Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@22:50:14 GMT

راست و دروغ حمله موشکی به عین الاسد

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۵۱۱۴

راست و دروغ حمله موشکی به عین الاسد

هنوز تصاویر مستقل از منابع غیر امریکایی منتشر نشده و می دانیم که تصاویر ماهواره های امریکایی در وضعیت جنگی، به طور سیستماتیک منطبق با پروتکل های پنتاگون ویرایش می شود.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در کانال تلگرامی خود طی یادداشتی نوشت:

هرگونه ارزیابی درباره حمله موشکی ایران به پایگاه های امریکا در عراق و تحولات مابعد آن را باید با بی اعتمادی مطلق به اطلاعاتی آغاز کرد که امریکایی ها در این باره منتشر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امریکا آشکارا عین الاسد را از حیث فیزیکی و سیگنالی قرنطینه کرده و اجازه هیچ دسترسی غیر امریکایی به آن را نداده است. هیچ سند یا تصویر یا ادعای امریکایی در این باره معتبر نیست چرا که ترامپ با تاخیر 20 ساعته در اظهارنظر درباره این موضوع اراده خود را برای پنهان کاری و لاپوشانی آشکارا ثابت کرده است.


هنوز تصاویر مستقل از منابع غیر امریکایی منتشر نشده و می دانیم که تصاویر ماهواره های امریکایی در وضعیت جنگی، به طور سیستماتیک منطبق با پروتکل های پنتاگون ویرایش می شود.


اگر کسی واقعا خواهان دانستن حقیقت است باید همان توییت ساعت اول ترامپ را جدی بگیرد که در آن آشکارا در کنار خسارات، از برآورد تلفات  هم سخن گفته است. سخنان بعدی که هدف از آنها صرفا حفظ آبرو و کاهش تنش با ایران است، در واقع هیچ اعتباری ندارد.


مهم ترین دلیل اینکه امریکا در حال پنهان کردن آمار تلفات حمله است این است که اگر بپذیرد تلفاتی داشته آنگاه پاسخ نظامی به ایران اجباری می شود و به طور طبیعی چون امریکا نمی خواهد -و اساسا جرئت ندارد- یک پاسخ نظامی به ایران بدهد و با تحلیل ضربه اول ایران هم دریافته، ضربه دوم ایران تا چه حد می تواند خطرناک باشد، بنابراین تصمیم گرفته اساسا وجود هرگونه تلفات را انکار کند.


ایران هم در کیفیت ضربه اول خود، و هم با پیام های آشکار و پنهان پس از آن روشن کرد که در صورت پاسخ نظامی امریکا هیچ ابایی از ورود به درگیری که از حیث زمانی و مکانی نامحدود باشد ندارد و این درگیری را از اسراییل و دوبی شروع خواهد کرد. به طور کاملا طبیعی اگر امریکا می پذیرفت تلفاتی داده باید پاسخ می داد، و هرگونه پاسخ یعنی ریسک ورود به این درگیری را می پذیرفت. اگر در نظر بگیریم که ترامپ این بازی را اساسا با این پیش فرض آغاز کرده بود که «ایران پاسخ نخواهد داد» و تنها خط قرمز واقعی او هم ورود به جنگ است، آن وقت درک اینکه چرا به طور سیستماتیک درباره تلفات دروغ گفته می شود، اصلا دشوار نخواهد بود.


ضمن اینکه انکار تلفات انسانی توسط امریکا یک رویه است و در طول تاریخ درگیری های ارتش این کشور در دهه های گذشته بارها تجربه شده است.


گذشته از این، امریکا می داند ایران با حمله موشکی اعلام شده و رسمی به عین الاسد یک معادله کاملا جدید راهبردی خلق کرده. اینکه امریکا یک نظامی بلند پایه ایرانی یا فرمانده ارشد مقاومت را هدف بگیرد بی سابقه نیست ولی اینکه یک کشور علنا، رسما و با شدت تمام، یکی از راهبردی ترین پایگاه های امریکا در سراسر جهان را موشک باران کندو نه تنها هیچ پاسخی دریافت نکند بلکه رییس جمهور امریکا با صدای لزران به آن پیشنهاد صلح و همکاری هم بدهد، کاملا بی سابقه، و به معنای تغییر معادلات راهبردی در ابعاد جهانی و عوض شدن کامل معنای بازدارندگی است. این همان چیزی است که مایکل سینگ محقق ارشد موسسه واشینگتن به آن اشاره کرده و گفته با تلفات یا بدون تلفات، ایران از خط قرمز جهانی و چند دهه ای عدم حمله مستقیم به پایگاه های امریکایی عبور کرده و راه برای بسیاری تحولات غیرمنتظره در آینده باز شده است.


این حقیقتی است که امریکا حتی می ترسد به آن اشاره کند و بازی با مسئله تلفات و خسارات هم به راهی برای گریز از آن تبدیل شده است.


همه اینها به کنار، شکی نیست که حمله به حریر و عین الاسد انتقام خون حاج قاسم سلیمانی نیست. این فقط یک پیام یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی یک سیلی بوده است. انتقام اصلی تازه آغاز شده و شامل بسیار اقدامات پیدا و پنهان خواهد بود. یک کمپین برای کشتن و اخراج کردن امریکایی ها از منطقه در راه است که تلفات را برای ارتش امریکا به یک امر عادی و عادت هر روزه تبدیل خواهد کرد.


همین حالا امریکا با درک این موضوع در حال تغییر آرایش نیروهای خود، جابجایی آنها میان پایگاه ها، و تخلیه اجباری برخی از مهم ترین محل های استقرار خود است.


دشمن طبعا دشمنی خواهد کرد و دروغ خواهد گفت. از این تعجبی نیست. حیرت انگیز و تاسف بار این است که کسانی که خود را بخشی از خانواده انقلاب و سرباز رهبری می دانند، به استناد سخن دشمن کذاب و دغلکار، مجاهدان را محاکمه و تخطئه کنند.


این پدیده ای غمبار است که متاسفانه تاکنون بارها تکرار شده و رنج آن، از رنجی ناشی از صدمه دشمن، بارها بیشتر است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتقام سخت تحولات عراق سردار سلیمانی سردار قاآنی حمله موشکی آمریکا پایگاه عین الاسد مهدی محمدی حمله موشکی سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۵۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاشیه‌ها «لایه‌های دروغ» را به «تاوان» رساند؟

تهیه‌کننده فیلم «لایه‌های دروغ» که سه سال قبل در جشنواره فجر رونمایی شده بود، بیان کرد که این فیلم پس از تدوین دوباره با نام «تاوان» راهی اکران شده است.

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۰ و در چهلمین جشنواره فیلم فجر، فیلمی با نام «لایه‌های دروغ»، محصول مشترک ایران و فنلاند به کارگردانی رامین سهراب و تهیه‌کنندگی محسن صرافی به نمایش درآمد که بیشترین مانور رسانه‌ای آن روی اکشن بودن فیلم خلاصه می‌شد.  

این فیلم با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده که فیلمبرداری آن در مقطعی به دلیل مصدومیت رامین سهراب (بازیگر اصلی و کارگردان) متوقف شده بود.

سهراب با ابراز  امیدواری از اینکه تلاش کرده‌ یک فیلم اکشن مطابق با استانداردهای جهانی بسازد، در همان سال‌ها گفته بود:‌ در ایران با وجود بدلکاران زیاد، متاسفانه فیلم اکشن ساخته نمی‌شود که از جمله دلایل فقدان آن بودجه زیاد مورد نیاز برای این نوع فیلم‌ها است.

او امیدوار  بود که «لایه های دروغ» سرآغاز ساخت فیلم‌های اکشن بیشتر در ایران باشد ولی نمایش فیلمش در جشنواره فجر بازخوردهای متفاوت و حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.  

رامین سهراب در نشست خبری فیلمش در جشنواره با اشاره به اینکه در پنج سالگی در فیلم «یاران» با بازی جمشید هاشم‌پور (۱۳۷۲) حضور داشته، گفته بود:‌ دوست دارم اکشن سینمای ایران را زنده کنم یعنی آنچه را در زمان فیلم‌های جمشید هاشم‌پور هم وجود داشت و می‌خواهم این کار را ادامه دهم تا دوباره اژدها وارد شود.

رامین سهراب

بیشتر بخوانید:

یک اکشن بین‌المللی برای جشنواره فیلم فجر 

نشست یک فیلم پر انتقاد در جشنواره

حالا با وجود تمام آن بحث‌ها و انتقادها پس از گذشت سه سال از نمایش فیلم در جشنواره فجر، «لایه‌های دروغ» با نام جدید «تاوان» روی پرده سینماها رفته است.

محسن صرافی - تهیه‌کننده این فیلم - در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تغییر اسم فیلم و اینکه آیا بازخوردهای جشنواره منجر به این تصمیم شده است، بیان کرد:‌ بازخوردهای جشنواره بیش از آنکه مبتنی بر خود فیلم باشند، فرامتن بود و برای من قابل اعتنا نبودند. در این مدت فیلم در چند جشنواره بین‌المللی «ژانر» شرکت داشته و در بخش کارگردانی و فیلمبرداری جایزه‌هایی را هم کسب کرده است. این نشان می‌دهد، فیلم ظرفیت‌هایی داشته که باید شناسایی می‌شدند ولی ما منتقد «ژانر» در ایران نداریم.  

وی افزود:‌ این فیلم با تدوین دوباره اکران می‌شود و علاوه بر تدوین، موسیقی و صداگذاری آن نیز اصلاح شده است. این تغییرات براساس الگوهای فرهنگی و بومی انجام شده است.  

صرافی در پاسخ به اینکه آیا تغییر اسم فیلم بخاطر تداعی نشدن حاشیه‌های جشنواره فجر بوده، گفت: اصلاً اینطور نبود و به آن حاشیه‌ها اعتباری نمی‌دهم. واقعیت این است که با اگرچه «لایه‌های دروغ» ترجمه نام اصلی فیلم است، اما هم به دنبال واژه‌ای تک‌سیلابی برای اکران در ایران بودیم که بیشتر در ذهن بماند و هم اینکه اسم فیلم باید به آن بیاید. فکر کردیم اگر قرار است فیلم در ایران اکران شود، نامی را انتخاب کنیم که به این دو مورد نزدیک باشد.  

به گفته وی «تاوان» که محصول مشترک ایران و فنلاند است، اوایل ژانویه سال ۲۰۲۴ در کشور فنلاند اکران شده است.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتمام حجت هسته‌ای ایران با اسرائیل و آمریکا | موجودیت ایران تهدید شود، دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم | اگر اسرائیل به حمله ایران پاسخ می داد...
  • حمله موشکی حزب‌ الله به ۲ پایگاه صهیونیستی
  • حاشیه‌ها «لایه‌های دروغ» را به «تاوان» رساند؟
  • حمله موشکی گردان‌های قدس به «سدیروت» و «مفلاسیم»
  • حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به «عسقلان»
  • پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین
  • افزایش شمار تلفات نظامی صهیونیست‌ها در حمله به پایگاه کرم ابوسالم
  • میوه‌های «وعده صادق» در موازنه جدید منطقه
  • حمله موشکی حزب‌الله به مقر فرماندهی لشکر اسرائیل در جولان
  • ارتش رژیم صهیونیستی درباره تلفات زیاد در کرم شالوم تحقیق می کند