شوک ترور سردار سلیمانی

علیرضا سلطانی. کارشناس اقتصاد انرژی در شرق نوشت: بازار نفت به شوک‌های سیاسی و متغیر‌های ژئوپلیتیکی عادت دارد. اصولا بازار نفت در یک قرن گذشته با شوک‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی زندگی کرده است. شوک‌های سیاسی، متغیری ثابت و دائمی برای بازار نفت و تحولات آن است؛ شوک‌هایی که عمدتا در مهد تولید نفت، یعنی خلیج‌فارس رقم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  شوک ترور سردار سلیمانی، اما برای بازار نفت، آن‌هم در روز‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰، شوکی پیش‌بینی‌نشدنی بود؛ شوکی که می‌تواند سرآغاز بروز یک سلسله شوک‌های بزرگ و دامنه‌داری در خاورمیانه شده و بازار نفت و به تبع آن اقتصاد جهانی را در شرایطی غیرقابل پیش‌بینی، کنترل‌نشدنی و پرالتهاب قرار دهد. اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، بدون درنظرگرفتن ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن در منطقه و جهان، یک خطای راهبردی است که آثار و پیامد‌های آن بر حوزه‌های مختلف ازجمله بازار نفت، بسیار پرهزینه خواهد بود.   این اقدام به‌طور قطع می‌تواند دامنه اثرگذاری متغیر‌های ژئوپلیتیکی بر بازار نفت را که در سال‌های اخیر کاهش یافته بود، افزایش داده و به فعال‌شدن متغیر‌های پی‌در‌پی دیگر منجر شود. افزایش قیمت، آن‌هم یکباره و شوک‌آور، نشان از افزایش نگرانی‌ها نسبت به امنیت تولید و تجارت نفت دارد. این نگرانی هم برای کشور‌های مصرف‌کننده و هم کشور‌های تولیدکننده نفت مصداق دارد.   هیچ کشور تولیدکننده نفت در خاورمیانه و خلیج‌فارس قطعا از افزایش قیمت ناشی از اقدام تروریستی آمریکا رضایت ندارد؛ چرا‌که آنچه برای این کشور‌ها اهمیت دارد، در درجه اول امنیت انتقال نفت از منطقه است. این اقدام هم بر فرایند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در میان‌مدت و هم در کمیت و کیفیت انتقال نفت از خاورمیانه که در حدود ۳۰ درصد نفت جهان را تأمین می‌کند، تأثیر مستقیمی خواهد داشت و ریسک فعالیت در بازار نفت را افزایش می‌دهد.   به‌طور قطع، برای مدت‌ها بازار نفت در نگرانی از پاسخ بحق ایران در انتقام از اقدام تروریستی آمریکا به سر خواهد برد و با پاسخ ایران، تحولات ژئوپلیتیکی جدیدی در منطقه فعال می‌شود. اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی، امنیت نسبی انرژی در جهان را به خطر انداخت؛ امنیتی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مدیون تلاش‌های شهید سلیمانی در سال‌های اخیر در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه بود.

اگر امروز نفت عراق در بالاترین ظرفیت خود در حال تولید و صادرات است و از گزند گروه‌های تروریستی داعش و امثال آن دور است، ناشی از مجاهدت‌های امثال شهید سلیمانی است. بازار نفت در نبود سردار سلیمانی که نماد امنیت خاورمیانه بود، روز‌های سخت، پرالتهاب و ناایمنی را در پیش خواهد داشت؛ شرایطی که هیچ تحلیلگری آن را برای نیمه نخست سال ۲۰۲۰ در این سطح پیش‌بینی نمی‌کرد. بااین‌حال، این شرایط برای دولتمردان ماجراجو و بی‌منطق کنونی آمریکا قابل درک نیست.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شهادت سردار قاسم سلیمانی حمله سپاه به عین الاسد بازار نفت شهادت سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۷۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • لحظه ترور «ام فهد» ستاره تیک‌تاک عراقی + ویدئو
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • (ویدئو) لحظه ترور سلبریتی مشهور عراقی
  • نفت در مدار رشد؟
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • آل اسحاق : شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟