Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا عبده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد و از جمله بناهای اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه است که به دلیل شیوه خاص معماری، تزیین داخلی و خارجی و آجرنماهای زیبای آن از اهمیت تاریخی زیادی در منطقه برخوردار بوده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امسال نیز نظیر سال گذشته این موزه از لحاظ تعداد بازدیدکننده به عنوان پرطرفدارترین موزه باستان‌شناسی معرفی شده‌است.

وی اضافه کرد: موزه مردم‌شناسی مهاباد علاوه به اینکه دارای یک‌هزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی است؛ مکان آن نیز به دلیل اینکه یک حمام عمومی در دوره صفوی بوده همواره مورد توجه علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد اظهار داشت: در این حمام جلوه‌هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس‌ها و پوشش‌های مختلف مردانه و زنانه برای آیین‌های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد اشیای اهدایی، موزه مهاباد در سطح کشور کم‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، عنوان کرد: این موزه همه‌روزه جز روزهای تعطیل از ساعت هشت و نیم صبح تا ۱۵ برای بازدید مسافران و شهروندان مهیا شده‌است.

حمام میرزا رسول یکی از اماکن تاریخی مهاباد است که پس از مرمت و بازسازی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است؛ این بنای زیبا که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد توسط شخصی به نام میزرا رسول ساخته شده است.

در قسمت‌های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده در قدیم در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی دیده می‌شود.

در این موزه همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه‌های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می‌گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارند، دیده می‌شود.

در مهاباد، آثار تاریخی و باستانی زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مقبره‌های «فخریگاه»، «بداق سلطان»، «برده کنته»، «پردی سور» (پل سرخ)، «مسجد سور»، حوضخانه‌های «شاه‌درویش»، «عباس‌آقا» و «رستم بیگ» اشاره کرد.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۱ موزه شامل موزه باستان شناسی، موزه سنگ سه‌گنبد ارومیه و موزه مردم شناسی ارومیه، موزه باستان شناسی حسنلو، کاخ موزه باغچه‌جوق، مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب، موزه مردم شناسی مهاباد، موزه باستان شناسی میاندوآب و پنج موزه خصوصی است.

مهاباد دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.

برچسب‌ها مهاباد میراث فرهنگی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد میراث فرهنگی موزه مهاباد میراث فرهنگی موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۰۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودک ۲ ساله سردشتی غرق شد اما نجات یافت!

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی از نجات جان کودک دو ساله سردشتی با تلاش امدادگران این جمعیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حمید محبوبی امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از نجات جان یک کودک غرق شده سردشتی توسط امدادگران این جمعیت خبر داد.

وی در تشریح این خبر افزود: عصر امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ در جاده مهاباد - سردشت غرق شدن یک کودک ۲ ساله در روستای گردشیلان گزارش شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی گفت: با اعلام این خبر نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات کله کاوی مهاباد بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.

محبوبی تصریح کرد: در این حادثه کودک دوساله مغروق بعد از انجام اقدامات پیش بیمارستانی، ساکشن و اکسیژن‌تراپی نجات داده شده و جهت سیر مراحل بعدی به مرکز درمانی انتقال داده شد.

کد خبر 748167

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ورود گرد و غبار به آسمان شهرهای جنوب آذربایجان‌غربی
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • گردوغبار آسمان شهر‌های جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • کودک ۲ ساله سردشتی غرق شد اما نجات یافت!
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج