Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان‌های مردم نهاد، نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در جلب مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند اما این مهم، از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است. ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سازمان‌های مردم نهاد یا همان «سمن» ها مجموعه‌هایی هستند که براساس نیاز جامعه و مبتنی بر مردم شکل می‌گیرد، این نیازها از درون دغدغه‌های شهروندان می‌جوشد برهمین اساس که برخی از سمن‌ها فعالیت‌های مؤثر و چشمگیری در کشور صورت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این سمن‌های در دولت‌های اخیر، جایگاه واقعی خود را از دست داده‌اند، به قدری که حتی در کمیت نیز شاهد ریزش عظیمی هستیم، این در حالی است که در چنین شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به شدت نیازمند حضور فعالیت این سازمان‌های مردمی هستیم. حتی برخی از مدیران به قدری با این مسئله بیگانه هستند که فرق CNG و NGO را نمی‌دانند.

سازمان‌های متولی و نظارتی هم باید به لزوم تولد سمن‌ها در روند طبیعی خود توجه داشته باشند چرا که رشد قارچ‌ گونه سمن‌ها با دستورات دولتی از بالا تنها بر فساد و ناکارآیی آن‌ها می‌افزاید.

افزایش 2 برابری تعداد سمن‌های آذربایجان ‌شرقی در دولت تدبیر و امید

اما علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی، توسعه سازمان‌های مردم‌ نهاد را از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت دانست و گفت: تعداد سمن‌های استان آذربایجان شرقی در دولت فعلی بیش از 2 برابر شده است.

علیار راستگو که در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان آذربایجان شرقی سخن می‌گفت، گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد استان از 308 مورد قبل از دولت تدبیر و امید به 800 مورد رسیده و فعالیت کمی و کیفی آن‌ها نیز رو به روز در حال افزایش است.

یادداشت| نقش سازمان‌های مردم نهاد در تسهیل سوت‌زنیسازمان‌های مردم نهاد بدون دخالت دولت بسیاری از مسائل موجود در جامعه را حل کرده‌انداردبیل| آه مردم از «مردم نهادها»؛کنش اجتماعی هم پولی شدآذربایجان شرقی استان‌ پیشگام در فعالیت سازمان‌های مردم نهاد جوانان است

وی با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه افزود: توجه ویژه به توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در تمامی بخش‌های جامعه بخصوص در مناطق محروم، یک ضرورت است که انتظار داریم مسئولان و به ویژه سازمان‌های مردم نهاد به این امر توجه ویژه‌ای کنند.

معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین از آغاز فعالیت 4 دفتر تسهیل گری در تبریز و شناسایی و رصد تمامی مشکلات و معضلات موجود در مناطق هدف خبر داد و عنوان کرد: اطلاعات کامل در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم توسط این دفاتر گردآوری شده و برنامه ریزی‌های خوبی در جهت ساماندهی و رفع مشکلات آن‌ها در حال انجام است.

سازمان‌های مردم نهاد مرند به حوزه گردشگری ورود کنند

اما شهرستان‌ها یکی از پتانسیل‌های بکر و دست نخورده برای حضور و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد به شمار می‌روند و یکی از این شهرستان‌ها که در برخی از حوزه‌ها قطب استان آذربایجان شرقی هستند، شهرستان مرند است.

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی، در همایش سازمان‌های مردم نهاد جوانان شهرستان مرند، از سازمان‌های مردم نهاد شهرستان مرند خواست در حوزه گردشگری به صورت مردم محور ورود کنند.

داود گرشاسبی، بر ضرورت حمایت مسئولان از سمن‌ها تاکید کرد و ابراز داشت: سازمان‌های مردم نهاد باید این فکر را در نظام اداری و میان مردم ایجاد کنند که آنها برای پیشرفت و رفاه نسل آینده فعالیت می‌کنند.

فرماندار ویژه مرند، حرکت در جهت منافع ملی جمهوری اسلامی، اهداف نظام اسلامی و وحدت ملی جامعه را از جمله رسالت‌های سازمان‌های مردم نهاد برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تمدن سازی مورد انتظار رهبر انقلاب اسلامی با وجود نیروی انسانی جوان و ایجاد تغییر و تحول در حوزه ذهنی محقق می‌شود.

معاون استاندار آذربایجان شرقی افزود: نسل جوان باید با تولید علم، فکر و اندیشه در داخل نظام جمهوری اسلامی، توسعه و پیشرفت را رقم بزنند چرا که امید مردم به این جوانان است.

به گفته گرشاسبی، افراد فعال در سازمان‌های مردم نهاد، بدون هیچ چشم داشتی در جهت ترقی، پیشرفت جامعه و رفع مشکلات آن گام بر می‌دارند، این حس مسئولیت مقدس و ارزشمند است.

سمن‌ها بستری مناسب برای هم افزایی دستگاه‌های اجرایی

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان مرند نیز به خبرنگار تسنیم گفت: وجود تشکل‌های مردم نهاد و انجمن‌های فرهنگی و هنری، بستر مناسبی برای هم افزایی و واسپاری امور به مردم و جوانان هستند.

به گفته امیرحسین فقیهی برای پیشبرد بهتر امور، ضروری است هم افزایی و تبادل نظر بین دستگاهها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وظایف سازمانی ورزش و جوانان که بیشتر دارای مخاطبین جوان می‌باشد، باید به نیازهای معنوی این قشر پویای جامعه با ایجاد تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان مرند تاکید کرد: این اداره آمادگی کامل جهت همکاری با سایر نهادها به خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و رفع نیازهای آنها را دارد.

ضرورت واگذاری امور دستگاه‌های اجرایی به سمن‌ها

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: سمن‌ها، نهادهای خودجوش مردمی، داوطلبانه، غیر دولتی، غیر سیاسی و غیرانتفاعی هستند که تنها می‌توانند در راستای انجام فعالیت‌های خود، اقدام به درآمدزایی کنند.

امیر تقی زاده با مهم ارزیابی کردن همکاری دستگاه‌های اجرایی با سازمان‌های مردم نهاد افزود: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازوان توانمند دستگاه‌های اجرایی می‌توانند رسالت بزرگی را به اجرا بگذارند به شرطی که مسئولان با حمایت از آنها، فرصت را برای بروز توانمندی جوانان مهیا کنند.

وی همچنین مطالبه گری را اساسی‌ترین خصلت جوانان عنوان کرد و گفت: یکی از رسالت‌های جوانان و سازمان‌های مردم نهاد، پیگیری کردن وعده‌های مسئولین است، آن‌ها نباید نسبت به مسائل شهری بی تفاوت باشند.

نقش سمن‌ها در جلب مشارکت‌های مردمی

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصول سوم، ششم، هفتم، هشتم، بیست و نهم، پنجاه و ششم، پنجاه و نهم و صد و چهارم به صورت آشکار بر ضرورت مشارکت مردم در امور تصریح دارد، وجود همین قوانین و به ویژه فصل حقوق ملت نشانگر ظرفیت آن برای پذیرش مشارکت‌های مردمی در مدیریت جامعه است.

از طرفی ایجاد هرگونه تحول و بالاتر از آن نهادینه شدن و تداوم آن تحولات، به ویژه در اهداف سند چشم انداز 1404 هنگامی میسر است که شرایط اجتماعی برای پذیرش آنها فراهم شود، به همین دلیل سازمان‌های مردم نهاد نقش موثری در تحقق اهداف چشم انداز دارند.

سمن‌ها با جلب مشارکت‌های عمومی مردم و ایجاد شور و انگیزه در آنان به منظور رفع مسائل و مشکلات اجتماعی، می‌توانند زمینه و بستر مناسبی برای تسهیل در اجرای سیاست‌ها و تصمیم‌ گیری‌های نظام سیاسی فراهم کنند.

گزارش از بیت اله احمدی 

انتهای پیام/111/ش

R7887/P/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» جهت شناسایی طرح‌های برتر اجرا شده شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور در ایجاد مشارکت‌های مردمی، توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و ستاد حکمرانی مردم در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران برگزار می‌شود.

این رویداد با هدف معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردمی در اقتصاد دانش بنیان، معرفی نمونه‌های موفق در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و گفتمان سازی پیرامون شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) از ۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

در این طرح، شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور، گروه‌های مردمی و جهادی که توانسته‌اند مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مشارکت مالی، اجرایی، فکری، علمی را ایجاد کنند، تجربیات، خاطرات و الگوی خود از این مشارکت را روایت می‌کنند.

در همین راستا، فعالان مردمی آبادانی و پیشرفت فناورانه می‌توانند طرح‌های اجرا شده با موضوع مشارکت مردم در اقتصاد دانش بنیان و حل چالش‌ها و نیاز‌های فناورانه را جهت ارزیابی به دبیرخانه برنامه ملی آبادیران ارسال کنند.

متقاضیان پس از ارزیابی و انتخاب طرح‌های برتر، می‌توانند برای حضور در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران و برپایی غرفه به روایت فعالیت‌های انجام شده خود بپردازند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارزیابی طرح‌های دریافت شده تا ۱۰ خرداد ماه انجام خواهد شد و علاقه‌مندان تا ۳۱ اردیبهشت ماه برای ارسال طرح‌های خود فرصت دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • بررسی ۵۳ فقره پرونده در دیدار مردمی دادگستری مازندران
  • رسیدگی به ۵۳ فقره پرونده دادگستری مازندران با هدف تکریم ارباب رجوع
  • رسیدگی به ۵۳ پرونده شکایات مردمی مازندران در هفته جاری
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • برگزاری «روایت پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» در دومین نمایشگاه ملی «آبادیران»
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • وزیر کشور : تقسیم استان تهران به ۲ استان شرقی و غربی
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است