Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:34:36 GMT

فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۲۹۶۶۰

فقدان اوراق هویتی؛ مشکل زنان معتاد و فرزندانشان

یک فعال حقوق زنان با بیان اینکه زنان دارای اعتیاد با مشکلات هویتی، اشتغال، سرپناه، فرزندان بی‌شناسنامه و … روبه‌رو هستند، گفت: از نمایندگان مجلس یازدهم انتظار می‌رود قوانین حمایتی برای زنان به‌ویژه زنان دارای اعتیاد نوشته شود تا آنان بتوانند اوراق هویتی داشته باشند و در این حالت مشکلات خود و فرزندانشان را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا ارشد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: موسسه‌ خانه خورشید در سال ۱۳۸۵ به عنوان اولین مرکز ارائه‌دهندگان خدمات به زنان دارای اعتیاد به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد زنان در محله دروازه غار تهران تاسیس شد و روزانه به ۱۰۰ زن و حدود ۳۰ نفر از فرزندان آن‌ها خدمات ارائه می‌داد.

موسس خانه خورشید در ادامه اظهارکرد: این موسسه دهه اول تاسیس خود را در قالب مرکز گذری فعالیت کرد و خدماتی همچون آموزش و تجهیزات بهداشتی و متادون به صورت رایگان به زنان دارای اعتیاد ارائه می‌کرد اما پس از تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر که درمان معتادان به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم شد، رویکرد موسسه نیز در سال‌های اخیر تغییر کرده است و به عنوان مرکز حمایت‌های اجتماعی از زنان دارای اعتیاد و بهبود یافته فعالیت خود را پیش برد تا در این راستا به زنان معتادی که درمان شده‌اند، خدمات حمایتی ارائه کند.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه زنان دارای اعتیاد با مشکلات پنهان و آشکاری مواجه هستند، تاکید کرد: زنان دارای اعتیاد با مشکلاتی همچون مشکلات هویتی، اشتغال، سرپناه، فرزندان بی‌شناسنامه و … روبه‌رو هستند. بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن اوراق هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی و... با مشکلاتی مواجه هستند که همین مسئله به تبع موجب شده فرزندان آنان نیز از داشتن اوراق هویتی بهره‌مند نباشند. این مشکل باعث می‌شود آنان از خدمات درمانی، آموزشی و… محروم شوند.

ارشد تصریح کرد: برخی از زنان دارای اعتیاد، کارتن خواب و فاقد برگه اوراق هویتی هستند، برخی‌هایشان به دلایلی دست به رفتارهای پرخطر می‌زنند و برای درمان بیماری‌های خود نیازمند کارت درمان هستند.

 مدیر موسسه خانه خورشید  در ادامه گفت: مطابق نظر کارشناسان رفتارهای پرخطر و اعتیاد و سن اعتیاد در زنان افزایش یافته است این درحالیست که با اجرای پروژه‌های مختلف تاکنون شاهد اتفاقات مناسب و کافی برای حمایت‌های اجتماعی نبودیم.

ارشد در ادامه با تاکید بر اینکه زنان دارای اعتیاد نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند، گفت: عموما زنان پس از ترک مواد مخدر و طی کردن دوره درمانی، هیچ حمایت اجتماعی دریافت نمی‌کنند.

وی ضمن انتقاد نسبت به موضوع «کودک‌همسری» اظهار کرد: هنوز موضوع کودک همسری تعیین تکلیف نشده است و همچنان در مجلس به روی این موضوع بحث وجود دارد این درحالیست که برخی از زنانی که به خانه خورشید مراجعه می‌کنند کسانی هستند که در دوران کودکی ازدواج کرده‌اند. هنوز در مجلس لایحه حمایت از کودکان و خانواده بعد از حدود یک دهه در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است و این موارد از اتفاقات ناخوشایندی است که انتظار می‌رود در مجلس یازدهم به آن پرداخته شود.

ارشد  در پایان گفت: به عنوان فعال اجتماعی از نمایندگان مجلس دوره یازدهم انتظار دارم قوانین حمایتی برای زنان به ویژه زنان بهبود یافته نوشته شود تا آنها بتوانند اوراق هویتی داشته باشند. باید راهکاری اتخاذ شود تا به زنان دارای اعتیاد و فرزندانشان شناسنامه و اوراق هویتی ارائه شود تا آنان بتوانند مشکلات خود و فرزندانشان را بهبود ببخشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنان معتاد کودک همسری نمایندگان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۲۹۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: بی‌هویت بودن اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است و همه مسئولان ارشد کشور با درک روشنی از این واقعیت، پای کار حدنگاری آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، سیدمهدی هاشمی در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال استان کرمان در خصوص وضعیت حدنگاری و موانع پیشبرد حداکثری صدور اسناد مالکیت اشخاص حقیقی و توسعه همکاری‌ها گفت‌وگو و اظهار کرد: یکی از موانع تحقق حدنگاری، تقاضامحور بودن صدور اسناد مالکیت است و در این خصوص باید با تبیین و اطلاع‌رسانی مزایای اسناد مالکیت حدنگار، مالکان اراضی و املاک نسبت به اخذ سند ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ عمومی، نقش بی‌بدیلی در توسعه فرهنگ ثبت رسمی و سوق دادن آحاد جامعه به معامله اموال غیرمنقول به‌وسیله اسناد مالکیت رسمی دارند، افزود: متأسفانه بخشی از افراد نیازی به ثبت رسمی معاملات احساس نمی‌کنند که تولیدات هنری و اقدامات تبیینی رسانه‌ها می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه فاقد سند بودن بخشی از اراضی و املاک تبعات متعدد حقوقی، اقتصادی و اجتماعی را پدید آورده است، گفت: بی‌هویت بودن اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است و همه مسئولان ارشد کشور با درک روشنی از این واقعیت، پای کار حدنگاری آمده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا اعتبارات ویژه‌ای برای تهیه نقشه منازل شهری و روستایی تخصیص پیدا کرده است و به‌ویژه برای کاهش بار مالی کشاورزان تاکنون قراردادهای نقشه‌برداری و تشکیل پرونده رایگان برای نیمی از اراضی زراعی رفع تداخل شده استان کرمان منعقد شده است و برای باقیمانده اراضی نیز مراحل عقد قرارداد در حال پیگیری است.

کد خبر 749940

دیگر خبرها

  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • برگزاری آیین ملی گل‌غلتان بیستم اردیبهشت‎ ماه در کاشان
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • رفع مشکل بیکاری در لرستان نیازمند اعتبار و سرمایه‌گذاری است
  • شاهد آرای کیفی‌تر در دور دوم انتخابات خواهیم بود
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه