Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@03:43:21 GMT

شرایط بیمه روزنامه نگاران اعلام شد

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۳۹۲۶

شرایط بیمه روزنامه نگاران اعلام شد

خبرگزاری میزان- نویسندگان و خبرنگاران از جمله گروه‌هایی هستند که از ۲۶ شهریور سال ۶۹ در زمرۀ مشمولین بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفتند. تاریخ انتشار: 13:55 - 20 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۵۲۴۶

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، نویسندگان و خبرنگاران از جمله گروه‌هایی هستند که از ۲۶ شهریور سال ۶۹ در زمرۀ مشمولین بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس توافقنامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر و سازمان تأمین اجتماعی، نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب از تاریخ ۱۱ آذر سال ۸۱ در قالب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مطابق مفاد موافقت نامه، حسب معرفی مرجع مربوطه نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شده اند.

روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در گزارشی اعلام کرد: به منظور تعمیم وگسترش پوشش بیمه به آحاد افراد جامعه و در اجرای قانون اصلاح بند ب و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تامین اجتماعی مصوب ۳۰ شهریور سال ۶۵ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی مربوطه مصوب ۲۹ مهر سال ۶۶ هیات وزیران تاکنون گروه‌های زیادی از اقشار جامعه ازجمله نویسندگان، روزنامه نگاران، خبرنگاران، هنرمندان تحت پوشش مقررات مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته اند.

مطابق بند «۱» توافقنامه مذکور مقرر شد، مؤسسه یاد شده به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امور مربوط به شناسایی، معرفی افراد واجد شرایط را انجام داده و برهمین اساس مؤسسـه متعهد شده به میزان ۱۰ درصد حداقل دستمـزد مصوب شورای عالی کار را در هر سال را بابت حق بیمه به عنوان کمک وزارتخانه مذکور برای هر یک از بیمه شدگان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

بر اساس الحاقیه این توافقنامه در سال ۸۲، علاوه بر نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب گروه‌های بیشتری ازجمله هنرمندان رشته ‏های سینمائی، موسیقی، تئاتر و هنر‌های تجسمی شامل نقاشی، طراحی، گرافیست، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، تذهیب و نویسندگان مطبوعات و خبرنگاران و عکاسان حرفه ‏ای و نویسندگان کتاب و مؤلف و مترجم و شاعران و مورخین نیز تحت پوشش و مشمول استفاده از مزایای مقرر در توافقنامه قرارگرفتند.

گفتنی است، از اول شهریور سال ۸۵ مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر کلیه تکالیف، تعهدات و حقوق مربوط به خود را به صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و خبرنگاران واگذار کرد.
در اجرای بند «ب» ماده ۱۱ آئین نامه اجرائی ماده ۷ قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و در راستای تعمیم و گسترش امر بیمه، نویسندگان، روزنامه نگاران، خبرنگاران و... با بهره مندی از کمک دولت به میزان ده بیست و هفتم حق بیمه کامل (بانرخ ۲۷ درصد) بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بابت بخشی از حق بیمه که از محل منابع حاصله از هدفمند سازی یارانه‌ها توسط سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تأمین می‌شود تا سقف سهمیه اختصاص یافته تحت پوشش تعهدات قانونی مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفته اند.

حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه در خصوص هنرمندان برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام است که در غیر این صورت متقاضی می‌بایست برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی باشد.

۳ نرخ حق پرداخت بیمه برای بیمه هنرمندان پیش بینی شده است که بر اساس انتخاب هر کدام، از حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی برخوردار می‌شود. نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است. نرخ ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است.

در خصوص دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان باید گفت، اگر سابقه پرداخت حق بیمه قبلی این گروه از افراد کمتر از پنج سال تمام است، می‌توانند درآمد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان درخواست انتخاب کنند.
در صورتی که بیش از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، می‌توانند درآمد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین ۱.۲ حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا انتخاب کنند.

این گروه از بیمه شدگان و افراد تحت تکفل قانونی آنان می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب هیأت وزیران به تعداد افراد تحت تکفل با دریافت دفترچه درمانی از تمامی امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند. میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان که فرانشیز نامیده می‌شود، برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد و برای خدمات درمانی بستری ۱۰ درصد است.

بیمه مشمولین واجد شرایط از تاریخ ثبت تقاضا در هریک از شعب سازمان تامین اجتماعی شروع می‌شود. درصورتی که پرداخت حق بیمه از طرف بیمه شده متوقف شود و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از سه ماه فاصله ایجاد نشده باشد بیمه شده می‌تواند حق بیمه معوقه را به این سازمان پرداخت کند در غیر این صورت ارتباط بیمه شده با سازمان تامین اجتماعی قطع و ادامه بیمه وی موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان خواهد بود.
در صورتی که مشمولین این آئین نامه پس از شروع بیمه به نحوی از انحاء از شمول مقررات این آئین نامه خارج و یا طبق قانون تامین اجتماعی یا سایر قوانین مربوطه می‌بایست حق بیمه را خود بر اساس مقررات دیگری پرداخت کنند موظفند مراتب را کتباً به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: ماجرای سفر دسته جمعی دانشجویان شریف به اوکراین چه بود؟

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تامین اجتماعی تامین اجتماعی هیئت وزیران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۳۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر

روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom) Day) در سال ۱۹۹۳ توسط بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو پایه گذاشته شد تا به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند، ادای احترام کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day هر سال در سوم می برگزار می‌شود و روزی برای به‌رسمیت شناخته شدن خدمات مهم ارائه‌شده توسط متخصصان مطبوعات است. این رویداد توسط سازمان ملل متحد به منظور رعایت اصول اساسی آزادی مطبوعات در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و از خبرنگارانی تجلیل می‌کند که در راه حرفه خود کشته شده‌اند.

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات ۱۴۰۳

تاریخ روز جهانی آزادی مطبوعات سوم می مصادف چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است. این روز در سال ۲۰۲۴ به اهمیت روزنامه‌نگاری و آزادی بیان در شرایط بحران زیست‌محیطی کنونی جهانی اختصاص داده خواهد شد.

تاریخچه روز جهانی آزادی مطبوعات

سال ۱۵۵۶ سال تولد مطبوعات مدرن و انتشار اولین ماهنامه در ونیز بود. قرن نوزدهم ماشین‌آلات چاپ قدرتمند، تکنیک‌های جدید و ارزان‌تر کاغذسازی و گسترش سواد به رشد تصاعدی مطبوعات منجر شد و در اواسط قرن بیستم روزنامه‌نگاران، روشنفکران و عکاسان موفق شدند جنایات جنگ‌های مختلف را مستند کنند و جهان را در جریان قرار دهند.

خبرنگاران برای ارجاع حقایق به مردم، همچنین حفظ آگاهی و شفافیت ضروری هستند، اما هدف حملات مکرر قرار دارند و بسیاری از آن‌ها ممکن است کشته شوند. پس از افزایش مجموعه‌ای از حملات به روزنامه‌نگاران در طول جنگ‌های داخلی آفریقا در پایان قرن بیستم، گروهی از روزنامه‌نگاران آفریقایی در سال ۱۹۹۱ با مراجعه به کنفرانس یونسکو در ویندهوک، پایتخت نامیبیا، اعلامیه ویندهوک را ایجاد کردند؛ سندی که در نظر داشت شالوده مطبوعاتی آزاد، مستقل و کثرت‌گرا را پی‌ریزی کند. در سال ۱۹۹۳، بیست‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو به فراخوان امضاءکنندگان بیانیه ویندهوک پاسخ داد و روز جهانی آزادی مطبوعات را بنا نهاد.

اصل اساسی توسعه‌یافته توسط یونسکو برای این روز، اجازه دادن به ارتباطات مبتنی بر درک متقابل است که تنها راه ایجاد صلح پایدار در جوامع معاصر به‌شمار می‌رود. این مراسم یادآوری می‌کند که بسیاری از اعضای مطبوعات در سراسر جهان مورد آزار، حمله و حتی قتل قرار دارند و بزرگداشتی است که اصول اساسی آزادی مطبوعات را گرامی می‌دارد و به خبرنگارانی که در انجام حرفه خود جان خود را از دست داده‌اند ادای احترام می‌کند.

خبرنگاران کشته‌شده در جنگ غزه

جنگ رژیم اسرائیل و نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از زمان آغاز، مرگبارترین دوره برای روزنامه‌نگاران از زمان شروع جمع‌آوری داده‌های کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در سال ۱۹۹۲ محسوب می‌شود. تاکنون بیش از ۱۰۰ خبرنگار از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر سال گذشته توسط رژیم اسرائیل کشته شده‌اند.

روزنامه‌نگاران در غزه به‌ویژه در هنگام تلاش برای پوشش درگیری‌ها در طول حمله زمینی رژیم اسرائیل، از جمله حملات هوایی ویرانگر این رژیم، اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی برق گسترده، با خطرات بالایی مواجه هستند.

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۴، «مطبوعاتی برای سیاره: روزنامه‌نگاری در مواجهه با بحران زیست‌محیطی» تعیین شده است. این موضوع نقش حیاتی روزنامه‌نگاری را در پرداختن به چالش‌های محیطی مبرم پیش روی سیاره برجسته و بر مسئولیت رسانه‌ها در افزایش آگاهی، تقویت مباحث و اقدام برای کاهش تخریب محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و سایر تهدیدات زیست‌محیطی تأکید می‌کند.

روزنامه‌نگاران نقشی اساسی در تحقیق و گزارش در مورد مسائل زیست‌محیطی دارند، دولت‌ها و شرکت‌ها را پاسخ‌گو می‌دانند و جوامع را برای دفاع از راه‌حل‌های پایدار توانمند می‌سازند. مطبوعات از طریق گزارش دقیق، جامع و تأثیرگذار به‌عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات مثبت، شکل دادن به گفتمان عمومی و بسیج تلاش‌های جمعی برای حفظ سلامت و رفاه سیاره ما برای نسل‌های آینده عمل می‌کنند.

کد خبر 750069

دیگر خبرها

  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • ۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • بازنشستگی ۵۵۲ مددجوی کمیته امداد بوشهر با پرداخت ۱۰ سال بیمه
  • نامه سرگشاده محمد قوچانی به تامین اجتماعی؛ چرا کسی حرفه ما را به رسمیت نمی‌شناسد؟