Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@11:01:38 GMT

حذف پست‌های اینستاگرام نقض آشکار آزادی بیان است

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۵۶۹۷۲

حذف پست‌های اینستاگرام نقض آشکار آزادی بیان است

کارشناس ارتباطات و رسانه با اشاره به موضوع حذف پست‌ها و تصاویر مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی، تاکید کرد: بسیاری از پست‌های حذف شده، واکنش طبیعی نسبت به رویدادی بسیار مهم و دارای ارزش‌های خبری و فرهنگی بوده و بنابراین حذف آنها مغیرتی آشکار با آزادی بیان و اندیشه است.
حمید ضیایی پرور درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: اینستاگرام در روزهای اخیر بسیاری از پستها و تصاویر مرتبط با سردار شهید قاسم سلیمانی را حذف کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به لحاظ ظاهری قضاوت کنیم اینستاگرام بر مبنای ضوابط و مقررات از قبل اعلام شده خود مبنی بر حذف موارد ممنوعه اقدام کرده است.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز اینستاگرام صفحات مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران را به کلی حذف کرده بود.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در این مورد چند نکته قابل ذکر است. اولا روند شناسایی پست های مخالف پروتکل اینستاگرام و بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی به صورت ترکیبی از هوش مصنوعی و هوش انسانی است. یعنی الگوریتم های هوش مصنوعی، پست ها را آنالیز و شناسایی می کند و مطالبی که درجه بالایی از مخالفت با پروتکل آن سرویس دهنده را شامل باشد مشخص کرده و در مرحله بعد تیمی از نیروهای انسانی آنها را بررسی مجدد کرده و اقدام به حذف پست یا حتی حذف اکانت می کنند.
وی افزود: ثانیا در موضوع حذف پست های سردار سیلمانی مشخص است که یک نوع جنگ رسانه ای میان پلتفرم های رسانه های اجتماعی آمریکایی و کاربران ایرانی در حال انجام است و بسیاری از پستهای حذف شده نه تنها با پروتکل های این سرویس دهنده ها تضادی نداشته است بلکه یک نوع واکنش طبیعی نسبت به رویدادی بسیار مهم و دارای ارزش های خبری و فرهنگی به شمار می رود و حذف و منکوب کردن این پستها و تصاویر در مخالفت آشکار با آزادی بیان و اندیشه قرار دارد موضوعی که سرویس دهنده های آمریکایی همواره مدافع سفت و سخت آن بوده اند.


این کارشناس ارتباطات و رسانه در ادامه در پاسخ به این سوال ایرنا که وظیفه رسانه های داخلی در قبال این حرکت آمریکا و غرب چیست؟ اظهار داشت: پاسخ این است که «آیا باید ساده ترین راه حل را انتخاب کرد و این سرویس دهنده ها را به طور کلی در ایران فیلتر کرد؟»، تجربه نشان داده که فیلترینگ راه حل ماجرا نیست چرا که تقریبا تمام کاربران ایرانی در گوشی های خود یک یا چند فیلتر شکن دارند.
وی با مطرح کردن این پرسش که آیا باید همه کاربران ایرانی از این سرویس دهنده ها خارج شوند؟  گفت: جدا از اینکه این پیشنهاد، باید مورد وفاق همه کاربران قرار گیرد، این سوال پیش می آید که آیا سرویس دهنده های داخلی در کوتاه مدت، قابلیت میزبانی و هدایت ترافیک این تعداد از کاربر ایرانی را دارند؟ آیا اساسا برای سرویس هایی مانند میکروبلاگ، مشابه داخلی مناسب داریم؟ اگر در آینده نزدیک سایر سرویس دهنده های آمریکایی مانند ایمیل، موتور جستجو، سرویس های میزبانی سایت ها هم همین تصمیم را گرفتند چه باید کرد؟
به نظر می رسد بهترین راه حل، طراحی و هدایت برنامه ریزی شده و زمان بندی شده در میان مدت برای کوچ کاربران ایرانی به سرویس دهندگان داخلی یا استفاده از پلتفرم های جهانی بدون وابستگی به یک کشور خاص است. توسعه پلتفرم های داخلی رسانه های اجتماعی نیز باید متناسب و به مرور زمان همزمان با کوچ ایرانیان به داخل صورت گیرد و هر گونه اقدام ناگهانی و شتابزده می تواند منجر به شکست این سیاست و تدبیر شود کما اینکه در مورد هدایت کاربران ایرانی از تلگرام به پیام رسان های داخلی، این سیاست ممنوعیت و فیلترینگ اعمال شد و نتیجه نداد.
به گفتهاین مدرس علوم ارتباطات و فضای مجازی، از سوی دیگر باید در یک پویش همگانی، اقدامات ضد آزادی بیان پلتفرم های آمریکایی در سایر رسانه های اجتماعی به گوش افکار عمومی دنیا برسد.
پس از جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و دیگر همرزمانش ۱۳ دیماه ۹۸ در حومه فرودگاه بغداد، شبکه اجتماعی اینستاگرام نسبت به حذف مطالب کاربران ایرانی در این باره اقدام کرده و بسیاری از حساب های کاربران کشور را مسدود کرده است.


این اقدام برای چندمین بار بر جریان یک‌سویه اطلاع رسانی و شیوه جدید اعمال حکمرانی ایالات متحده آمریکا از طریق شبکه های اجتماعی وابسته به دولت آمریکا صحه گذاشت و نشان داد مدعیان جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات، در عمل برای آزادی و حقوق کاربران فضای مجازی ارزشی قائل نیستند.
سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی بامداد جمعه سیزدهم دیماه جاری به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله پهبادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود. در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری سه روز عزای عمومی اعلام کردند.وزارت امور خارجه هم با صدور بیانیه ای این اقدام تروریستی رژیم‌ آمریکا را محکوم کرد و نشست فوق العاده تشکیل داد. همچنین سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به آمریکا به وی اعلام شد.
آیین‌ تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی و همراهانش شنبه (۱۴ دی) در شهرهای کاظمین، کربلای معلی و نجف اشرف و روز شنبه (۱۵ دی) پس از ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران در استان خوزستان و مشهد مقدس و دوشنبه (۱۶ دی) در تهران برگزار شد، پیکر سپهبد قاسم سلیمانی سه شنبه شب (۱۷ دی) در کرمان محل تولدش به خاک سپرده شد.

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام حسن زارع، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد در جمع دانشگاهیان این دانشگاه اظهار کرد: دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا آزادیخواهانی هستند که از مظلومان غزه که به مدت ۲۰۰ روز در بمباران و محاصره اقتصادی قرار دارند حمایت می‌کنند.

وی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را بسیار فجیع دانست و افزود: حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا از این رژیم سبب شده که در خود آمریکا انسان‌های پاک‌نهاد در محکوم کردن این کشتار‌ها تحصن کنند. مردم فلسطین در شدیدترین بمباران‌ها و کشتار‌ها با دست خالی در مقابل نظام سلطه ایستاده‌اند که جز با اتکا به خداوند و درس گرفتن از قرآن، امکان‌پذیر نیست. این کشتار‌ها یکی از علائم آخرالزمان در ظهور منجی عالم بوده که در روایات به آن اشاره شده است.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان یزد گفت: دانشجویان و استادان حامی مردم مظلوم غزه در ۴۰ دانشگاه آمریکا، فطرت‌های پاکی هستند که اسباب بیدار شدن انسان‌های غافل را سبب شده و آنها را با خود همراه کرده‌اند. نباید فقط نگاه خود را معطوف به مشکلات داخلی کنیم و رفع آن مطالبه به حقی بوده؛ بلکه نگاهی به خارج از کشور انداخته و ببینیم در دنیا چه اتفاقی در جریان است.

زارع این خیزش انسانی حمایت از مظلوم در دانشگاه‌های جهان را امیدوارکننده دانست و مطرح کرد: برخورد پلیس آمریکا با تحصن‌کنندگان و ورود به دانشگاه با تجهیزات نظامی و مستقر شدن تک‌تیراندازان در بالای ساختمان‌ها، چهره تزویر استعمار آمریکا در حمایت از حقوق بشر را برای همگان آشکار کرده است. برخورد شدید با دانشگاهیان، سبب سریع‌تر به نتیجه رسیدن این حرکت خودجوش در جهان خواهد شد.

وی عنوان کرد: امروز دانشجویان تحصن‌کننده در دانشگاه‌های آمریکا مظلوم واقع شده‌اند و بخشی از جنایات آمریکا را در محیط علمی خودشان تجربه می‌کنند. وقتی سردمداران آمریکا به جوانان و تحصیل‌کرده‌ها و استادان دانشگاه خود رحم نمی‌کند با مردم مظلوم جهان معلوم نیست چه برخوردی دارند. وظیفه انسانی ماست که از آنان حمایت کنیم.

به گزارش آنا،‌قرائت بیانیه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در حمایت از خیزش دانشجویان و استادان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و استادان توسط دانشجوی این دانشگاه پایان‌بخش این مراسم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است
  • مقاومت کسب و کارهای کوچک اینستاگرامی در مقابل فیلترینگ
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی
  • آشکار شدن چهره تزویر آمریکا در حمایت از حقوق بشر