Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@09:20:07 GMT

روز زیبای تهران؛ امروز همه نفس کشیدند

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۲۸۷۶

روز زیبای تهران؛ امروز همه نفس کشیدند

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز می‌توان از زیبایی‌های تهران گفت، کوه‌های سر به فلک کشیده  شمال آن را دید و از هوای تمیز و پاک شهر لذت برد.

امروز در حالی کوههای تهران با قامتی زیبا و سپیدپوش به وضوح در برابر دیدگان شهروندان خودنمایی می کند که آلودگی هوا در بیشتر ایام سال بویژه در پاییز و زمستان، همچون چتری سیاه بر پایتخت سایه می گستراند و مانع دیدن البرز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز حتی می توان قله دماوند را با همه ابهت و شکوهش از تهران دید؛ کافی است به شرق پایتخت بنگرید و گنبد گیتی را ببینید.

دیروز برف تهران را نوازش کرد و آن را شست و شو داد تا امروز هر کسی که از خانه بیرون می آید و یا حتی کسانی که از پشت پنجره آپارتمان ها بیرون را می نگرند، از دیدن مناظر شهر لذت ببرند.

دیروز برای چند ساعت، برفی زیبا همه تهران را شگفت زده کرد و برای همه ساکنان آن، هوایی پاک را به ارمغان آورد که مدتها بود از این نعمت بی بهره بودند.

از 295 روزی که از ابتدای سال 1398 تاکنون گذشته، بنا به اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی ها تا حالا فقط 25 روز هوای پاک داشته اند، 202 روز هم هوا سالم بوده اما 63 روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و 5 روز ناسالم را برای همه گروهها پشت سر گذاشته اند؛ روزهایی که مسئولان دولتی ناچار شدند به صورت پیاپی مدارس و حتی دانشگاهها را تعطیل کنند.

از دیروز و پس از بارش برف اما هوا خوب شده و این هوای سالم حداقل فردا هم ادامه خواهد داشت.

دیدن مناظر طبیعی در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند هر انسانی را به وجد بیاورد اما شهروندان تهرانی به دلیل پدیده مکرر آلودگی هوا اغلب از چنین نعمتی محروم هستند.

این در حالی است که کوه‌های زیبای البرز در شمال تهران قرار دارد و مناطقی همچون دربند، درکه، دارآباد و کلکچال در آن واقع شده است؛ نقاطی که در تابستان و زمستان، دیدنی است و می توان در آنها، نفس کرد.

اکنون روزی است که شهروندان تهرانی می‌توانند برای گذراندن یک روز پاک به پارکها و دامان طبیعت بروند. حتی لازم نیست برای آنکه نفسی چاق کنند، از کوهها بالا بروند. پارکهای فراوان تهران امروز میزبان شهروندان هستند به شرط آنکه لباس مناسب پوشیده باشند تا سرما نخورند.

یکی دیگر از دلایلی که امروز را برای یک گردش ساده زیباتر می‌کند نبود ترافیک در سطح شهر است. تهرانی‌ها می‌توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا شخصی برای سپری کردن اوقاتی خوش به نقاط مختلف شهر رفته و از داشتن یک روز پاک در تهران نهایت لذت را ببرند.

دربند یکی از محله‌های تهران و از دهکده‌های قدیمی شمیران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد؛ این محله از مناطق  سرد و گردشگری پایتخت است و معمولا اولین گزینه تهرانی‌ها برای پذیرایی از میهمانان خارجی و شهرستانی در روزهای تابستان و حتی زمستان است. پس از آن فشم، لواسان، درکه و فرحزاد قرار دارد.

دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. کوره‌راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. این مسیر برای علاقه مندان به کوهنوردی در فصل زمستان مناسب است.

شهروندان علاوه بر لذت بردن از مناظر مختلف کوهستانی شمال پایتخت در نقاط مختلف می توانند در مسیرهای مشخص پیاده‌روی کنند.

 یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در این روز پاک انجام داد قدم زدن در خیابان طولانی ولیعصر (عج) زیر درختان قدیمی و سالخورده چنار است هر چند البته، این درختان در برخی نقاط  امروزه حال و روز خوبی ندارند.

خیابان ولی‌عصر بلندترین خیابان تهران و خاورمیانه با درازای ۱۷٫۹ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن در جنوب تهران آغاز شده و به میدان تجریش در منطقه شمیرانات در شمال پایتخت می‌رسد.

بسیاری از مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی در این خیابان قرار دارند. این خیابان همچنین از کانون‌های سنتی خرید تهران است و بوستان‌های بزرگ ملت و ساعی در حاشیه آن واقع شده اند.

پارک جنگلی سرخه حصار در شرق، لویزان در شمال شرق و چیتگر در غرب تهران نیز از بزرگترین فضاهای سبز این شهر به شمار می روند و مناطقی زیبا برای گذران یک روز خوب در پایتخت هستند. این پارکها که همگی روی تپه ماهورها قرار دارد، با جاده‌ هایی باریک و بسیار زیبا ، شهروندان را به دامنه ها و نوک تپه ها می رساند تا از آنجا این کلانشهر را به تماشا بنشینند و از دیدن مناظر آن لذت ببرند. در این پارک ها، امکانات رفاهی مناسبی نیز وجود دارد. کمی که در این مسیرها قدم بزنید و بالا بروید، تهران را زیر پاهایتان خواهید دید.

 امروز به دلیل هوای پاک، حضور در این پارکها بسیار دلنشین‌تر و دیدنی‌تر از سایر روزهاست.

پارک های بزرگ ملت، ساعی، دریاچه خلیج فارس، لاله، نیاوران، بعثت، قیطریه، طالقانی، ولایت، پردیسان، آب و آتش، گفت وگو، ایران زمین و صدها پارک دیگر که در نقاط مختلف تهران قرار دارند نیز امروز میزبان شهروندانی خواهد بود که می خواهند از نفس کشیدن در هوای آزاد و دیدن طبیعت لذت ببرند.

بام تهران در ولنجک و دارآباد و آبشار تهران نیز جایی است که در آنها بزرگی پایتخت زیر پای شما بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

اما در چنین روزی باید حتما لباس گرم پوشید زیرا بالاخره زمستان است و هوا، سرد.  

اگر بخواهیم برای بردن لذت بیشتر از یک روز پاک اندکی پا را فراتر از تهران بگذاریم می‌توانیم به روستاها و شهرهای زیبا و دیدنی اطراف پایتخت برویم، روستاهایی مانند وردیج و کن سولقان در منطقه خوش آب و هوای شمال غربی پایتخت، لواسان در شمال شرق.

 پیست‌های اسکی مختلف اطراف تهران هم امروز به روی علاقه مندان آغوش گشوده است.

شاخص های کنترل کیفیت هوای پایتخت برای فردا نیز شرایط را سالم نشان می دهد اما تداوم آن در روزهای بعد به همکاری شهروندان در کاهش تردد با خودرو و شرایط جوی بستگی دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی حمل و نقل عمومی خلیج فارس راه آهن زیبایی طبیعت قیمت خودرو قیمت بنزین بودجه 99 شهادت سردار سلیمانی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه پیشوا با شاخص ۱۰۸، سلامت با شاخص ۱۴۴ و فرمانداری شهرری با شاخص ۱۰۷، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۸۸، امام خمینی با شاخص ۶۳، باغستان شهریار با شاخص ۶۵، باقرشهر با شاخص ۹۹، بهارستان با شاخص ۷۹، پارک رازی با شاخص ۶۳، پاسداران با شاخص ۹۱، پاکدشت با شاخص ۶۷، پردیس با شاخص ۵۸، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۷۶، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۶۸، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۸، چشمه با شاخص ۵۲، دانشگاه تهران با شاخص ۹۳، رباط‌کریم با شاخص ۶۱، ژئوفیزیک با شاخص ۶۴، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۸۲، سرخه‌حصار با شاخص ۵۹، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۷۳، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۳، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۹۴، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۶۵، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۶۰، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۲، ملارد با شاخص ۷۱، منطقه ۱۵ با شاخص ۹۹، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۸۳ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۵۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۲۴، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۶، پونک با شاخص ۴۴، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۴۰، دماوند با شاخص ۴۱، شهریار با شاخص ۳۸، علم و صنعت با شاخص ۳۰، قدس با شاخص ۳۴ و لواسانات با شاخص ۳۲، در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 751304

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تداوم کیفیت هوای قابل قبول در پایتخت
  • وضعیت هوای پایتخت چگونه است؟
  • امروز در هوای تهران نفس بکشید
  • کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
  • وضعیت هوای پایتخت امروز چطور است؟
  • هوای پایتخت در شرایط قابل قبول
  • آخرین وضعیت کیفیت هوای پایتخت
  • هوای پایتخت قابل قبول است
  • کیفیت هوا در پایتخت قابل قبول است