Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@16:20:09 GMT

نحوه محاسبه قیمت گوشی‌های وارداتی

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۵۱۱۹

نحوه محاسبه قیمت گوشی‌های وارداتی

پول نیوز - با آگاهی از قیمت دلاری گوشی‌ها ممکن است این تصور ایجاد شود که قیمت گوشی‌ها در ایران از حاصل‌ضرب این اعداد در قیمت دلار به دست می‌آید؛ این در حالی است که عواملی مانند هزینه گمرک و مالیات بر ارزش افزوده و سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است.

به گزارش پول نیوز، قیمت کالاهای وارداتی با همان قیمت ارزی که وارد می‌شوند، محاسبه نمی‌شود، بلکه با توجه به مسیری که یک کالای وارداتی طی می‌کند، عوامل مختلفی از جمله هزینه حمل و نقل و گمرک، بازرگانی و خدمات پس از فروش، سود عمده‌فروشی، سود خرده‌فروشی و مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند بر قیمت گوشی اثر بگذارد که بخشی از آن به دولت و بخشی به واردکنندگان و فروشندگان تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا شرکت واردکننده باید گوشی را با دلار آزاد از یک شرکت خارجی خریداری کند و زمانی که یک گوشی وارد می‌شود، تعرفه گمرکی برای آن پنج درصد است. علاوه بر این، با توجه به نوع حمل‌ونقل و بیمه و مدت زمان تحویل، یک تا دو درصد نیز به هزینه های آن اضافه می‌شود.

میثم دادخواه -کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات-  در این باره گفت: هزینه گمرکی که به گوشی‌ها افزوده می‌شود، برمبنای ارز دولتی، ۴۲۰۰ تومانی است، درحالی که سایر مبالغ با نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

وی افزود: بعد از ترخیص کالا، واردکننده می‌تواند با توجه به قوانین دارایی و تعزیرات، تا ۱۵ درصد سود را به مبلغ کالا اضافه کند. در این مرحله، واردکننده همچنین می‌تواند علاوه بر این ۱۵ درصد، سه درصد بابت خدمات پس از فروش به کالا اضافه کند. مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به گوشی‌ها اضافه می‌شود نیز ۹ درصد است که با اضافه شدن این عدد، می‌تواند به قیمتی تبدیل شود که واردکننده می‌تواند آن را به عمده‌فروش تحویل دهد. پس از آن عمده‌فروش می‌تواند تا سه درصد و خرده‌فروش تا هفت درصد به این مبلغ اضافه کند.

دادخواه خاطرنشان کرد: البته این محاسبات در شرایطی است که کالا به اندازه کافی در بازار موجود و عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد. در برخی شرایط که عرضه کمتر از تقاضاست، ممکن است سود خرده‌فروشی تا ۱۵ درصد هم افزایش پیدا کند که البته این شرایط معمولا مدت زیادی ادامه‌دار نمی‌شود و با عرضه گوشی، به حالت پایدار هفت درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: در شرایطی هم ممکن است سود عمده‌فروشی و خرده فروشی، صفر در نظر گرفته شود که در آن‌ صورت می‌توان حداقل قیمت گوشی را متصور شد. این بدان معناست که قیمت کمتر از این میزان نشانه قاچاق و قیمت بیشتر نشانه گران‌فروشی است.

البته به‌گفته دادخواه، در مواردی هم شرکت‌های واردکننده به دلیل فضای رقابتی موجود، از ۱۸ درصد هزینه‌ای که می‌توانند به قیمت گوشی‌ها اضافه کنند، می‌کاهند تا بتوانند گوشی‌های واردشده را در زمان مناسب به فروش برسانند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گوشی وارداتی دلار گمرک مالیات پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران، ردمی A ۲ پلاس در دسته ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار قرار می‌گیرد و فروشنده‌های موبایل آن را با ۶۴ گیگ فضای حدود چهار میلیون می‌فروشند.

گلکسی A ۰۵ s که جزو گوشی‌های جدید سامسونگ است، با همین فضای ذخیره‌سازی چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و خرید A ۱۵ سامسونگ نزدیک شش میلیون آب می‌خورد.

آیفون ۱۳ پرو مکس در طرف مقابل گرانقیمت‌ترین گوشی فعلی بازار است و در یکسری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی تا مرز ۱۳۵ میلیون قیمت خورده است.

پوکو X ۶ پرو شیائومی را این وسط می‌توانیم یکی از محبوب‌ترین میان‌رده‌های بازار بدانیم. ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و رقیبی بریا میان‌رده‌های گردن‌کلفت سامسونگ محسوب می‌شود.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A۱۵ نسخه ۱۲۸+۴

شش میلیون تومان

گلکسی A۰۵s نسخه ۶۴+۴

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

گلکسی A۵۴ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

گلکسی A۵۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گلکسی A۳۴ نسخه ۱۲۸+۸،

۱۱ میلیون تومان

گلکسی A۳۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون تومان

گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت

۹۵ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳، ۴G نسخه ۲۵۶+۸

هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲+۱۶،

۲۳ میلیون تومان

ردمی A۲ پلاس نسخه ۶۴+۳ گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی A۳ نسخه نسخه ۱۲۸+۴

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

ردمی ۱۳C نسخه ۲۵۶+۸

شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پوکو X۶ پرو نسخه نسخه ۵۱۲+۱۲،

۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ پارت‌نامبر CH

۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

۱۳۵ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره بلیت فروشی
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • قیمت گوشی آیفون ۱۳ (۸ اردیبهشت) + بررسی و مشخصات iPhone ۱۳
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت