Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به بررسی توان موشکی ایران پس از حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق پرداخت و اعلام کرد قدرت موشکی ایران طی یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

در این گزارش ایندیپندنت با اشاره به حمله موشکی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان آمده است: هنگامی که در ۱۴ سپتامبر انبوهی از هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز به بزرگترین تأسیسات نفتی عربستان سعودی حمله کردند، دولت خشمگین آمریکا به سرعت انگشت اتهام را به سوی ایران گرفت و آن را «حمله بی سابقه» به منابع انرژی جهانی نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه بیش از هر چیزی موجب غافلگیری آمریکا شده بود «دقت این حملات» بود.

هنگامی که دود ناشی از این حملات فرو نشست، مقامات سعودی ۱۴ حفره بزرگ را روی مخازن ذخیره نفت شناسایی کردند. همچنین سه بخش از تاسیسات فرآوری نفت نیز غیرفعال شده بود. همین حجم حمله باعث شد عربستان تولید نفت خود را به نصف کاهش دهد.

تحلیلگران نظامی آمریکا چنین حملاتی را نوعی «هشدار بیدار باش» توصیف کردند که حاکی از توسعه زرادخانه‌های موشکی ایران طی یک دهه گذشته است.

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته آن‌ها انتظار می‌رود در صورت وقوع جنگ، ایران چنین سلاح‌هایی را مستقر کند تا به هر تعداد هدف، مانند پایگاه‌های نظامی آمریکا، تأسیسات نفتی و یا اسرائیل، صدمات اساسی وارد کند.

پنتاگون پس از ارزیابی خسارات وارده به پایگاه نظامی عین الاسد در حمله روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران بیش از دوجین موشک بالستیک را به دو پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرده است.

فابیان هینز، کارشناس برنامه موشکی ایران در انستیتوی مطالعات بین المللی میدبوری در مونتری، کالیفرنیا در خصوص توان پیشرفته موشکی ایران گفت: آنچه در این چند سال در ایران شاهد هستیم تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیکی به تسلیحاتی واقعی در میدان جنگ تبدیل شده‌اند. این یک تغییر کوآنتومی [شگرف] است.

ایندیپندنت افزود: مقامات آمریکا و خاورمیانه می‌گویند که موشک‌های به روز شده ایران که بعضی از آن‌ها برد بیش از ۱۲۰۰ مایل دارند، جز یکی از چندین راه احتمالی برای اجرای وعده‌های ایران جهت انتقام شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس و قدرتمندترین فرد نظامی ایران است. اکثر کارشناسان بر این باورند که آمریکا به هرگونه حمله مستقیم نظامی به منافعش پاسخ اجباری خواهد داد، اما ایران توانایی اجرای پاسخ دردناک را به منافع آمریکا یا اسرائیل دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: توانایی موشکی پیشرفته ایران نتیجه تغییرات ناشی از اقدامات مدبرانه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران است که در یک دهه صورت گرفته است. در آن زمان، پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران مشتقاتی از مدل «اسکاد» بود که در جنگ ایران و عراق استفاده شد. از آن زمان، آزمایشگاه‌های نظامی ایران با صرف میلیون‌ها دلار، سیستم‌های هدایت کننده و موشک‌های قدیمی را ارتقا داد و زمینه برای پیشرفت قدرت موشکی ایران فراهم شد. به گفته یک مقام وزارت دفاع انگلیس، نتیجه این اقدام تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.

این مقام انگلیسی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، گفت: ما شاهد پیشرفت‌های مداوم در دقت موشک‌های بالستیک ایران هستیم. از جمله تحولات جالب توجه و بالقوه نگران کننده، فناوری موجود در موشک «قیام» ایران با بُرد ۵۰۰ کیلومتر است که به کنترل کننده‌ها اجازه می‌دهد تا مسیر خود را در حین پرواز تنظیم کنند. 

پس از حمله ۱۴ سپتامبر به دو تأسیسات نفتی آرامکو سعودی که از هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح و موشک‌های کروز استفاده شده بود و گرفتن انگشت اتهام آمریکا به سوی ایران، جوزف ووتل، فرمانده سابق سنتکام ضمن اذغان به پیشرفت توان موشکی ایران، از رشد چشمگیر آن شگفت زده شد. او گفت: ایرانی‌ها در سرعت یادگیری از ما پیشی گرفتند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قدرت نظامی ایران حمله موشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۴۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، منوچهر متکی شنبه شب در گفت وگوی اختصاصی با برنامه البعد الرابع (بعد چهارم) در شبکه خبری العالم، گفت: عملیات «وعده صادق» در واقع نخستین عملیات نظامی تهاجمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی بود که در سطح و در شرایط خاص خود اجرا شد.

متکی افزود: این عملیات که در پاسخ به تجاوز بزدلانه رژیم "اسرائیل" به سفارت ایران در دمشق صورت گرفت که به شهادت تعدادی از ایرانی ها منجر شد، بخش کوچکی از توانایی های ایران را در مقابله با رژیم صهیونیستی نشان داد.

وی ادامه داد: فضایی که این عملیات در آن انجام شد، فضایی خاص بود. برای اولین بار و صرف نظر از رزمایش ها ایران توانست صدها موشک و پهباد از انواع مختلف را بر اساس طرحی برنامه ریزی شده و دقیق شلیک کند و به دشمن حمله کند.

متکی ادامه داد: این حمله نشان داد هر پرنده‌ای که به اهداف جمهوری اسلامی ایران حمله بکند و نیز جایی که از آن جا به پرواز درآمده است، مورد حمله قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه پیشین ایران اظهار داشت: شبی که ایران به اراضی اشغالی حمله کرد، برای دشمن یک کابوس بود چرا که بیش از ۲۰۰ پهباد به سمت اراضی اشغالی به پرواز در آمد و موشک های بسیاری نیز به سمت اهداف موردنظر شلیک شد.

متکی گفت: رژیم صهیونیستی به همراه سه کشور معروف به کشورهای هسته‌ای یعنی آمریکا، فرانسه، بریتانیا درصدد مقابله با حمله ایران برآمدند و تصور می کردند که می توانند حمله موشکی و پهپادی نیروهای ما را خنثی کنند، اما نیروهای نظامی ما با روش ها و تدبیرهای مختلف، توانستند که قدرت های نظامی دشمن را به خود مشغول کنند. درنتیجه موشک ها با قدرت به مواضع مورد نظر اصابت کرد.

متکی در پایان سخنان خود گفت: این عملیات آموزش و تمرینی برای نیروهای نظامی ما در خارج از محدوده جغرافیایی بود و همانطور که می دانید ما با تهدیداتی از سوی خارج روبرو هستیم اما نیروهای مسلح ما از آمادگی و تجهیزات لازم برخوردارند و توانستند این عملیات را با موفقیت انجام دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد
  • لحظه اصابت موشک به پایگاه نظامیان صهیونیست در کرم ابوسالم
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد
  • تصاویری از عملیات موفق حماس علیه پایگاه نظامیان صهیونیست | قدرت موشک‌های کوتاه برد رجوم را ببینید + ویدئو
  • ناگفته هایی از عملیات حماس و عملیات وعده صادق: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد
  • سردار رشید: در حمله سپاه به اسرائیل، ۲۴۰ جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند /اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد
  • تغییر محاسبات منطقه با قدرت بازدارندگی ایرانی