Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:03:04 GMT

گسترش گردشگری فرهنگی بین ایران و هند

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۳۶۹۳۷

گسترش گردشگری فرهنگی بین ایران و هند

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور حضور در آیین اختتامیه دومین جایزه منطقه‌ای کتاب‌ سال جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره هند به این کشور سفر کرده است، امروز چهارشنبه هجدهم دیماه ۱۳۹۸ با سینها پاتل، وزیر فرهنگ و توریسم هند دیدار و گفت و گو کرد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: روابط ایران و هند عمدتاً با فرهنگ و کتاب شروع شده است و خوشحالیم که در دوره جدید شکل‌گیری این روابط بتوانیم شکوه و عظمت گذشته روابط دو کشور را احیاء کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جوادی در ادامه گفت: در کنار روابط اقتصادی که آمار خوشحال کننده‌ای وجود دارد؛ تلاش می‌کنیم به روابط فرهنگی بین دو کشور نیز عمق و وسعت بدهیم. روابط بین ایران و هند مبتنی بر محبت و دوستی است و این از گذشته وجود داشته است. زمانی شاعران و نویسندگان بسیاری بین ایران و هندوستان رفت و آمد داشتند که خود حکایت از این موضوع دارد.
وی در ادامه گفت: اکثر مردمان دو کشور تاریخ خود را خوب می‌شناسد ولی متاسفانه جوانان اطلاعات کافی از آن ندارند. باید تلاش کنیم تا جوانان دو کشور از این تاریخ و گذشته خود اطلاعات لازم را کسب کنند.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: مبادله دانشجو، استاد و نویسندگان دو کشور می‌تواند کمک مهمی در توسعه گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور باشد و این آمادگی در ما وجود دارد تا نوشته‌های نسل نو و جدید هند را در ایران منتشر کنیم و هم چنین این آمادگی در ما وجود دارد که آثار برجسته ایرانی را برای ترجمه به زبان هندی معرفی کنیم.
جوادی در پایان سخنان خود گفت: یکی از راه‌های گسترش روابط بین دو کشور توریسم فرهنگی است. باید مکان و سایت‌های فرهنگی دو کشور را شناسایی کنیم تا گردشگری فرهنگی بین ایران و هند رواج یابد. امیدواریم بتوانیم از طریق همکاری در حوزه‌های هنر، سینما، تئاتر که ظرفیت‌های خوبی در هر دو کشور وجود دارد کمک قابل توجهی به اقتصاد فرهنگ نمائیم.
سینها پاتل، وزیر فرهنگ و توریسم هند نیز در این دیدار گفت: امسال هفتادمین سالگرد روابط ایران و هند است. امیدوارم روابط فرهنگی بین دو کشور به خاطر وجود شباهت‌های زبانی عمیق‌تر شود.
وزیر فرهنگ و توریسم هند در ادامه گفت: کشور هند همواره به ایران به عنوان یک شریک خوب و یک همسایه دوست نگاه می‌کند که این باعث می‌شود روابط ما گسترده‌تر و عمیق‌تر شود. فرصت‌های زیادی بین ایران و هند در خصوص توریسم و گردشگری وجود دارد که باید به آن توجه شود.
در پایان این نشست علی چگینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند نیز طی سخنانی گفت: مردم ایران زمانی که از هند صحبت می‌کنند تاریخ، تمدن، روابط و دوستی‌های بین دو کشور در ذهن آن‌ها تداعی می‌شود و به آن نگاه می‌کنند. ما در هند غریب نیستیم و خوشبختانه اکنون شکل خاصی برای ارتباط و برقراری صنعت توریسم بین دو کشور وجود دارد. امیدوارم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد باعث افزایش رونق صنعت توریسم و گردشگری در دو کشور شود.

آمادگی موسسه خانه کتاب برای تولید بانک اطلاعات کتاب ایران و هند

در همین راستا، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، در آکادمی ادبی هند با نویسندگان هندی دیدار و گفت وگو کرد.

حسینی‌پور در این نشست، گفت: به کشورهای زیادی مسافرت کردیم اما یک حس درونی به من می‌گوید ما با کشور هند و مردمان هند از یک مادر متولد شدیم و وابستگی زیادی با هم داریم. همان حسی که من نسبت به هند دارم شما هم نسبت به ایران دارید به قول شاعر «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش».

وی ادامه داد: کشورهای مختلف مزیت‌های بسیار متفاوتی دارند و ایران و هند هم دارای گنجینه‌ها و معادن نهفته بسیاری هستند. اما آیا این معادن که من نام بردم معادن ذغال سنگ و نفت است یا معادن دیگری است. ذغال سنگ و نفت رو به اتمام است اما گنیجنه‌هایی است که قرن‌هاست با آنها زندگی می‌کنیم؛ وظیفه همه ماست که این گنجینه‌ها را حفظ و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. ما برای میراث معنوی خودمان وظیفه میراث بانی را برعهده داریم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب عنوان کرد: یکی از وظایف میراث بانی ما تولید کتاب و انتقال دانش به دو کشور ایران و هند است. در طول  چهل سال پس از انقلاب اسلامی ایران بیش از هزار و۵۰۰ عنوان کتاب با موضوع هند، هندشناسی، فلسفه هند و شعرهند در ایران چاپ و منتشر شده است. تعداد زیادی از این کتاب در تیراژهای زیاد از سوی ناشران معتبر ایرانی چاپ و منتشر شده‌اند. آیا همین تعداد کتاب در مورد ایران در هند منتشر شده است؟

حسینی پور افزود: یکی از نویسندگان هندی می‌گوید در گذشته دور هندوان و مسلمانان در دو کرانه رودی جدا از هم زندگی می‌کردند؛ اما مردمانی آزاداندیش و دور از تعصبات دینی و فرقه‌ای که بیشتر اهل ادب و عرفان بودند بین آنها پل‌های ارتباطی را برقرار کردند. شکوفایی و توسعه هند محصول این تلاش‌ها بود که می‌توان آن را  هم‌سویی با  آموزه‌های وحدت‌گرایانه سنتی هند قلمداد کرد.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: در زمانه جدید به پل‌های بیشتری بین دو کشور نیاز داریم. در مورد حفظ میراث فرهنگی و نسخ خطی اطلاعات بسیار زیادی در کتابخانه‌های هند وجود دارد و آیا برای اشاعه این اطلاعات با توجه به اینکه عصر، عصر اطلاعات است کاری کرده‌ایم؟ به نظر من نیاز است یک نهضت احیاگری برای میراث فرهنگی دو کشور ایجاد کنیم.

حسینی پور بیان کرد: وظیفه تولید بانک‌های اطلاعاتی کتاب در ایران بر عهده موسسه خانه کتاب است؛ بنابراین آمادگی داریم برای حفظ این میراث فرهنگی، بانک اطلاعات متقابل دو کشور را تولید و منتشر کنیم. امیدوارم نتیجه حضور هیئت ایرانی در هند منجر به تولید بانک اطلاعاتی شود چرا که در زمانه جدید در ایران موسسات زیادی برای حفظ و گسترش زبان فارسی در ایران فرهنگی ایجاد شدند.

وی در پایان گفت: امیدوارم در تهران و ایران خدمت شما نویسندگان باشیم و این جلسه را با حضور نویسندگان ایرانی و هندی برگزار کنیم.

آیین اختتامیه دومین جایزه منطقه ای کتاب سال ویژه هند امروز چهارشنبه (۱۸ دی ماه) با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، علی چگینی سفیر ایران در هند، محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند، احمد علی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال، رجبعلی سالاریان مدیر نمایشگاه های استانی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و جمعی ازمسئولان فرهنگی و نویسندگان هندی در  مرکز بین المللی هند برگزار شد.

برچسب‌ها موسسه خانه کتاب هند انقلاب اسلامی ایران محسن جوادی نیکنام حسینی پور موسسه خانه کتاب ایران جوادي فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسسه خانه کتاب هند انقلاب اسلامی ایران محسن جوادی نیکنام حسینی پور موسسه خانه کتاب ایران جوادي فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه خانه کتاب هند انقلاب اسلامی ایران محسن جوادی نیکنام حسینی پور موسسه خانه کتاب ایران جوادي فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۶۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، لبناخمیس مهدی رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم کشور عراق و هیئت همراه به منظور گسترش همکاری‌های علمی، پژوهشی، برپایی تورهای مشترک فناوری و برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی‌های فناورانه ایران در کشور عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و واحدهای فناور آن بازدید کردند.

در این جلسه حسن زمانیان به سابقه همکاری‌های فرهنگی و علمی دو کشور اشاره و گفت: وجود اشتراکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی و علمی دو کشور ایجاب می‌کند که گسترش همکاری و تعامل در زمینه‌های مختلف علمی افزایش یابد.

معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به تحصیل دانشجویان دکترای پژوهشی دارای طرح پژوهشی تقاضا محور بیان داشت: این سازمان آمادگی خود را جهت پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور از کشور عراق اعلام می‌دارد.

در ادامه لبنا خمیس مهدی گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با فضای بزرگ، پژوهشکده‌های نوین و دانشمندان گرانقدر، نقشی بزرگ در گسترش و رشد علمی ایفا کرده است. امیدواریم بتوانیم با گسترش روابط با چنین سازمانی، از تجربیات آن در کشور عراق استفاده کنیم و دانشجویان و استادان ما با حضور در این مرکز با نوین ترین دستاوردهای علمی آشنا شوند.

رئیس هیئت عالی رتبه وزارت علوم عراق ضمن بیان امتیازات ویژه سفر خود به ایران اظهار داشت: به لطف الهی، امروز دیداری بسیار ارزشمند و مفید به همراه هیئت وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های علمی عراق از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران داشتیم و برای اولین بار است که چنین مرکز بزرگ علمی و پژوهشی را مشاهده می‌کنم و دیدگاه جدیدتری نسبت به ایران پیدا کردم.

وی با اشاره به توانمندی‌های سازمان با وجود ۹ پژوهشکده بیان داشت: سازمان با دستاوردهای گوناگون و فعالیت‌های علمی گسترده توانسته است در منطقه تعاملات خوبی را ایجاد کند و کشور عراق نیز تمایل دارد در زمینه‌های تحقیقاتی و طرح‌های کلان به ثمر رسیده همکاری و مشارکت داشته باشد.

لبنا خمیس مهدی گفت: پارک علم و فناوری عراق در سال گذشته افتتاح شده است و می‌توان از تور فناوری و برپایی نمایشگاه توانمندی شرکت‌های ایرانی جهت تعاملات علمی و فناورانه بین پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کرد.

در پایان این دیدار معاون پژوهش و توسعه وزرت علوم عراق و هیئت همراه از پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات، مهندسی پزشکی، آزمایشگاه‌های تخصصی بانک‌های سویه‌های خون، سایت ماهواره و چند واحد فناور سازمان که در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و قطعات هوایی فعالیت داشتند، بازدید کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • افزایش یارانه خرید از نمایشگاه کتاب تهران | تحویل غرفه‌های ناشران آغاز شد
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه