Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد چوپانی عصر چهارشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار کرد: اتحادیه اوراسیا ظرفیت و راه برون رفت از موانع توسعه صادرات ایران در شرایط تحریم اقتصادی است و ظرفیت‌های این توافق‌نامه باید به درستی تبیین شود.

وی بر افزایش آگاهی رسانی تجار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان از توافقنامه ایران با اتحادیه اوراسیا تأکید کرد و افزود: با اجرای این توافق‌نامه ۳۶۰ قلم کالا مشمول اعطای ترجیحات توسط جمهوری اسلامی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم کالا مشمول اعطای اتحادیه اوراسیا به ایران می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان به اهداف عضویت در یک اتحادیه اقتصادی هم اشاره و بیان کرد: عضویت در یک اتحادیه اقتصادی به معنای تبعیت از تصمیمات کلان اقتصادی، پولی، مالی، تجاری کمیسیون اقتصادی آن اتحادیه، آزادی بازارهای کالا و خدمات، نیروی کار و سرمایه بین اعضاء و اعمال تعرفه‌ها و سیاست‌های تجاری مشترک در مقابل کشورهای ثالث است.

وی ادامه داد: حذف تعرفه‌های گمرکی داخلی کشورهای عضو و ایجادد تعرفه خارجی مشترک، ایجاد یک بازار واحد گسترده بین کشورهای عضو، ایجاد فضای واحد اقتصادی و کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و مواد خام بخشی از اهداف و اولویت‌های اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

چوپانی به سایر اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اشاره کرد و گفت: توسعه بازار مشترک و دستیابی به چهار حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک و سیاست‌های مشترک در صنعت، کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل از سایر اولویت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.

وی از فعالان اقتصادی به عنوان سربازان جبهه مقاومت اقتصادی کشور نام برد و تأکید کرد: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نیازمند پیداکردن و شناختن راه‌های برون از آن هستیم و اوراسیا ظرفیت و راه برون رفت از موانع توسعه صادرات ایران و گلستان است.

وی یادآور شد: فدارسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و از تاجیکستان و ازبکستان برای عضویت در آن دعوت شده است.

چوپانی افزود: کیوی، پسته، کشمش، خیار، انواع فرش دستباف و ماشینی، انواع میگو، میوه و سبزیجات از کالاهای وارداتی اتحادیه اوراسیاست.

کد خبر 4820989

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان اتاق بازرگانی گرگان اتحادیه اوراسیا قاسم سلیمانی سردار سلیمانی 9 دی بوشهر ایلام شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خطبه های نماز جمعه سپاه پاسداران قزوین شهرکرد شیراز گرگان بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۳۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه

اداره آمار ترکیه اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۶ درصدی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست 2024 به یک میلیارد و 364 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 16 درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و 635 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته 934 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت 41 درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به 547 میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 817 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل 701 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود .

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال 2023 به 5 میلیارد و 490 میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال 3 میلیارد و 310 میلیون دلار کالا به ایران صادر و 2 میلیارد و 180 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد