Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- خبر سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن بیش از 100 تن از هم‌میهنان ما به تنهایی می‌توانست مهم‌ترین و غم‌بارترین خبر این روزها باشد چندان که هر بار که هواپیمایی دچار سانحه می‌شود غالب روزنامه‌ها تمام صفحه اول خود را به تصویر لاشه هواپیما اختصاص می‌دهند و اگر موجود نباشد اضطراب و اندوه منتظران و بستگان را به تصویر می‌کشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از صبح جمعۀ گذشته اما که خبر ترور سردار سلیمانی با موشک‌های پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد منتشر شد و بعد هم موجی از احساس نفرت و خون‌خواهی و در کنار آن بیم جنگ در‌گرفت هر خبر دیگر تحت‌الشعاع در نظر آمد و یک روز قبل از سانحۀ سقوط نیز ده ها تن از تشییع کنندگان در کرمان جان خود را از دست دادند و در این فضا و ساعاتی پس از خبر انتقام موشکی ایران و حمله به پایگاه عین الاسد در عراق، این خبر منتشر شد که هواپیمای اوکراینی در نزدیکی شهریار دچار سانحه شده و مسافران آن جملگی جان باخته اند.

در نگاه اول تصور می شد مسافران خارجی باشند و اگر کشور ما پذیرای گردشگران انبوه می بود، محتمل بود اما اندکی بعد روشن شد که تنها 32 نفر غیر ایرانی بوده اند.

هر چند که وقتی بحث جان آدمیان در میان باشد، ایرانی و غیر ایرانی ندارد اما طبیعی است که مرگ هم‌وطنان، اندوه مضاعفی در پی دارد و وقتی آگاه می‌شوی جمعی از اینان، دانش‌آموختگان یا دانشجویان بهترین دانشگاه های ایران و   کانادا بوده یا همسران در کنار هم یا مادر و دختر یک نویسنده و موارد دیگر در میان شان بوده اند بیشتر و بیشتر می شود. (مطابق آخرین خبر 15 نفر از قربانیان، دانش آموخته دانشگاه " شریف" اند و 7 تن فارغ التحصیل علم و صنعت).

انسان، البته انسان است و جان آنان که در سانحه تصادف اتوبوس جاده فیروزکوه قربانی شدند نیز شیرین بوده است و اندوه سوگ انان برای خانواده هاشان کم از قربانیان هواپیما ندارد. با این حال سانحه هوایی خبرساز تر می شود و مرگ جمعی از نخبگان توجه افزون تری برمی انگیزد. 

از این رو وقتی می شنوی «آیدین مرتب» و همسرش «آیدا فرزانه» دو هم‌وطن کُرد و سنندجی ما که در سانحۀ هواپیما کشته شدند، هر دو دکتری دانشگاه تکنولوژی «کبک» داشته‌اند کام‌مان تلخ‌تر می شود.

11 تا 18 دی، اول تا هشتم ژانویه و تعطیلات سال نو در کشورهای غربی است و ایرانیان مقیم یا در حال تحصیل در خارج کشور از این فرصت استفاده می کنند و به دیدار خانواده می آیند. از این رو می توان گفت تعطیلات تراژیکی برای آنان رقم خورد.

برای این که بدانیم حوادثی از این دست چقدر تلخ است کافی است به یاد آوریم که همین چند روز قبل- 12 دی ماه- بیست و چهارمین سالگرد سانحه تصادف مینی‌بوس دانش آموزان در سال 1374 بود و یکی از رسانه ها سراغ پدر 80 ساله یکی از محصلان رفته بود و او گفته است همچنان برای «فتانه» - باقری صدر- هر شب می گرید. آری، هم چنان و بعد از 24 سال. همان سانحه که روزنامۀ همشهری در اوایل انتشار خود تمام صفحه نخست را به خبر و تصویر آن اختصاص داد.

در حادثه هواپیما نخبگانی از دانشگاه صنعتی شریف، جان باختند و در میان آنان، همسر و فرزند یک داستان نویس هم بودند. حامد اسماعیلیون- دندان پزشک مقیم کانادا- که « آویشن، قشنگ نیست»، «توکای آبی» و «دکتر داتیس» از جمله آثار اوست و برنده جایزۀ بنیاد گلشیری هم شده است.

هر چند هیچ یک از قربانیان را نمی شناسم اما شاید به خاطر دل مشغولی های قلمی با این نویسنده هم دلی بیشتری دارم و از این رو نوشته ای از او و تصویر خانوادگی‌شان را برای بیان عمق این فاجعه کافی می دانم:



«برای به خاک سپردن آرزوهای "پریسا"یم و چشم های "ریرا"یم عازم تهرانم. در میان ما سه نفر، عاشقانه های زیادی هست که تا مرگم پیشم می ماند و آن را عریان نخواهم کرد. امیدوارم آن روز زودتر برسد. هیچ از چند چون پرواز اوکراین نمی دانم و می روم که آن چشم های درخشان را به خاک بسپارم. توان پاسخ گویی به هیچ پیغامی را ندارم و راهی هیچستانم. مرا ببخشید.»

لینک کوتاه: asriran.com/002yAs

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سانحه هواپیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان پیش بینی کرد هرکیلو آویشن بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود و ارزش آویشن‌های برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ میلیارد تومان برسد.

سید محمد نور موسوی افزود: بیشترین آویشن‌های برداشت شده در شهرستان‌های رودان، میناب، بشاگرد و حاجی آباد است.

وی گفت: سطح رویشگاه‌های هرمزگان بیش از دویست هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن در طرح بهره برداری، و در ۷ هزار هکتار آن عملیات احیای از سوی جوامع محلی صورت گرفته است.

وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.

بیشتر بخوانید: آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: طرح‌های اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل ساخت هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.

موسوی گفت: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش و تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در هرمزگان دارند.

وی افزود: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • «مصلحت» و «استشهادی برای خدا» سینمایی‌های سیما در تعطیلات پایان هفته
  • هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | هشدار برای آبگرفتگی تهران صادر شد
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از نخبگان ایرانی آماده شد
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • پیش‌بینی هوای تهران طی تعطیلات پایان هفته
  • محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته اعلام شد/ این جاده ها تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند
  • فوری؛ سهمیه ایران در لیگ نخبگان مشخص شد