Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش سوزی این روزها در جنگل های استرالیا، بارزترین و بزرگترین نمونه این هشدار است؛ حریق خیره کننده ای که نیروهای آتش نشانی و امداد چنین کشور را با صدها متخصص، یکجا گرد آورده است اما همچنان در حال سوزاندن بخش های عظیمی از ریه های زمین است.  

تاکنون، آتش بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از جنگل های استرالیا (مساحتی بیش از کشور پرتغال) را بلعیده و بر اساس مطالعه جدید دانشگاه سیدنی استرالیا، بیش از یک میلیارد حیوان را سوزانده است؛ حیواناتی که نماد تنوع و گوناگونی جانوری در این کشور قاره ای بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نکته غمناک تر این است که بر خلاف تصور رایج، آمار بیش از یک میلیارد حیوان تلف شده بر اساس مطالعات مراکز زیست محیطی استرالیا و گزارش شبکه «ای بی سی نیوز» تنها متعلق به پستانداران، پرندگان و خزندگان است و شامل حشرات، خفاش ها و قورباغه ها نمی شود زیرا آمارگیری این گونه های جانوران دشوار است.

حتی اگر جانوران باقیمانده نجات یابند، زمین سوخته بازمانده از جهنم دست ساز بشر به آنها اجازه زندگی نخواهد داد.

دردناک تر اینکه استرالیا سرزمینی است که گونه های نایاب حیوانی را در خود جای داده است که در نقاط دیگر زمین یافت نمی شوند و این فقط شامل حیوانات شناخته شده برای ما مانند کوالا یا کانگورو نیست بلکه سخن دانشمندان درباره گونه های کمتر شناخته شده ای است که پیشتر هم به علت تغییرات آب و هوایی در معرض انقراض بوده اند. برخی گونه های پرندگان و جوندگان تنها در جزیره «کانگورو» واقع در جنوب شرق استرالیا دیده شده اند و شوربختانه تا الان یک سوم جزیره سوخته است.

به گزارش شبکه فرانس ۲۴ در سال ۲۰۰۸ یعنی ۱۲ سال پیش «کوین راد» نخست وزیر وقت استرالیا خواستار مطالعه ای درباره تاثیر گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی بر اقتصاد کشور شد. موسسه «راس گارنوت» این مطالعه را انجام داد و پیش بینی کرد «حدود سال ۲۰۲۰ (سال جاری) آتش سوز ی های موسمی بسیار شدیدتر از گذشته در استرالیا آغاز خواهد شد» و مطالعات دیگر تصریح می کند که بر اثر پدیده گازهای گلخانه ای، این گونه آتش سوزی ها در دهه های آینده، مداوم و عادی خواهد شد.

آتش سوزی های کالیفرنیای آمریکا و جنگل های برزیل نیز زنگ هشدار چنین وضعیتی است.

تصویری از آتش سوزی جنگل های استرالیا از فضا 

سیاست و منفعت طلبی به نام منافع ملی نیز ضربات شدیدتری بر پیکر بیمار محیط زیست می زند.

«اسکات موریسون» نخست وزیر لیبرال استرالیا و طرفدار بهره برداری از معادن آلوده کننده ذغال سنگ، در سخنان خود از گفتن این واقعیت که سوخت های فسیلی باعث تغییر اقلیم ها و بحران های آب و هوایی شده طفره می رود و این موضع او تظاهرات های اعتراضی دوستداران محیط زیست را به راه انداخته است.

دولت استرالیا به بی اعتنایی نسبت به التزامات بین المللی زیست – محیطی از قبیل توافق پاریس معروف است؛ توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را زیر پا گذاشت.

آتش جنگل های استرالیا بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی کرده تا جایی که دود آتش جنگل های استرالیا بر کوه های یخ زده نیوزیلند چتر انداخته است، وارد کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی و آرژانتین و برزیل تا فواصل ۱۲ هزار کیلومتری شده و آرامش اقیانوس آرام را گرفته است، اما دود بی توجهی به محیط زیست و تخریب آن به چشم همه ما خواهد رفت؛ دیر نه، به زودی.

برچسب‌ها تغییرات اقلیمی جنگل استرالیا محافظ ضد حريق پروندهٔ خبری آتش در خانه کانگوروها آتش‌سوزی‌های پراکنده در جنگل‌های ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات اقلیمی جنگل استرالیا دونالد ترامپ تغییرات اقلیمی جنگل استرالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۹۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی به جو استان

علی محمد زورآوند مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به سامانه ناپایداری که از فردا (دوشنبه) وارد جو استان می‌شود، گفت : این موج ناپایدار تا روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) جو استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بارندگی، وزش باد، رعد و برق و احتمالا رگبار تگرگ خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موج ناپایدار طی فردا و پس‌فردا بارش چندان زیادی برای استان به همراه ندارد، پیک بارش‌ها را مربوط به بعدازظهر سه‌شنبه تا روز جمعه دانست که در نوار مرزی استان و منطقه اورامانات نمود بیشتری دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: چنانچه این سامانه بارشی تضعیف نشود، بارش‌های بسیار خوبی برای استان و همچنین شهر کرمانشاه به همراه خواهد داشت.

زورآوند درباره احتمال آبگرفتگی معابر، رواناب، سیلاب محلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها به دلیل بارش‌های حاصل از این موج هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد: این سامانه به تدریج از روز سه‌شنبه (یازدهم اردیبهشت) باعث کاهش دمای هوای روزانه می‌شود که این کاهش محسوس و حدود هشت درجه سانتی‌گراد است، اما باعث بروز مشکل و یا خسارتی نخواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از صدور هشدار هواشناسی حداقل در سطح نارنجی برای این سامانه بارشی خبر داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • ورود سامانه بارشی به جو استان
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار