Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

20 دی 1316، فيروز فيروز (نصرت الدوله) وزير سابق ماليه، در زندان سمنان به طرز فجيعي به قتل رسيد. او هنگام مرگ 58 سال سن داشت.

20 دی 1348، وزیر کشور دستور اجرای ماده ۲ قانون نوسازی و عمران شهری را صادر کرد. به موجب این دستور از اول فروردین ‌ماه سال ۱۳۴۹ عوارض نوسازی املاک توسط شهرداری ‌ها اخذ خواهد شد.

20 دی 1351، مهندس ارداقی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی از کار برکنار شد و سرلشگر زهدی جانشین وی شد.

20 دی 1352، رییس کل بانک مرکزی ایران سیاست جدید پولی کشور را که براساس آن ریال واحد پول بین ‌المللی شده بود را اعلام کرد. با این سیاست معاملات ارزی آزاد شد و صدور کالا نیاز به سپردن پیمان ارزی نداشت.

20 دی 1389، محمود احمدی ‌نژاد به دو مصوبه مجلس درباره تغییر نحوه انتخاب رییس‌کل بانک ‌مرکزی و نیز تاسیس وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرد و آن را در راستای کاهش قدرت قوه مجریه ارزیابی کرد. وی در عین حال از اینکه برخی مصوبات مانند انتخاب رییس‌کل بانک ‌مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است، انتقاد کرد. احمدی ‌نژاد همچنین به دفاع از محمدرضا رحیمی معاون اول رییس ‌جمهور پرداخت و طرح برخی اتهامات به وی از سوی یک نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی را با انگیزه‌ های سیاسی توصیف کرد.

20 دی 1390، بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از وجود لیست ۲۰ بانک خارجی متقاضی سرمایه‌ گذاری در ایران خبر داد و گفت: از این تعداد، فعالیت پنج بانک در دست بررسی و اقدام است.

20 دی 1391، رهبر معظم انقلاب، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست ‌های کلی نظام در سه حوزه «صنعت» «کشاورزی» و «خودکفایی دفاعی و امنیتی» را تصویب و ابلاغ کردند.

20 دی 1394، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه درحال حاضر حذف صفر از پول ملی اثرات نامطلوبی بر اقتصاد پولی کشور دارد، گفت: اگر قرار باشد صفر از پول ملی حذف شده و بعد با تشدید نرخ تورم قیمت‌ها افزایش یابد پول ملی بی‌ارزش می‌ شود.

20 دی 1395، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از تغییر زمان تولید مشترک خودرو با رنو فرانسه خبر داد و گفت: قرارداد ایدرو و رنو به زودی و طی سال جاری امضا می ‌شود. منصور معظمی در پاسخ به این سوال که تفاهم ‌نامه تولید مشترک با شرکت رنو چه زمانی به قرارداد تبدیل می ‌شود؟ اظهار کرد: مشارکت با رنو در مرحله اتمام مذاکرات است و امیدواریم تفاهم ‌نامه موجود در آینده بسیار نزدیک به قرارداد منجر شود. وی تصریح کرد: قرارداد سازمان گسترش با شرکت رنو تا پایان امسال منعقد می شود که بر اساس آن ۳ محصول شامل سیمبل، نیو داستر و کوئید در کشور به تولید خواهد رسید.

20 دی 1397، طی خبری اعلام شد همزمان با نزول شاخص دلار، یوآن چین به رکورد جدیدی در ۱۴ سال اخیر رسید. نرخ برابری یوآن به دلار ظرف هفته گذشته نزدیک به 1.9 درصد تقویت شد و به 6.75 رسید.

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی سقوط بوئینگ 737 پایگاه اربیل هاشمی رفسنجانی احمد کاظمی کیمیا علیزاده حمله به پایگاه هوایی عین الاسد یوان چین دلار اقتصاد ایران رنو حذف صفر از پول ملی پایگاه عین الاسد قاسم سلیمانی سقوط بوئینگ 737 پایگاه اربیل هاشمی رفسنجانی احمد کاظمی کیمیا علیزاده حمله به پایگاه هوایی عین الاسد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجاهمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • لیلام ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی