Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@11:59:38 GMT

نقش فرهنگ، تعمیق روند توسعه در ابعاد مختلف است

تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۴۶۰۷۶

نقش فرهنگ، تعمیق روند توسعه در ابعاد مختلف است

محمدپور گفت: نقش فرهنگ، عمیق‌تر کردن روند توسعه در ابعاد مختلف است، به عبارت دیگر فرهنگ موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی نیز هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد محمدپور» امروز در نشست بررسی طرح پهنه‌های فرهنگی در تبریز اظهار داشت: طرح ایجاد و معرفی گذرها و پهنه‌های فرهنگی و هنری در واقع، حفاظت و ارتقاء ارزش‌های کالبدی، غبارروبی و استفاده‌ بهینه از محورها و پهنه‌های فرهنگی موجود در سطح شهر تبریز است نه ایجاد پهنه‌ فرهنگی جدید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  آذربایجان شرقی گفت: حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی، کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح پهنه‌ فرهنگی است.

وی ادامه داد: اراده‌ نظام و دولت بر این است که فضایی آکنده از نشاط و آرامش اجتماعی برای مردم فراهم کند و با ایجاد انگیزه‌ رشد و توسعه، سرمایه‌های اجتماعی را گسترش داده  و تعمیق بخشد.

محمدپور افزود: نشاط اجتماعی یکی از مولفه های اصلی توسعه اجتماعی است و این امر نیز در سایه گسترش و پایداری رونق فرهنگی می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: فرهنگ به عنوان موتور پیشران در تمام حوزه‌ها عمل می‌کند و اگر عناصر و مولفه‌های فرهنگی گسترش یابد دیگر بخش‌ها نیز از آن متاثر شده و توسعه‌ پایدار دست یافتنی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: نقش فرهنگ، عمیق‌تر کردن روند توسعه در ابعاد مختلف است و به عبارت دیگر فرهنگ موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی نیز هست.

محمدپور، در ادامه به ایجاد پهنه‌های فرهنگ و هنر در شهرها اشاره کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی و تبریز با تاریخ غنی و گذشته‌ بی‌نظیر خود، فضاهای متعددی را در اختیار دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز باتکیه بر این اصل درصدد ایجاد فضاهای جدید برای ایجاد گذر و یا پهنه‌ی فرهنگی نیست، بلکه درصدد استفاده‌ بهینه از فضاهای موجود و به عبارتی حفاظت و ارتقاء‌ و غبارروبی از پهنه‌های فرهنگی موجود تبریز است.

وی بازتعریف این پهنه‌های فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: پهنه‌های فرهنگی و هنری، طرحی برای گسترش فضای کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: آذربایجان شرقی و تبریز خاستگاه هنرهای متعدد، فرهنگ، اندیشه و تمدن است و در عرصه‌های مختلف ردپای هنرمندان و فرهیختگان آذربایجان شرقی مشهود است.

وی گفت: پردازش و بازآفرینی شهری در محدوده پهنه فرهنگی مصوب تبریز که از محدوده‌ی کوچه‌ی صدر آغاز شده و تا میدان نماز گسترش می‌یابد برای شناخت و معرفی فضاهای با ارزش تاریخی، میراثی و هنری و تقویت گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر حائز اهمیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی افزود: در دنیای امروز هنرمندان به‌عنوان سرمایه‌های ملی و انسانی و آثار آن‌ها به‌عنوان سرمایه‌های معنوی و ثروت‌های زاینده محسوب می‌شوند و ما می‌توانیم با تکیه بر این سرمایه‌های عظیم و گسترده از تکیه بر اقتصاد نفت رها شده و در حوزه‌ی جدیدی از اقتصاد که مبتنی بر فرهنگ و هنر و گردشگری است سرمایه‌گذاری کنیم.

محمد‌پور افزود: اگر بتوانیم در این پهنه‌ی فرهنگی به جایگاه فرهنگ و هنر و سرمایه‌های ارزشمند معنوی توجه کافی را داشته باشیم و آثار فاخر و ارزشمند را معرفی نماییم، این مکان به محل توجه کنشگران فرهنگ و هنر و مقصد اول گردشگری تبدیل خواهد شد.

وی گفت: آثار هنری هنرمندان ثروت ملموس ملی هستند و برنامه‌ریزی‌ها باید به سمتی هدایت شود که فرهنگ و هنر بتواند سهم مهمی در اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: پهنه‌ فرهنگ و هنر، محدوه‌ای از بافت قدیمی و مستعد برای فعالیتهای فرهنگی و هنری است که در آن مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای آن، مکانی برای عرضه آثار هنری، صنایع دستی، هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: ایجاد و معرفی پهنه‌های فرهنگی و هنری در شهرها و معابر و محورهای شهری نه تنها مخل کسب و کارهای موجود و صنف‌های مختلف موجود در آنها نیست، بلکه تجربه‌ی سایر شهرها نشان می‌دهد که با ایجاد پهنه‌ی فرهنگی کسب و کارهای موجود،‌رونق قابل توجهی پیدا می‌کنند.

محمدپور اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در پهنه‌های فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.

 

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی سردار حاج قاسم سلیمانی حاج قاسم سلیمانی سردار سلیمانی شهادت سردار قاسم سلیمانی محمد محمدپور توسعه فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۴۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است

 زهره الهیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند. 

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم. 

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است