Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا مژدهی: چهارشنبه عصر به وقت تهران و ساعت ها بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه های امریکا در سراسر عراق، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنار ژنرال های ارتش و  مقامات نظامی ایستاد و سخنرانی که بسیار در انتظارش بودند را ایراد کرد. اما همانطور که انتظارش می رفت، او محتاطانه نسبت به اتفاقات موضع گیری کرد و مدعی شد که حملات ایران تلفاتی نداشته اما ایران هرگز اجازه نخواهد داشت که به سلاح اتمی دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او البته وعده داد که تحریم های آمریکا علیه ایران را افزایش دهد و همزمان از کشورهایی که در برجام مانده اند انتقاد کرد. اینجا واکنش ها به سخنرانی ترامپ و حواشی دیگر را بخوانید:

درخواست آمریکا از طرفین برجام

اندکی بعد از سخنرانی ترامپ، مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا از قصد ترامپ برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام جهت خاتمه دادن به تعهدات خود و خروج از این توافق خبر داد. معاون رئیس جمهور امریکا مدعی شد که ترامپ قصد دارد از طرف‌های اروپایی «برنامه جامعه اقدام مشترک» بخواهد که از این توافق خارج شوند. پنس در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» با طرح ادعاهای همیشگی علیه ایران گفت: «رئیس‌جمهور طی روزهای آینده از متحدانمان درخواست خواهد کرد که به ایالات متحده پیوسته و از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران خارج شوند و از ایران بخواهند تاریخچه طولانی کاشت بذر خشونت‌های تروریستی را رها کند، جاه‌طلبی هسته‌ای خود را رها کند و به خانواده ملت‌ها بپیوندد.»

وزیر امور خارجه انگلیس بعد از این ادعاهای پنس و خط و نشان ها امریکا وقتی که برای ملاقات با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن رفت، تاکید کرد که هنوز فرصت نجات و تقویت توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. «دومینیک راب» روز پنجشنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی تاکید کرد: ما همچون شرکای آمریکایی و اروپایی‌مان به جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد هستیم.

کمی بعد وزیر دفاع آلمان هم به نمایندگی از کشورهای اروپایی درخواست اخیر رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام را رد کرده و موجودیت این توافق را به خودی خود یک ارزش دانست که برای حفظ آن باید تلاش شود.  "آنگرت کرامپ -کارن بائر"، وزیر دفاع آلمان اعلام کرده که بر خلاف خواست آمریکا می خواهد به این توافق پایبند بماند.  وزیر دفاع آلمان در واکنش به این درخواست آمریکا در گفتگویی با "زد دی اف" آلمان گفته است که آلمان به ویژه همراه با فرانسه و انگلیس همواره گفته است که موجودیت این توافق به خودی خود ارزش است. به همین دلیل ما در حمایت از این ارزش و این توافق می جنگیم.

اما موضع امریکا به سخنان ترامپ و پنس محدود نماند و دیروز نماینده آمریکا در سازمان ملل، با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، ضمن توجیه ترور سردار شهید سلیمانی، از آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران خبر داد.

او در این نامه با تکرار اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران، نوشت:«ایالات متحده همچنین آماده است تا بدون هیچ پیش‌شرطی در مذاکرات جدی با ایران دخیل شود تا از به خطر افتادن بیشتر صلح و امنیت جهانی یا تنش‌زایی بیشتر توسط ایران جلوگیری کند.»

به نظر می رسد پیشنهاد ترامپ برای خروج از برجام با مقاومت کشورهای اروپائی و چین و روسیه همراه باشد. در شرایط کنونی بی اعتمادی به ایالات متحده در حال افزایش است. با این حال به اعتقاد برخی ناظران اگر ترامپ بخواهد پایش را در یک کفش کند می تواند فشارهای اقتصادی سختی را به کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای تحمیل کند.

واکنش رسانه ها به عقب نشینی ترامپ

واکنش ترامپ در مقابل موشک باران پایگاه های امریکایی، باعث واکنش های متفاوتی در میان رسانه های جهان شد. در بیشتر تحلیل های ارائه شده، لحن ترامپ و سخنرانی او به معنی عقب نشینی امریکا در مقابل قدرت ایران تعبیر شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در این زمینه گفت: تغییر لحن رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با تهدیدات شدیدی که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی در صورت پاسخ نظامی ایران مطرح کرده بود، کاملا آشکار بود.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم روز پنجشنبه در سر مقاله خود نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا یک دروغگوی حرفه‌ای است که تلفات و خساراتی را که نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد بر اثر حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وارد آمده، پنهان می‌کند. اکنون زود است به دلایل عینی رسید که نشانگر حجم تلفات انسانی در میان سربازان آمریکایی در پایگاه عین الاسد واقع در غرب عراق است.  دونالد ترامپ که در سخنرانی کوتاه شب گذشته اش در واکنش به حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد سرخورده و سراسیمه به نظر می رسید، تاکید کرد که این حمله هیچ خسارت و تلفاتی نداشته است، اما ما دلایل و شواهدی در رد ادعاهای این چنینی ترامپ داریم. او در بخش دیگری از این سرمقاله نوشت: تهدید ترامپ به اعمال تحریم‌های بیشتر به ایران پس از این حمله موشکی ایران، خنده‌دار است و تاییدی است بر سطحی نگری وی، چرا که آیا تحریمی مانده که آمریکا علیه ایران تحمیل نکرده باشد!؟ تازه‌ترین تحریم‌هایش نیز علیه محمد جواد ظریف است و چه بسا ترامپ در تحریم‌های آینده می‌خواهد آن لبخندهای معروف ظریف را هم تحریم کند!

«فردریک پلیتجن» خبرنگار شبکه «سی‌ان‌ان» در تهران بعد از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، گفت این سخنرانی نشان داد که ایران با حمله به مواضع آمریکا در عراق، به اهداف خود دست یافته است. او با اشاره به عقب‌نشینی ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، گفت:«ایرانی‌ها با این حمله موشکی نشان دادند که توان پاسخ دادن به آمریکا را دارند... ایرانی‌ها همچنین نشان دادند که تسلیحات بسیار پیشرفته‌ای ساخته‌اند که می‌توانند با آن اهدافی در خارج از کشور را هدف قرار دهند.»

رسانه ها از اولین ساعات حمله تروریستی آمریکا در خاک عراق، به سرزنش رئیس جمهور این کشور پرداختند. بعد از سخنرانی ترامپ هم آنها سراغ دلایل ضعف ترامپ گشتند.

روسیه و ژاپن چه عکس العملی داشتند؟

تا کنون دو واکنش مستقیم نسبت به اظهارات ترامپ از سوی مقامات دیگر کشورها ابراز شده است. رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) معتقد است که ادامه سیاست تنش آفرینی نظامی با ایران به مرگ سیاسی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا منجر می‌شد از این رو آمریکایی‌ها پا عقب کشیدند.  مقام پارلمانی روس تصریح کرد: ترامپ با عقب نشینی از تهدیدهای خود عاقلانه رفتار کرد. اما ماندن آمریکا در عراق دشوارتر از هر زمانی شده است. همچنین تلویزیون دولتی ژاپن از پی گرفته شدن سفر نخست‌وزیر این کشور به منطقه غرب آسیا خبر داد که در پی تنش‌آفرینی اخیر آمریکا در منطقه متوقف شده بود.  این تصمیم بعد از عقب نشینی ترامپ در سخنرانی اش اتخاذ شد.

در شرایط کنونی عکس العمل رئیس جمهور آمریکا، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برخی این واکنش منفعلانه ترامپ را عجیب می دانند اما برخی دیگر از ناظران می گویند که می توانستند از تاخیر در سخنرانی ترامپ حدس زد که تیم او در حال تصمیم گیری غیرهیجانی است.

 23/ 312 310

کد خبر 1340811

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ ایران و آمریکا شهید سپهبد قاسم سلیمانی عراق اتحادیه اروپایی انتقام سخت ایران و عراق حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد تروئیکای اروپایی تعهدات ایران در برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با مجله تایم بار دیگر با تأکید بر حمایت پروپا قرص خود از رژیم صهیونیستی، لفاظی‌های پیشین خود درباره جمهوری اسلامی را تکرار کرد.

به گزارش فارس، ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • افشاگری رسانه آمریکایی درباره انبوه گاف‌های بایدن در ۲۰۲۴
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو