Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- موتورهای جستجوی ایرانی در سایه کم توجهی پیشرفت محسوسی نداشته و کاربران ایرانی را به سمت نمونه های خارجی سوق داده اند. تاریخ انتشار: 06:30 - 20 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۴۸۴۲ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان،  فضای مجازی کشور این روز‌ها به محلی برای تاخت و تاز‌ نرم افزارها و شبکه های خارجی تبدیل شده است و در این فضا  نیاز به بومی سازی و بها دادن به ظرفیت‌های داخلی به شدت احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بحث استفاده از موتور جستجو ایرانی از سال‌های گذشته در کشور مطرح شده است و با توجه به توسعه ظرفیت استارت آپ ها در کشور به دلیل عدم حمایت مسئولان همچنان مسکوت مانده است امری که می‌تواند ضمن تولید ترافیک باعث افزایش منابع مالی این شرکت‌ها شود.
ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی در استفاده از جستجوگر‌های خارجی، نیز عامل ترغیب کننده‌ای برای توسعه این فناوری در داخل کشور محسوب می شود. موتور‌های جستجو ایرانی متروک شدند روح اله مومن نسب کارشناس حوزه فناوری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با اشاره به توسعه موتور جستجوگرهای ایرانی اظهار کرد: بحث موتور جستجو بومی از سال‌های گذشته مطرح بوده است و در ۱۷ اسفند سال ۹۰ رهبر معظم انقلاب به صورت مکتوب طی نامه به ۲۷ مسئول کشوری دستور استفاده ایجاد موتور جستجو بومی را ابلاغ کرد.
این کارشناس حوزه فناوری تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۲ تقریبا ۴ موتور جستجو بومی به نام‌های فارس جو، یوز، پارسیک و زال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیدند، امکانات دولتی مانند سرور و پهنای باند که به منظور حمایت از شرکت‌های ایرانی اختصاص داده شد، از سوی دولت پس گرفته شد.   مومن نسب بیان کرد: این محدودیت‌های اعمال شده باعث تعطیلی موتور‌های جستجو مانند سلام دات آی ار و فارسی جو  شد، این موارد به تدریج موجب متروک شدن و از طرفی  تعدیل نیرو  در این استارت آپ ها شد.
این کارشناس فناوری ابراز کرد: یوز نیز به دلیل باز پس گیری سرویس از مدار خارج شد با این شرایط و عدم حمایت، نباید توقع داشته باشیم که استارت آپ‌های ایرانی بتوانند با موتور جست جوی گوگل رقابت کنند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های داخلی در صورت تصمیم و عزم جدی وزارت ارتباطات موتور‌های جستجوگر قوی به دست مهندسان ایرانی اجرا خواهد شد.
مومن نسب ابراز کرد: با وجود اخبار‌ منفی که در حوزه فعالیت‌های استارت آپی به گوش می‌رسد، زمانی که پهنای باند خارجی با محدودیت مواجه شد، جوانان ایرانی اقدام به ایجاد موتور جستجوی ایرانی به نام "هورا" کردند که در مرحله رفع باگ و تست گیری قرار دارد.
این کارشناس حوزه فناوری بیان کرد: در صورتی که سهم موتور‌های جستجو از تولید ترافیک پرداخته شود، بسیاری از فعالان استارت آپی با کمبود منابع مالی مواجه نخواهند شد.   بیشتر بخوانید: سهم تلفن‌های همراه ایرانی در بازار چقدر خواهد بود؟ انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه گفت: دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند و نیروهای این سازمان برای جستجوی مفقودین به محل حادثه اعزام شده است.

حسین سرباز رشید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی از غرق‌شدگی دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه خبر داد.

وی افزود: هم اکنون پس از دریافت خبر غرق‌شدگی، ستاد فرماندهی آتش نشانی ارومیه، بلافاصله گروه امداد و نجات ایستگاه شماره شش را به همراه تیم غواصی این سازمان جهت جستجوی مفقودین به محل حادثه اعزام کرد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه گفت: تیم‌های تخصصی غواصی و امداد و نجات اعزامی آتش نشانی تا پیدا شدن این دو نفر در محل حادثه حضور خواهند داشت.

خبر در حال تکمیل است...

کد خبر 748140

دیگر خبرها

  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • همسر سرمربی سپاهان کیست؟ این دختر ایرانی دل و دین ژوزه مورایس را برد!
  • دو نفر در رودخانه نازلوچای ارومیه غرق شدند/ آغاز جستجوی غرق‌شدگان توسط تیم غواصی
  • اکوسیستم جدید «چری» صنعت خودرو را متحول می‌کند؟
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد