Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@22:11:33 GMT

ارتباط قند و نشاسته با بی‌خوابی

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۴۰۶۰

ارتباط قند و نشاسته با بی‌خوابی

 یک مطالعه روی بیش از ۵۰ هزار زن بالای ۶۰ سال در آمریکا نشان داد مصرف غلات فرآوری شده و مواد قندی با کمبود خواب مرتبط است.


متخصصان دانشگاه کلمبیا در نیویورک اعلام کرده‌اند: مصرف بالای قند می‌تواند سطح قند خون را به حدی تغییر دهد که بدن شروع به ترشح هورمون‌هایی کند که این هورمون‌ها باعث بیدار نگه داشتن افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
هم‌چنین کمبود خواب ممکن است باعث شود افراد بیشتر هوس خوردن مواد شیرین و هله و هوله بکنند.
اما زنان در این مطالعه هم‌چنین ۱۶ درصد بیشتر احتمال ابتلا به نوعی بی‌خوابی را در صورت مصرف غذا‌های ناسالم داشتند.
نتایج این مطالعه به اهمیت توجه به نوع رژیم غذایی برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، اشاره دارد. در نتیجه برای جلوگیری از ابتلا به بی‌خوابی بهتر است از مصرف بالای شیرینی‌ها و نان سفید خودداری کنیم.


بر اساس این مطالعه شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده که شامل نان، کیک، شیرینی و ماکارونی است، می‌توانند بر خواب شخص تأثیر بگذارند، اما علت این موضوع هنوز مشخص نیست.


به گفته محققان ممکن است تغییرات هورمونی مسوول این موضوع باشد. هنگامی که قند خون به سرعت بالا می‌رود، بدن با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه افت قند خون می‌تواند منجر به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند.
زنان در این مطالعه قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته بودند و شاخص گلیسمی رژیم غذایی آن‌ها توسط محققان اندازه‌گیری شده بود. شاخص گلیسمی تأثیر مواد غذایی بر قند خون شخص را اندازه‌گیری می‌کند. غذا‌هایی با میزان چربی یا پروتئین بالا دارای شاخص قند خون پایین‌تر از کربوهیدرات‌ها و قند‌هایی هستند که باعث افزایش قند خون می‌شوند.


در این مطالعه زنان با بالاترین نمرات شاخص گلیسمی در رژیم غذایی، ۱۱ درصد بیشتر از زنان با کمترین میزان شاخص گلیسمی دچار بی‌خوابی بودند. آن‌ها همچنین ۱۶ درصد بیشتر در دوره پیگیری سه ساله مطالعه دچار نوعی جدید از بی‌خوابی شدند.
زنانی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقادیر بیشتری از سبزیجات، فیبر و میوه‌های کامل (نه آبمیوه) بود، کمتر به بی‌خوابی دچار بوده و احتمال ابتلای آن‌ها نیز کمتر بود. اگرچه میوه‌های کامل حاوی قند هستند، اما هم‌چنین حاوی فیبر هستند که افزایش فشار خون را به حداقل می‌رساند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، متخصصان توصیه می‌کنند افراد با مشکلات مربوط به بی‌خوابی، رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و کمتر غذا‌های قندی و هله و هوله مصرف کنند.       منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بی خوابی قند نشاسته رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۴۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود

تحقیقات اخیر که توسط دکتر جان پزوتو و تیمش در دانشگاه وسترن نیوانگلند انجام شده است، یافته‌های شگفت انگیزی درباره مزایای انگور کسب کرده است و نشان می‌دهد که مصرف انگور بر سلامت و طول عمر تاثیر بسزایی دارد. 

به گزارش اطلاعات آنلاین، این مطالعه پیشگامانه که در مجلات علمی مختلف منتشر شده است، به فواید بی‌شمار گنجاندن انگور در رژیم غذایی، و تاثیرات مختلف آن از سلامت کبد گرفته تا عملکرد خوب مغز و حتی ژنتیک اشاره دارد.

یکی از محورهای این تحقیق بررسی تاثیر انگور بر کبد چرب بود، وضعیتی که با رژیم های غذایی پرچرب رایج در جوامع غربی یک نگرانی اصلی است.

یافته های این مطالعه قابل توجه بود؛ مصرف مقداری انگور معادل کمتر از دو فنجان در روز نه تنها از پیشرفت کبد چرب جلوگیری می‌کند، بلکه تاثیر قابل‌توجهی بر افزایش طول عمر در افراد داشت.

جنبه جالب دیگری از تحقیقات دکتر پزوتو که در مجله Food & Nutrition منتشر شد، به چگونگی تاثیر انگور بر متابولیسم پرداخت. این یافته ها فراتر از بیان ژنتیکی بود و نشان می داد که انگور می تواند فرآیندهای متابولیک را تغییر دهد.

تحقیقات گسترده‌ای در انتخاب نوع غذاها و تاثیر آنها در فرآیندهای متابولیک بدن صورت گرفته است ولی ظاهراً انگور در این میان به عنوان یک بازیگر کلیدی محور اصلی تحقیقات قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکات مهم و فوت و فن‌ها
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • عکس هوایی از آخرین بازمانده‌؛ چه خوابی برای شش مرکز تهران دیده‌اند؟
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!